آغاز انتخاب رشته‌ی داوطلبان کنکور 1400 از دوازدهم مرداد

رده: خبر
زمان:

دو روز پیش نتایج اولیه‌ی کنکور سراسری 1400 بر روی سایت سازمان سنجش قرار گرفته و داوطلبان توانستند با وارد کردن اطلاعات خود نتیجه‌ی اولیه‌ی آزمون را مشاهده کنند. حال سازمان سنجش دفترچه‌ی انتخاب رشته‌ی کنکور 1400 را بر روی سایت قرار داده و اعلام کرده که متقاضیان می‌توانند از امروز یعنی 12 مرداد 1400 نسبت به مشاهده‌ی کد رشته‌های محل اقدام کنند. در این اطلاعیه انتخاب رشته‌ی داوطلبان کنکور سراسری 1400 چه برای رشته‌های با آزمون و چه با سوابق تحصیلی (بدون آزمون) با هم و در یک فرم حداکثر تا 150 رشته محل انجام می‌شود. برای اطلاع از جزئیات خبر با ما همراه باشید.

غایبان و ثبت‌نام نکرده‌های کنکور نیز می‌توانند در انتخاب رشته‌ی کنکور 1400 شرکت کنند

غایبان و ثبت‌نام نکرده‌های کنکور نیز می‌توانند در انتخاب رشته‌ی کنکور 1400 شرکت کنند

آن دسته از داوطلبانی که در آزمون ثبت‌نام کرده اما به هر دلیل نتوانستند در جلسه‌ی کنکور شرکت کنند، نیازی به ثبت‌نام مجدد برای رشته‌های پذیرش صرفاً با سوابق تحصیلی ندارند. این گروه از متقاضیان می‌توانند از دفترچه‌ی انتخاب رشته‌ی کنکور 1400 تا 150 رشته محل (جهت پذیرش با سوابق تحصیلی) انتخاب کرده و در فرم انتخاب رشته درج کنند. همچنین دانش‌آموزانی که در کنکور 1400 ثبت‌نام نکرده‌اند، می‌توانند طبق اطلاعیه‌ای که چهارشنبه 13 مرداد بر روی سایت قرار می‌گیرد، از پنجشنبه 14 مرداد تا چهارشنبه 20 مرداد 1400 نسبت به ثبت‌نام و انتخاب رشته در رشته‌هایی که پذیرش آن‌ها با سوابق تحصیلی (بدون آزمون) است اقدام کنند. اگر کسی علاوه بر انتخاب رشته با آزمون و بدون آزمون جهت ثبت‌نام در مرحله‌ی رشته‌های سوابق تحصیلی نیز اقدام کند؛ نه تنها ثبت‌نام وی در رشته‌های بدون آزمون باطل می‌شود بلکه هزینه‌های پرداختی نیز به او برگشت داده نخواهد شد.

شرایط انتخاب رشته‌ی داوطلبان کنکور سراسری 1400 در رشته‌های با آزمون

متقاضیان می‌توانند از روز سه‌شنبه 12 مرداد با مراجعه به دفترچه‌ی انتخاب رشته‌ی کنکور 1400 کد رشته‌های محل مورد نظر خود را انتخاب کنند. دفترچه‌ی انتخاب رشته ی کنکور 1400 برای دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی حاوی تمامی شرایط و ضوابط اختصاصی رشته‌های مختلف تحصیلی در کلیه‌ی دوره‌ها اعم از روزانه، شبانه، مجازی، پردیس خودگردان و شهریه‌پرداز، دانشگاه پیام‌نور، مؤسسات آموزش عالی غیرانتفاعی و غیردولتی (با آزمون و بدون آزمون) است. طریقه‌ی تکمیل فرم انتخاب رشته توسط متقاضیان مجاز به انتخاب رشته و شیوه‌ی مراجعه به سایت سازمان سنجش نیز به طور کامل در دفترچه‌ی راهنمای انتخاب رشته درج شده است. همچنین تمامی متقاضیان انتخاب رشته‌ی کنکور 1400 اعم از کد رشته‌های با آزمون صرفاً با سوابق تحصیلی می‌توانند از زمان اعلام نتایج اولیه دفترچه را مطالعه کنند.

داوطلبان می‌توانند تا 150 کد رشته محل از دفترچه‌ی راهنما انتخاب کرده و بر اساس اولویت علاقه آن‌ها را مرتب کنند. سپس در مهلت انتخاب رشته‌ی کنکور 1400 یعنی از تاریخ 14 لغایت 18 مرداد در فرم انتخاب رشته درج کنند. بعد از تأیید نهایی کد رشته‌های انتخابی و وارد کردن تمامی اطلاعات در سایت یک کد 15 رقمی توسط سیستم به منظور تأیید نهایی و رسید انتخاب رشته در اختیار داوطلبان قرار می‌گیرد. این رسید 15 رقمی در صفحه‌ای جدا و بعد از انجام تمامی مراحل ثبت اطلاعات ارائه خواهد شد. هر متقاضی فقط یکبار اجازه‌ی انتخاب رشته دارد و بعد از دریافت کد 15 رقمی به تعداد محدود می‌تواند جهت ویرایش انتخاب رشته‌ی خود اقدام کند. علاقه‌مندان به رشته‌های خاص (بورسیه) نیز می‌توانند شرایط و ضوابط مربوط به هر کدام از رشته‌ها را که به صورت جداگانه در بخش پیوست دفترچه‌ی انتخاب رشته‌ی کنکور 1400 درج شده، مشاهده و در صورت واجد شرایط بودن آن را انتخاب کنند.

شرایط پذیرش دانشجو در رشته‌ی علوم ورزشی و 17 رشته‌ی گروه آزمایشی هنر

شرایط پذیرش دانشجو در رشته‌ی علوم ورزشی و 17 رشته‌ی گروه آزمایشی هنر

پذیرش دانشجو در رشته‌های علوم ورزشی، آموزش تربیت‌بدنی و رشته‌های تحصیلی گروه هنر (نقاشی، ارتباط تصویری، آموزش هنر، هنر‌های تجسمی، طراحی پارچه و طراحی لباس، طراحی صنعتی، ادبیات نمایشی، مجسمه‌سازی، موسیقی ایرانی و جهانی، کتابت و نگارگری، آهنگسازی، بازیگری، طراحی صحنه، نمایش عروسکی و عکاسی) برای گروه‌های علوم ریاضی، تجربی و انسانی در کنکور سراسری 1400 به صورت متمرکز و با شرایط ویژه انجام می‌گیرد. داوطلبانی که علاقه‌مندی خود را نسبت به شرکت در آزمون عملی این رشته‌ها (12-6 تیر ماه) اعلام و در آزمون عملی شرکت کرده‌اند، در صورت تمایل می‌توانند این رشته‌ها را در بین 150 رشته‌ی انتخابی با توجه به اولویت علاقه قرار دهند. آزمون عملی نیز برای کسانی که هزینه‌ی آن را پرداخت کرده‌اند، برگزار شده یا خواهد شد. همچنین به داوطلبان گروه‌های آزمایشی علوم ریاضی، تجربی و انسانی که در دوره‌های روزانه و شبانه مجاز نشده اما به رشته‌های علوم ورزشی و آموزش تربیت‌بدنی در مؤسسات آموزش عالی علاقه دارند، اجازه‌ی انتخاب رشته در دوره‌های روزانه و شبانه این رشته‌ها داده شده است. لذا متقاضیان می‌توانند در زمان مقرر جهت شرکت در آزمون عملی حضور پیدا کنند. از طرفی کسانی که قصد شرکت در این رشته‌ها و رشته‌های گروه هنر را صرفاً با سوابق تحصیلی دارند، نیازی به شرکت در آزمون عملی ندارند.

رشته‌های با آزمون پیام‌نور، دانشگاه‌های غیرانتفاعی و فرهنگیان

داوطلبانی که در زمان ثبت‌نام اقدام به اعلام علاقه‌مندی نسبت به رشته‌های باآزمون پیام‌نور، دانشگاه‌های غیرانتفاعی و فرهنگیان نکرده‌اند می‌توانند در این مرحل با پرداخت هزینه‌های مربوطه (137 هزار ریال برای هر دوره) برای هر کدام به صورت جداگانه رشته‌های مورد نظر خود را انتخاب کنند. متقاضیان علاقه‌مند به پذیرش در دانشگاه فرهنگیان و تربیت دبیر شهید رجایی تهران نیز در صورتی که براساس نتایج اولیه‌ی آزمون مجاز به انتخاب رشته‌های دانشگاه فرهنگیان و تربیت دبیر شهید رجایی شده‌اند، در این مرحله می‌توانند در صورت واجد شرایط بودن جهت پذیرش در رشته‌های این دانشگاه‌ها، با پرداخت هزینه مربوط این رشته‌ها را انتخاب کنند.

سامانه‌ی انتخاب رشته‌ی مجازی از امروز فعال می‌شود

سازمان سنجش به منظور کمک و راهنمایی متقاضیان در انتخاب رشته‌ی کنکور 1400 سامانه‌ی مجازی خود را از امروز در دسترس داوطلبان قرار داده است. ویژه‌نامه‌ی راهنمای انتخاب رشته آزمون سراسری سال 1400 نیز که شامل مطالب مفید و کاربردی درباره‌ی انتخاب رشته نظیر: تشریح محتوای کارنامه آزمون، آشنایی با بومی گزینی، انواع سهمیه‌ها، استفاده از انتخاب رشته‌ی مجازی و نکته‌های مهم در انتخاب رشته‌ی اصلی است، در اواخر همین هفته منتشر خواهد شد که مطالعه‌ی آن به داوطلبان انتخاب رشته‌ی کنکور سراسری 1400، والدین و مشاوران توصیه می‌شود.

جزئیات انتخاب رشته‌ی باآزمون دانشگاه آزاد از 13 مرداد 1400

علاقه‌مندان به انتخاب رشته باآزمون در واحدهای دانشگاهی دانشگاه آزاد باید بعد از اعلام نتایج اولیه و دریافت کارنامه به منظور اطلاع از زمان و نحوه‌ی انتخاب رشته از 13 مرداد 1400 به سامانه‌ی اطلاع‌رسانی مرکز آزمون دانشگاه آزاد اسلامی به آدرس www.azmoon.org مراجعه کنند. همچنین داوطلبان گروه آزمایشی علوم تجربی که در کارنامه اولیه‌ی خود مجاز به انتخاب رشته شده‌اند، به منظور انتخاب رشته‌های پزشکی، دندان‌پزشکی، داروسازی و دامپزشکی در واحدهای دانشگاهی دانشگاه آزاد طبق مصوبه‌ی جلسه‌ی 22 در تاریخ 30 آذر 1398 می‌توانند این چهار رشته را در فرم انتخاب رشته‌ی سازمان سنجش و در اولویت دلخواه خود قرار دهند. برای سایر رشته‌ها، انتخاب رشته مطابق با کد دسترسی مندرج در کارنامه‌ی اولیه و به صورت مجزا از طریق دانشگاه آزاد انجام می‌گیرد.

اهمیت حفظ و نگهداری از رسید 15 رقمی انتخاب رشته

همان‌طور که قبل‌تر گفتیم بعد از اتمام اطلاعات وارد شده در انتخاب رشته به منظور تأیید نهایی یک کد 15 رقمی به عنوان رسید به داوطلبان ارائه می‌شود که می‌توانند از آن جهت ویرایش اطلاعات وارد شده استفاده کنند. اما نکته‌ی مهم در اینجا دقت در حفظ و نگهداری از این کد است. زیرا احتمال سوءاستفاده از این اطلاعات به منظور دستکاری انتخاب رشته وجود دارد. عدم دریافت رسید 15 رقمی به منزله‌ی عدم تکمیل فرم و فرآیند انتخاب رشته است. همچنین گاهی اوقات برخی از دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی بعد از انتشار دفترچه انتخاب رشته اقدام به حذف یا اخذ مجوز برای اضافه کردن رشته‌های جدید می‌کنند. از این رو داوطلبانی که علاوه بر رشته‌های با آزمون در رشته‌های صرفاً با سوابق تحصیلی نیز ثبت‌نام کرده‌اند باید تا پایان مهلت انتخاب رشته‌ی کنکور 1400 به سایت سازمان سنجش به منظور مشاهده‌ی اصلاحیات دفترچه مراجعه کنند.

شرایط داوطلبانی که تا زمان مقرر مدرک تحصیلی خود را دریافت نمی‌کنند

شرایط داوطلبانی که تا زمان مقرر مدرک تحصیلی خود را دریافت نمی‌کنند

طبق مقررات آزمون سراسری داوطلبانی که دارای مدرک دیپلم نظام جدید بوده و یا مشغول به تحصیل در پایه‌ی دوازدهم نظام جدید هستند، یا متقاضیانی که دارای مدرک پیش‌دانشگاهی و یا شاغل به تحصیل در دوره‌ی پیش‌دانشگاهی و یا دارای مدرک کاردانی (فوق دیپلم) بوده‌اند، لازم است حداکثر تا 31 شهریور 1400 برای پذیرش در هر دو نیمسال (مهر و بهمن) و تا 30 بهمن برای پذیرش در نیمسال دوم مدرک تحصیلی خود را دریافت کنند. این گروه از داوطلبان در صورت داشتن این شرایط اجازه‌ی ثبت‌نام و شرکت در کنکور را داشته‌اند. از این رو در صورتی که این افراد تا زمان‌های تعیین شده موفق به دریافت مدرک خود نشوند، مجاز به تکمیل فرم انتخاب رشته برای پذیرش در نیمسال اول نخواهند بود. در صورت تکمیل فرم و قبولی نهایی نیز قبولی این گروه از متقاضیان لغو و مطابق با مقررات کنکور سراسری با آن‌ها برخورد خواهد شد.

شرایط انتخاب رشته‌ی پذیرفته‌شدگان دوره‌های روزانه کنکور 99

داوطلبانی که در کنکور سال 99 در دوره‌ی روزانه پذیرفته شده‌اند برای گزینش در رشته‌های تحصیلی غیرروزانه‌ی آزمون 1400 در صورتی که تا تاریخ 25 اسفند 99 انصراف خود را اعلام کرده باشند، مجاز به شرکت و ثبت‌نام در این آزمون بوده‌اند. لذا افرادی که تا قبل از این تاریخ انصراف خود را نهایی کرده باشند می‌توانند در انتخاب رشته شرکت کنند. در غیر این صورت قبولی آن‌ها باطل خواهد شد.

ضرورت پیگیری مغایرت در سهمیه‌ی ایثارگران توسط متقاضیان

در صورتی که داوطلبان سهمیه‌ی ایثارگری آن‌ها تأیید نشده باید حداکثر تا تاریخ 16 مرداد 1400 جهت پیگیری درخواست اعمال سهمیه‌ی ایثارگران خود به ارگان‌های مربوطه مراجعه کنند. از این رو در صورت تأیید نهایی سهمیه‌ی آن‌ها توسط ستاد ذی‌ربط در تهران و ارسال مشخصات تا تاریخ 19 مرداد به سازمان سنجش، سهمیه‌ی آن‌ها برای گزینش نهایی اعمال خواهد شد. در غیر این صورت گزینش آن‌ها به صورت سهمیه‌ی آزاد خواهد بود.

ضرورت پیگیری مغایرت سوابق تحصیلی توسط متقاضیان

داوطلبانی که مشمول اعمال سوابق تحصیلی دیپلم نظام جدید یا دیپلم و پیش‌دانشگاهی نظام سالی واحدی هستند و در رابطه با عنوان، سال اخذ دیپلم، نمرات سوابق تحصیلی دیپلم، عنوان پیش‌دانشگاهی و ... ایرادی مشاهده کردند باید نسبت به اصلاح و پیگیری آن اقدام کنند. این افراد جهت ویرایش و اصلاحات سوابق تحصیلی باید درخواست خود را از طریق سامانه‌ی وزارت آموزش و پرورش به آدرس dipcode.medu.ir ثبت کنند. درخواست آن‌ها نیز باید حداکثر تا تاریخ 19 مرداد تأیید و به سازمان سنش اعلام تا در گزینش نهایی اعمال شود. باتوجه به عدم پذیرش حضوری متقاضیان با هدف جلوگیری از شیوع ویروس کرونا و همچنین در راستای تسریع در فرآیند بررسی و ثبت درخواست‌ها به صورت الکترونیکی، داوطلبان می‌توانند به سیستم پیشخوان خدمات الکترونیکی سازمان سنجش آموزش کشور به نشانی darkhast.sanjesh.org مراجعه و درخواست خود را به همراه مستندات لازم ثبت کنند. پس از ثبت درخواست، برای افراد شماره‌نامه و کدرهگیری از طریق پیامک ارسال خواهد شد. داوطلبان می‌توانند بعد از دریافت شماره و کد رهگیری، به پورتال رهگیری الکترونیکی مکاتبات به نشانی rahgiri.sanjesh.org وارد و از آخرین وضعیت درخواست خود مطلع شوند.

سخن آخر

داوطلبان انتخاب رشته‌ی کنکور سراسری 1400 به منظور مطالعه‌ی دقیق و رفع ایرادات احتمالی می‌توانند از امروز با مراجعه به سایت سازمان سنجش، دفترچه‌ی انتخاب رشته‌ی کنکور 1400 را مشاهده کنند. از آن جا که انجام مراحل اداری نیز ممکن است طول بکشد، متقاضیان بهتر است هر چه سریع‌تر جهت اصلاح و ویرایش اطلاعات خود اقدام کنند.

b xpx
# / b
xpx b
# / b

افزودن
b
/ /
: