تغییرات مهم کنکور از سال 1402

رده: خبر
زمان:

در جلسه‌ی 842 شورای عالی انقلاب فرهنگی، تصمیمات مهمی برای تغییرات کنکور 1402 گرفته شد. حال سؤال اینجاست، این تغییرات احتمالی کنکور کدامند؟ همان‌طور که می‌دانید سال‌هاست که دولت بر سر تغییرات احتمالی کنکور بحث و گفت و گو می‌کند. اما متأسفانه تاکنون موفق به اجرای تغییرات نشدند. تا این که به گفته‌ی سعیدرضا عاملی، در جلسه‌ی 842 شورای عالی، در نهایت تصمیمات بسیار مهمی در زمینه‌ی تغییرات کنکور 1402 گرفته شد. حال براساس این تصمیمات، آیا کنکور 1402 حذف می‌شود؟ تغییرات کنکور 1402 نسبت به 1401 چیست؟ و در چه سالی کنکور حذف می‌شود؟ با ما همراه باشید تا شما عزیزان را از جزئیات مهم این خبر مطلع کنیم.

جزئیات تغییرات کنکور 1402 نسبت به 1401

جزئیات تغییرات کنکور 1402 نسبت به 1401

سعیدرضا عاملی، دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در رابطه با تغییرات کنکور 1402 گفت: در جلسه‌ی 842 شورای عالی انقلاب فرهنگی که با ریاست حسن روحانی، ریاست جمهوری کشور برگزار شد؛ سیاست‌ها و دستورالعمل‌هایی جهت ساماندهی و پذیرش داوطلبین برای ورود به دانشگاه‌ها تصویب شد. سعیدرضا عاملی با اشاره به شروع کنکور از سال 1348 در ایران، اظهار داشت: در این جلسه تصمیمات مهمی در عرصه‌ی کنکور در طول 52 سال گذشته گرفته شد. وی افزود: دستور جلسه‌ی 842 شورای عالی انقلاب فرهنگی، ساماندهی نظام سنجش و پذیرش در مقطع کارشناسی بود که تصمیمات مهمی نیز گرفته شد. مصوبه‌ی اول در این جلسه مربوط به سهم آموزش و پرورش در کنکور سراسری ( 60% سوابق تحصیلی و 40% آزمون) بود. در مرحله‌ی بعد تصمیم بر آن شد که آزمون سراسری فقط مربوط به دروس تخصصی باشد و دروس عمومی به سوابق تحصیلی انتقال یابد. از این رو سوابق تحصیلی، مبنای ارزیابی نهایی کنکور خواهد بود. در مصوبه‌ی سوم، برگزاری کنکور دو بار در سال است. با این تصمیم استرس و فشار آزمون سراسری از دوش داوطلبین برداشته خواهد شد. به این معنی که دانش‌آموزان در صورت قبول نشدن در آزمون اول، می‌توانند شانس خود را در کنکور دوم امتحان کنند. دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی درباره‌ی مصوبه‌ی چهارم بیان کرد: مصوبه‌ی چهارم مربوط به نتایج حاصل از آزمون سراسری است. طبق این ضابطه، دانش‌آموزان می‌توانند از نتایج آزمون خود تا دو سال بهره‌مند شوند. استاد گروه ارتباطات دانشگاه تهران مصوبه‌ی پنجم را این گونه توضیح داد: قانون بعدی مربوط به نحوه‌ی پذیرش در دانشگاه‌ها بود. این که دانشگاه‌های کشور این اختیار را دارند که برای پذیرش دانشجو، حد نصابی برای معدل آن‌ها در نظر بگیرند و مطابق با آن نسبت به قبول دانشجو اقدام کنند. وی در ادامه افزود: با اجرای این دستورالعمل‌ها، استرس و اضطراب ناشی از کنکور، به ویژه در رشته‌های پر طرفدار، در جامعه از بین خواهد رفت. از طرف دیگر سنجش با عمق بیشتری انجام خواهد گرفت. سعیدرضا عاملی در سخنان پایانی خود اظهار داشت: در حقیقت دانش‌آموزان به مدت 12 سال درس می‌خوانند. بنابراین این 12 سال باید در موفقیت آن‌ها در دانشگاه تأثیر داشته باشد. در اصل سهم سوابق تحصیلی 60% شرایط را برای یادگیری بهتر و عمیق‌تر دانش‌آموزان فراهم خواهد کرد. همچنین این امکان نیز فراهم شده که در سراسر کشور، سؤالت استاندارد شده مورد آزمون قرار بگیرند تا عدالت برای ورود به دانشگاه برقرار شود. برای رشته‌هایی که داوطلب کمی دارند، شرایط بدون کنکور فراهم شده است. تمامی این تغییرات احتمالی کنکور از سال 1402 اعمال خواهند شد. بنابراین آزمون در سال‌های 1400 و 1401، طبق روال عادی هر ساله انجام می‌گیرد.

آیا کنکور 1402 حذف می‌شود؟

همان‌طور که در این متن خواندید، براساس مصوبه‌های تعیین شده در جلسه‌ی 842 شورای عالی انقلاب فرهنگی، کنکور حذف نخواهد شد. در این جلسه فقط سهم کنکور سال 1402 به بعد در پذیرش دانشگاه به 40 درصد کاهش خواهد یافت. اما از آن جا که ارزیابی سیاست‌ها و ضوابط همچنان ادامه خواهد داشت، برای سؤال «در چه سالی کنکور حذف خواهد شد؟» نمی‌توان پاسخ قطعی داد. در حال حاضر کنکور سراسری همچنان پابرجا است و فقط از کنکور سال 1402 به بعد سهم آن کاهش خواهد یافت.

سخن آخر

ضوابط تصویب شده مربوط به تغییرات کنکور 1402 نسبت به 1401، در جلسه‌ی شورای عالی انقلاب فرهنگی، نتیجه‌ی تلاش دو ساله‌، کار کارشناسی گسترده، تجربه‌ی موفق جهان و چالش‌های بزرگ ملی در عرصه‌ی سنجش و پذیرش متقاضیان آزمون سراسری است. این طرح در حقیقت محصول توافق وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، وزارت بهداشت و درمان، وزارت آموزش و پرورش، حضور مؤثر کارشناسان و رئیس سازمان سنجش کشور است. البته همچنان ارزیابی دیگر بخش‌های ساسیت‌ها و دستورالعمل‌های ساماندهی سنجش و پذیرش در دانشگاه، در جلسات بعدی ادامه خواهد داشت.

b xpx
# / b
xpx b
# / b

افزودن
b
/ /
: