ایجاد روحیه پرسش‌گری از اهداف برنامه درسی ملی است

به گزارش مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش، حجت الاسلام والمسلمین محی‌الدین بهرام محمدیان در جشنواره تجلیل از برگزیدگان پژوهش در آموزش و پرورش که در مجموعه آموزشی و فرهنگی آدینه برگزار شد، با تبریک فرارسیدن هفته پژوهش به تمام پژوهشگران کشور به ویژه برگزیدگان آموزش وپرورش با استناد به حدیثی از امام صادق (ع) مبنی بر اینکه «هر کس که شرایط و نیازهای زمان خود را نشناسد، قطعا شک و شبهه به او هجوم می‌آورد»، گفت: ما نیز در نظام تعلیم وتربیت باید این فرمایش را سرلوحه کار قرار دادیم و با انجام پژوهش‌های مختلف، نیازهای آموزش و پرورش را شناسایی و آنها را در برنامه‌ریزی‌ها لحاظ کردیم .

وی با بیان اینکه پژوهش فرصتی برای شناخت نیازها و پیش بینی آینده است، تصریح کرد: وزارت آموزش و پرورش بزرگترین دستگاه دولتی کشور است که کوچکترین اقدامات آن کل جامعه را تحت‌تأثیر قرار می‌دهد، به همین دلیل تمام تصمیمات و برنامه‌های اجرایی آموزش و پرورش دارای پیوست پژوهشی است تا از این طریق خطا و اشتباه را به حداقل برسانیم .

دکتر محمدیان با بیان اینکه آموزش و پرورش علاوه بر انجام کارهای پژوهشی باید فرهنگ پژوهش را در دانش آموزان و معلمان توسعه دهد، خاطرنشان کرد: آموزش و پرورش یک دستگاه ملت ساز و دولت‌ساز است و آموزش و پرورش با اجرای برنامه‌های تعیین شده، در صدد است، ساحت‌های مختلف تربیت را در دانش آموزان نهادینه کند.

رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی ادامه داد: در حال حاضر کشور ما با مسائلی نظیر آسیب‌های اجتماعی، مشکلات سلامت و تندرستی مواجه است و همه بخش‌های کشور انتظار حل آن را از آموزش و پرورش دارند و آموزش و پرورش با پژوهش در این زمینه‌ها می‌تواند به حل  مشکلات بپردازد و اندیشه جدیدی را در جهان خلق کند.

وی با تأکید بر بهادادن به پژوهش‌های مدرسه‌ای و بیان این نکته که پژوهشگر واقعی نسبت به نتایج پژوهش خود متعصب است، گفت: تعصب پژوهشگری به عنوان یک تکلیف و وظیفه، باعث ساختن تعالی جامعه می شود و می‌تواند روحیه جستجوگری و پرسشگری را در جامعه نهادینه کند، در این صورت است که پژوهشگر از کار خود لذت می‌برد.

رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی افزود: پژوهش برای  دانش آموزان باید متناسب با سطح سواد آنها طراحی و اجرا شود و به هیچ عنوان نباید پژوهش‌های دانشگاهی با همان کیفیت برای دانش آموزان مطرح شود .

وی از نهادینه کردن فرهنگ پژوهش در دانش آموزان با گنجاندن مباحث پژوهشی در دوره ابتدایی خبر داد و اعلام کرد: معاونت‌های آموزش ابتدایی و متوسطه نیز با برگزاری جشنواره‌های جابربن حیان و خوارزمی و هم چنین با فعال کردن پژوهش سراهای دانش آموزی توانسته‌اند گام مؤثری در توسعه،  ترویج و نهادینه کردن فرهنگ پژوهش در دانش آموزان بردارد.

گفتنی است؛ در پایان این مراسم با حضور حجت الاسلام محمدیان، رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی، علیرضا عصاره، سرپرست پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش، علی زرافشان معاون آموزش متوسطه، مهرزاد حمیدی معاون تربیت بدنی و سلامت و سیدرحیم میرشاه ولد مشاور وزیر و مدیر کل دفتر ارزیابی عملکرد و رسیدگی به شکایات از معلمان پژوهنده با اهدای لوح سپاس تجلیل شد.

۱۳۹۵-۱۰-۲۹

۰دیدگاه درایجاد روحیه پرسش‌گری از اهداف برنامه درسی ملی است"