جزئیات بازگشایی مدارس در سال تحصیلی 99

رده: خبر
زمان:

حسن روحانی، رئیس جمهور کشور با تأکید بر اینکه شیوع ویروس کرونا همچنان ادامه دارد گفت: آموزش و پرورش موظف است برنامه‌ریزی‌های لازم را برای بازگشایی مدارس در سال تحصیلی 99 و انجام فعالیت‌های آموزشی انجام دهد. همچنین مراکز آموزشی باید برای بازگشایی مدارس در مهر امسال، شرایط سال تحصیلی جدید را ارزیابی و پروتکل‌های لازم را با همکاری وزارت بهداشت طراحی کنند و جهت تصویب، به ستاد ملی کرونا ارائه دهند.

جزئیات بازگشایی مدارس در سال تحصیلی 99

ثبت نام کلاس اولی‌ها

رضوان حکیم‌زاده، معاون آموزش و پرورش با اشاره به تهیه‌ی دستورالعمل‌های لازم برای آموزش همراه با ویروس جدید در سال تحصیلی 99 گفت: ثبت نام کلاس اولی‌ها شروع شده است. این ویروس نباید برنامه‌های آموزش و پرورش را به تعویق بیاندازد، تمامی فرایندهای معمول در زمان خود انجام خواهد گرفت و جلسات مربوط نیز برگزار و دستورالعمل‌های آن ارسال شده است. مسؤلیت این بخش بر عهده‌ی معاونت آموزش ابتدایی است و همه‌ی دستورالعمل‌ها طبق شرایط جدید تهیه و ارائه شده است. ما معتقدیم این دستورالعمل‌ها نه تنها یک فرآیند اداری نیست بلکه یک رویداد تربیتی برای دانش‌آموزانی است که برای اولین بار وارد محیط مدرسه می‌شوند. ثبت نام پیش‌دبستانی‌ها نیز همزمان با کلاس اولی‌ها ولی با بازه‌ی زمانی بیشتر انجام می‌شود. دوره‌ی متوسطه معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش گفت: طبق ماده 18 آیین‌نامه‌ی دوره‌ی متوسطه، ثبت نام دانش‌آموزان این مقطع از نیمه‌ی تیرماه تا پایان مرداد است. این فرآیند در دو مرحله انجام می‌گیرد، مرحله‌ی اول و فرآیند سنجش از اول تیر شروع می‌شود. بعد از تکمیل سنجش، مرحله‌ی نهایی ثبت نام دانش‌آموزان در مدارس انجام خواهد شد. تأکید شده که افرادی برای ستاد انتخاب شوند که دارای حسن خلق و صبوری هستند. همچنین رعایت حفظ احترام خانواده‌ها و نکات تربیتی لازم و ضروری است. برای کمتر شدن مراجعات به اداره‌ی آموزش و پرورش نیز معرفی مدارس و موقعیت‌های جغرافیایی آن‌ها از سامانه‌ی شاد و برای هدایت تحصیلی دانش‌آموزان، تعداد کلاس‌ها و تراکم دانش‌آموزان نیز از ظرفیت فناوری اطلاعات استفاده می‌شود. لباس فرم و سرویس رفت و آمد نیز از طریق فضای مجازی به خانواده‌ها اطلاع داده می‌شود. به دانش‌آموزان عشایری زمان بیشتری برای ثبت نام داده شده است و مدارس غیرانتفاعی نیز جهت کامل کردن صندلی‌های خالی و با هدف سیاست‌های حمایتی تا آخر شهریور 1399 برای ثبت نام فرصت دارند. هرگونه ارتباط مالی مدارس با مؤسسات در رابطه با فروش کتاب‌های کمک آموزشی، آزمون ورودی و مصاحبه در پایه‌ی هفتم ممنوع است و هیچ مدرسه‌ای (دولتی یا غیرانتفاعی) حق برگزاری مصاحبه برای پذیرش دانش‌آموز را ندارد. مدارس هیئت امنایی نیز حق دریافت شهریه به جز آن بخش که مربوط به برنامه‌های آموزشی و فوق برنامه است را ندارند.

بازگشایی مدارس

بازگشایی مدارس

آقای حکیم‌زاده گفت: آموزش و پرورش برای آموزش همراه با بحران در سال تحصیلی، سناریوی آموزش جدیدی تهیه کرده است که طبق آن حتی در صورت پایان یافتن شیوع بیماری از فضای مجازی استفاده خواهد شد. در شرایط بحران نیز رویکردی ترکیبی از شبکه‌ی آموزش، برنامه‌ی شاد و سایر برنامه‌ها را به گونه‌ای مدیریت می‌کنیم که دانش‌آموزان از درس عقب نمانند. منظور از رویکرد ترکیبی این است که اگر بحران همچنان ادامه داشته باشد جمعیت کلاس را به گروه‌های 10 نفره تقسیم می‌کنیم، سپس آموزش را به صورت مجازی و رفع اشکال به شکل حضوری و با گروه‌های 10 نفری انجام می‌گیرد. در این شرایط باید برای معلمان، والدین و دانش‌آموزان نیز نقش‌های جدیدی ایجاد کنیم و برنامه‌های خود را با شرایط بحران و قبل از آن تدوین کنیم. همه‌ی تصمیمات آموزش و پرورش براساس اولویت سلامت دانش‌آموزان خواهد بود. حداکثر ظرفیت کلاس‌های درسی نیز 26 نفر است و برگزاری کلاس‌های 40 نفره ممنوع است. او اضافه کرد: آموزش و پرورش برای غنی‌سازی فضای یادگیری باید در کنار آموزش حضوری از آموزش مجازی نیز استفاده کند. این ویروس در حقیقت شرایطی را برای ما به وجود آورد تا بتوانیم از بستر فناوری به عنوان یک فرصت، جهت یادگیری بیشتر و مشارکت خانواده‌ها استفاده کنیم. قدردانی آقای روحانی از کادر آموزشی و معلمان در شرایط کرونا حجت‌الاسلام حسن روحانی در گفت و گوی تلفنی با وزیر آموزش و پرورش از کادر آموزشی و معلمان زحمت‌کش که علی‌رغم مشکلات به وجود آمده، موضوع مهم آموزش را رها نکردند و در تحقق یافتن شعار "تعطیلی مدارس، تعطیلی آموزش نیست." کمک کردند، قدردانی کرد و در ادامه گفت: برای تداوم روند آموزش دانش‌آموزان استفاده از فضای مجازی و آموزش آنلاین حائز اهمیت است. مراکز آموزشی و معلمان باید علاوه بر فراهم آوردن دسترسی همه‌ی دانش‌آموزان به آموزش کیفی و کامل، برنامه‌ریزی‌های درسی را با دقت انجام دهند تا مانع از بروز اختلال در آموزش آن‌ها و ضایع شدن فرصت تحصیلی شوند. اتفاقات مثبت آموزش در دوره‌ی کرونا آقای روحانی از نقش خانواده‌ها جهت پیگیری آموزش فرزندانشان و مشارکت فعال دانش‌آموزان در امر یادگیری، به عنوان یک اتفاق مثبت در دوره‌ی کرونا یاد کرد. ایشان همچنین از معلمین و کادر آموزشی که هنگام بازگشایی مدارس در هفته‌های گذشته جهت پاسخ‌گویی به سؤالات دانش‌آموزان در مدارس حضور پیدا کردند، تشکر و قدردانی کرد. اقدامات آموزش و پرورش محسن حاجی‌میرزایی، وزیر آموزش و پرورش با تاکید بر تعطیل نشدن امر مهم آموزش و یادگیری در کشور با توجه به شیوع بیماری، با کمک و تلاش بی‌وقفه‌ی معلمان و کادر آموزشی گفت: ما همه‌ی تلاش خود را می‌کنیم تا با رعایت کردن پروتکل‌های بهداشتی، والدین و دانش‌آموزان هیچ نگرانی بابت برگزار شدن امتحانات حضوری نداشته باشند. ایشان همچنین گزارش کاملی از اقدامات آموزشی آموزش و پرورش که شامل: استفاده از تلویزیون، فضای مجازی و روش‌های آموزشی مانند: مدرسه‌ی تلویزیونی، شبکه‌ی آموزشی شاد، برگزاری کلاس‌های حضوری جهت رفع اشکال دانش‌آموزان و عرضه‌ی بسته‌های آموزشی است، ارائه کرد.

b xpx
# / b
xpx b
# / b

افزودن
b
/ /
: