دپارتمان مشاوره و خانواده

moshavereh1          moshavereh

 

 

مشاوره کودک و خانواده

ایجاد بستری مناسب برای تعامل دانش آموز و خانواده و حل مشکلات بین فردی و رفتارهای اجتماعی برای ممانعت از ایجاد و پیشروی فشارهای روانی و علائم خلقی مضر از جمله اضطراب، ترس و مشکلات یادگیری و سایر مسائل ناشی از عدم تعادل رفتاری و روانی دانش آموزان همچنین بکار گیری آزمون های مختلف هوش، خلاقیت، مهارت اجتماعی، فعالیت های ذهنی و گروهی، از برنامه های روانشناسان مقیم دبستانهای زنجیره ای علوی می­باشد. آموزش مهارت های شناختی و اجتماعی در گروه های سنی پیش دبستانی، اول تا سوم و چهارم تا ششم دبستان در زمینه های تفکر منطقی، توجه و تمرکز ، خلاقیت ، تولید ایده، دوست یابی و مدیریت و برنامه ریزی ، از دیگر اهداف و برنامه های همکاران ما در دپارتمان کودک و خانواده می باشد. همچنین این دپارتمان در نظر دارد برای والدین عزیز کارگاه های آموزشی با موضوعات سبک های فرزند پروری، مهارت های برخورد با کودک و بهبود رابطه مادر- کودک برگزار نماید. از دیگر برنامه های این دپارتمان، که با هدف رشد مهارت های ذهنی کودکان ، طراحی شده می توان به موارد زیر اشاره کرد:

فلسفه و کودک P4C:

تفکر و آموزش آن یکی از ضروریات زندگی بشر است که از طرق مختلف از جمله از طریق “آموزش فلسفه” دست یافتنی است. مطالعات نشان داده است که بسیاری از دانش آموزان و حتی دانشجویان، فاقد قدرت استدلال و داوری صحیح می­باشند که این خود نتیجه عدم آموزش تفکر و استدلال به آنها در دوران کودکی است. در این راستا مرکز آموزشی علوی برنامه ای را با عنوان “آموزش فلسفه به کودکان” بر طبق نظریه لیپمن، با هدف بهبودی در تفکر و استدلال کودکان، طراحی و وارد سیستم آموزشی کرده است. در این زمینه داستان های متعددی برای یادگیری موثر در روش آموزشی کودکان گنجانده شده تا توانایی تحلیل و مشارکت در بحث ها را پیدا کنند. بر اساس تجربه جهانی و شواهد به دست آمده در بیش از ۵۰ کشور، فلسفه برای کودکان به رشد مهارتهای فکری و استدلال در کودکان پیش دبستانی و دبستانی کمک شایانی کرده است. بنابراین با توجه به اهداف آموزشی ما، گنجاندن برنامه فلسفه و تفکر به عنوان یکی از الزامات آموزشی طراحی گردیده و بکار گرفته خواهد شد.

هوش و تفکر:

بر اساس نظریه گاردنر انسان­ها از نظر هوش و توانایی و کاربرد هوش های چند گانه تفاوت دارند و تشخیص این امر توسط معلمان موجب می­شود با مشکلات درسی برخورد خلاق تر و مناسبی داشته باشند. از نظر گاردنر هوش به عنوان ابزاری شناختی برای حل مسئله در نظر گرفته شده است. از این رویکرد در نظام آموزشی مونته سوری نیز بهره گرفته شده است. مجموعه دبستان های علوی نیز با نگاهی ژرف، آینده نگر و کاربردی، با بکارگیری رویکرد حل مسئله طبق استاندارهای موفق جوامع بین المللی تلاش می­کند تا با ارزیابی های مستمر و ارائه راهکارهای صحیح در جهت شناخت توانایی ها و نقاط ضعف دانش آموزان، مسیر رشد و ارتقاء ذهنی ایشان را هموار کرده، شکوفایی استعداد های کودکانمان را فراهم نماید.

ارزیابی ابعاد مختلف هوش، بکارگیری تست های استاندارد، شناسایی نقاط قوت و نقاط ضعف در عملکرد هوش، ارتقاء ابعاد چند گانه با استفاده از ابزار و تمرین های توصیه شده و کلاس های اختصاصی هوش در موضوعات ۱- هوش بدنی- جنبشی  ۲- هوش بین فردی ۳- هوش کلامی– زبانی ۴- هوش منطقی- ریاضی ۵- هوش درون فردی ۶- هوش فضایی ۷- هوش موسیقیایی و هوش طبیعت گرا در کنار ابعاد مختلف تفکر از جمله تفکر خلاق و تفکر واگرا از جمله برنامه های این مجموعه آموزشی می باشد.