10 رشته برتر علوم انسانی را می‌شناسید؟

رده: مقاله
زمان:

متأسفانه بسیاری از مردم بر این باورند که متقاضیان رشته‌ی انسانی از قشر تنبل جامعه‌ی دانش‌آموزی هستند، در‌حالی‌که این رشته به یک ذهن و حافظه‌ی بسیار قوی نیاز دارد. شاید عجیب به نظر برسد، اما بازار کار در رشته‌ی علوم انسانی بسیار بهتر از گروه‌های دیگر است، به‌گونه‌ای که هرساله تعداد زیادی از دانش‌آموزان به سمت این شاخه روی می‌آورند. اما رشته‌های برتر علوم انسانی کدام‌اند؟ بازار کار در رشته‌ی علوم انسانی به چه صورت است؟ آیا موفقیت در کنکور انسانی نیازمند داشتن مهارت خاصی است؟ برای رسیدن به پاسخ این سؤالات با ما همراه باشید تا با معرفی 10 رشته برتر علوم انسانی شما را برای یک انتخاب مناسب یاری کنیم.

معرفی رشته علوم انسانی

معرفی رشته علوم انسانی

در یک تعریف کلی، دانش‌آموزان این رشته به مطالعه و شناخت مسائل مربوط به انسان‌ها می‌پردازند. این شاخه درحقیقت ماهیت فنی ندارد. به همین دلیل، متقاضیان این رشته باید حافظه‌ای قوی برای حفظ و به‌خاطر‌سپردن مطالب داشته باشند. همچنین، برای موفقیت در کنکور انسانی، داوطلبان باید در دروس ادبیات، زبان فارسی و علوم اجتماعی پایه‌ی بسیار قوی داشته باشند. اما نکته‌ی مهمی که در موفقیت تأثیر بسیار زیادی دارد، علاقه‌ی افراد است. برای عبور از سختی‌ها، مشکلات و موانع پیش رو باید علاقه‌ی زیادی به رشته وجود داشته باشد. این مسئله برای رسیدن به موفقیت در هر رشته و گرایشی الزامی است. موضوع دیگری که برای کسب درآمد بالا اهمیت فراوانی دارد، شناخت رشته‌ها، بازار کار و آینده‌ی شغلی آن‌هاست. از‌این‌رو، ما در ادامه‌ی مقاله به معرفی 10 رشته برتر علوم انسانی و بازار کار آن‌ها خواهیم پرداخت.

10 رشته برتر علوم انسانی و بازار کار آن‌ها

شاخه‌ی علوم انسانی دارای بیش از 80هزار رشته و 5 زیرگروه است که تنوع بسیار زیادی در انتخاب داوطلبان ایجاد می‌کند. اما قبل از انتخاب هر گرایش، دانش‌آموزان باید با بازار کار در رشته‌ی علوم انسانی و مهارت‌های لازم برای رسیدن به موفقیت و کسب درآمد بالاتر آشنا شوند. روان‌شناسی، حقوق، مدیریت، حسابداری و... 10 رشته برتر علوم انسانی به شمار می‌روند که در این بخش، با آن‌ها بیشتر آشنا خواهیم شد.

1.روان‌شناسی

1.روان‌شناسی

روان‌شناسی یکی از 10 رشته برتر علوم انسانی در جهان محسوب می‌شود که به مطالعه‌ی رفتار انسان با خود، محیط اطرافش و تفاوت در رفتارها می‌پردازد. روان‌شناسان درحقیقت حالات روحی و رفتارها و واکنش‌های انسان‌ها را در مقابل مسائل مختلف زندگی بررسی می‌کنند، سپس برای حل مشکلات اقدام می‌کنند. از‌این‌رو، با توجه به پیچیده‌بودن روابط بین انسان‌ها، نیاز شدیدی به متخصصان در این حیطه‌ی کاری در جامعه احساس می‌شود. توانایی کافی در حل مسائل، تصمیم‌گیری و استدلال ازجمله مهارت‌های لازم برای موفقیت در این رشته به شمار می‌روند. فارغ‌التحصیلان روان‌شناسی می‌توانند در مراکز دولتی از قبیل بهزیستی، نیروی انتظامی، شهرداری، سازمان زندان‌ها، کانون اصلاح و تربیت، مراکز مشاوره، مهدکودک، بیمارستان‌ها و آموزش و پرورش فعالیت کنند. روان‌شناسان همچنین می‌توانند با دریافت مجوز از سازمان بهزیستی به تأسیس کلینیک و مرکز مشاوره‌ی شخصی اقدام کنند. در گذشته مردم دیدگاه خوبی درباره‌ی روان‌شناسان نداشتند. اما امروزه نگرش‌ها تغییر کرده و نیاز جامعه در این زمینه روز‌به‌روز افزایش پیدا می‌کند. به همین دلیل، این رشته بازار کار بسیار خوبی دارد و در آینده نیز شرایط برای فارغ‌التحصیلان آن بهتر شده و موقعیت‌های شغلی مناسب‌تری فراهم خواهد شد. در این شاخه علاقه، کسب تجربه و استعداد کافی شروط لازم برای موفقیت و کسب درآمد بیشتر محسوب می‌شوند.

2. حقوق

2. حقوق

حقوق، دومین رشته‌ی پرطرف‌دار و پول‌ساز از فهرست 10 رشته برتر علوم انسانی است که به مطالعه‌ی روابط اجتماعی بین مردم (حقوق خصوصی) و مابین مردم و دولت (حقوق عمومی) می‌پردازد. درآمد بالا و موقعیت شغلی مناسب، علل اصلی محبوبیت این رشته در بین متقاضیان علوم انسانی به حساب می‌آیند. از مهارت‌های لازم و ضروری برای موفقیت در این حرفه می‌توان به فن بیان بسیار قوی، برقراری ارتباط با دیگران، توان استنباط بالا، قدرت استدلال، جسارت و تصمیم‌گیری سریع اشاره کرد. وکالت مهم‌ترین زمینه‌ی شغلی در رشته‌ی حقوق محسوب می‌شود. اما فارغ‌التحصیلان این شاخه می‌توانند در موقعیت‌های شغلی دیگری مانند وکالت دعاوی دادگستری، قضاوت، مشاور حقوق بانک‌ها، شهرداری‌ها، شرکت‌ها، وزارتخانه‌ها و سردفتری دفاتر اسناد رسمی مشغول به کار شوند. نکته‌ی مهمی که درباره‌ی این رشته وجود دارد آن است که دانشجویان این رشته بلافاصله بعد از اخذ مدرک کارشناسی نمی‌توانند وارد بازار کار شوند. برای ورود به بازار کار وکالت، افراد باید بعد از فارغ‌التحصیلی، آزمون‌ها و دوره‌های لازم را بگذرانند.

3. مدیریت

شاخه‌ی مدیریت به دلیل گرایش‌های متنوعی که دارد، هرساله تعداد زیادی از داوطلبان کنکور انسانی را به سمت خود جذب می‌کند. برنامه‌ریزی، فرماندهی، هدایت، نظارت بر تلاش‌های اعضای سازمان و استفاده از منابع معتبر برای رسیدن به اهداف سازمان، ازجمله وظایف فارغ‌التحصیلان این رشته است. مدیریت بازرگانی، صنعتی، دولتی، سازمانی، بازاریابی، گردشگری، بیمه، بیمه اکو، استراتژیک، بانکداری، امور گمرکی، فناوری اطلاعات، تکنولوژی، مالی، کسب‌وکار، اجرایی، کارآفرینی و منابع انسانی ازجمله گرایش‌های مختلف این شاخه در دوره‌ی کارشناسی به شمار می‌روند. علاقه‌مندان به این حرفه باید در دروس ریاضیات، آمار، اقتصاد و زبان انگلیسی پایه‌ای بسیار قوی داشته باشند. برای موفقیت در رشته ی مدیریت، افراد باید مهارت‌هایی از قبیل درک بالا در فهم مطالب، به‌خصوص درزمینه‌ی امور مالی، قدرت رهبری، اعتماد‌به‌نفس بالا، روابط اجتماعی عالی، توان تجزیه‌و‌تحلیل و قدرت بیان بسیار قوی داشته باشند. فارغ‌التحصیلان رشته‌های مدیریت می‌توانند در مؤسسات دولتی، عمومی و خدماتی فعالیت کنند. این شاخه به علت گرایش‌های زیاد و نیاز مبرم تمامی سازمان‌ها، شرکت‌ها و صنایع به متخصصان این حرفه، بازار کار بسیار خوبی در جامعه دارد.

4. حسابداری

4. حسابداری

حسابداری یکی ادیگر از 10 رشته برتر علوم انسانی است که در هر سه گروه آزمایشی ریاضی، تجربی و انسانی وجود دارد. جمع‌آوری، طبقه‌بندی، خلاصه‌کردن اطلاعات، تهیه‌ی گزارش‌های مالی و صورت‌های حسابداری در شکل‌ها و مدل‌های مختلف ازجمله وظایف حسابداران به شمار می‌روند. برای موفقیت در این حرفه، افراد باید در درس ریاضیات، پایه‌ی بسیار قوی داشته باشند، از کارکردن با اعداد خسته نشوند و مهارت‌هایی از قبیل دقت بالا، نظم، حوصله‌ی زیاد، تسلط بر ادبیات فارسی و قدرت نگارش خوب را دارا باشند. فارغ‌التحصیلان این رشته می‌توانند در همه‌ی بخش‌های دولتی و خصوصی فعالیت کنند. به همین دلیل، حسابداران بازار کار گسترده و موقعیت‌های شغلی بسیار خوبی دارند. حسابدار، حسابرس، مدیر مالی، کارشناس، امور مالیاتی، کارمند بانک، رئیس بانک، کارشناس گمرک، استاد دانشگاه، پژوهشگر و کارشناس پشتیبانی نرم‌افزار از شغل‌های این حرفه به حساب می‌آیند.

5. اقتصاد

اقتصاد از آن دسته رشته‌هایی است که نیاز به فارغ‌التحصیلان آن در جامعه بیش از بعضی شاخه‌های دیگر احساس می‌شود؛ زیرا بی‌توجهی به مسائل و اصول مربوط به اقتصاد می‌تواند باعث ازکار‌افتادن چرخه‌ی اقتصادی یک کشور شود. همچنین، هدف از ارائه‌ی این رشته در دانشگاه، پرورش متخصصانی است که با کسب مهارت‌های لازم بتوانند در بخش‌های مربوط به اقتصاد سازمان‌ها فعالیت کنند. دانشجویان مقطع کارشناسی این رشته فقط اطلاعات پایه و اولیه‌ای را به دست می‌آورند که برای اشتغال کافی نیست. کسانی که در این مقطع به موقعیت‌های شغلی خوبی رسیده‌اند، نتیجه‌ی پشتکار و تلاش خودشان را به دست آورده‌اند. متقاضیان این حرفه باید از ذهنی خلاق، فعال و انتخاب‌گر برخوردار باشند. فارغ‌التحصیلان رشته‌ی اقتصاد می‌توانند در بخش‌های مختلف وزارت اقتصاد، صنایع، سازمان برنامه و بودجه، بانک مرکزی و مرکز آمار مشغول به کار شوند. از دیگر عناوین شغلی این حرفه نیز می‌توان به متصدی بانک، کارشناس گمرک، مدیر مالی، تحلیل‌گر مالی، کارشناس امور مالیاتی، استاد دانشگاه، پژوهشگر، مدیر فروش، کارشناس بیمه، مدیر بازاریابی، مشاور کسب‌و‌کار و... اشاره کرد.

6. مدیریت کسب‌و‌کار (MBA)

کسب‌و‌کار یا MBA یکی از گرایش‌های مقطع ارشد رشته‌ی مدیریت است که در دنیای امروزی جایگاه بسیار خوبی پیدا کرده است. برای ادامه‌ی تحصیل در این شاخه، نیازی به داشتن مدرک کارشناسی مدیریت نیست، بلکه هر فرد با هر گرایشی می‌تواند در این رشته ادامه تحصیل دهد. برای موفقیت در این حرفه، افراد باید توانمندی‌های ذاتی و هوشی بسیار خوبی داشته باشند. امور مالی، بازاریابی، استراتژی، منابع انسانی، تکنولوژی، کارآفرینی، مدیریت سیستم‌های اطلاعاتی و اقتصاد مدیریت ازجمله گرایش‌های محبوب و پرطرف‌دار در این شاخه به شمار می‌روند. فارغ‌التحصیلان این رشته می‌توانند در مؤسسات مالی، بانک‌ها، کارگزاری‌ها، اتوماسیون‌های اداری در طرح‌های تحقیقاتی و... فعالیت کنند. به‌علاوه، شرایط برای ادامه‌ی تحصیل در کشورهای خارجی برای گرایش‌های مختلف این حرفه بسیار عالی است، اما متأسفانه گرفتن پذیرش کار دشواری است.

7. علوم تربیتی

رشته‌ی علوم تربیتی از دیگر لیست 10 رشته برتر علوم انسانی است که به مسائلی ازجمله انسان و جنبه‌های آموزش و پرورش می‌پردازد. فلسفه، روان‌شناسی، جامعه‌شناسی، آمار، اقتصاد و مدیریت ازجمله دروسی هستند که افراد در این رشته با آن‌ها سروکار دارند. این شاخه دارای 5 گرایش تکنولوژی آموزشی، راهنمایی و مشاوره، آموزش پیش‌دبستانی و دبستانی، مدیریت و برنامه‌ریزی آموزشی و آموزش و پرورش کودکان استثنایی در مقطع کارشناسی است. فارغ‌التحصیلان این رشته می‌توانند به‌عنوان مربی دوره‌های پیش‌دبستانی، مدیریت مدارس ابتدایی، آموزگار ابتدایی، مربی کارورزی دانشجویان تربیت معلم، کارشناس کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، کارشناس آموزش و برنامه‌ریزی سازمان بهزیستی، تدریس در مدارس کودکان استثنایی و... مشغول به کار شوند. اما متأسفانه این رشته علی‌رغم کاربرد زیاد و متقاضیان بالا هنوز در جامعه جا نیفتاده است. به همین دلیل فارغ‌التحصیلان آن بیشتر در مدارس غیرانتفاعی فعالیت می‌کنند.

8. مدیریت بازرگانی

8. مدیریت بازرگانی

معمولاً بعد از رشته‌ی حقوق، مدیریت بازرگانی یکی از پرطرف‌دارترین شاخه‌های علوم انسانی است. بازرگانی بین‌المللی، بازرگانی، بازاریابی و بازاریابی بین‌المللی چهار گرایش اصلی این رشته محسوب می‌شوند. از توانایی‌های لازم برای موفقیت در این شاخه می‌توان به تعامل اجتماعی بالا، جرئت و جسارت زیاد، مهارت‌های ICDL، تسلط به زبان انگلیسی و چینی و قدرت فن بیان بالا اشاره کرد. این رشته بازار کار عالی و آینده‌ی شغلی بسیار روشنی دارد. در حالت کلی بیشترین حقوق در شرکت‌ها بعد از مدیرعامل، مربوط به مدیرفروش است. اما افراد برای کسب درآمد بیشتر می‌توانند به سراغ حوزه‌های تولید محتوا بروند.

9. مددکاری اجتماعی

مددکاری اجتماعی یکی دیگر از رشته‌های خوب در شاخه‌ی انسانی است. فارغ‌التحصیلان این رشته می‌توانند در مؤسسات خیریه، پرورشگاه‌ها، مراکز نگهداری افراد بی‌سرپرست، مراکز مشاوره، مراجعان خصوصی، مراکز بازپروری، اصلاح و تربیت، درمان اعتیاد، زندان‌ها و سایر سازمان‌های امدادی، رفاهی، حمایتی و توانبخشی مشغول به کار شوند. همچنین افراد تحصیلکرده در این حرفه با داشتن سرمایه‌ی کافی و شرایط لازم می‌توانند به تأسیس کلینیک تخصصی اقدام کنند. اما برای این کار، فارغ‌التحصیلان کارشناسی حداقل به 2 سال سابقه‌ی کار در مراکز دولتی یا خصوصی نیاز دارند. مجوز این کار نیز توسط بهزیستی شهرستان‌ها صادر می‌شود. این رشته در کشور ما بازار کار مناسبی دارد.

10. علوم سیاسی

رشته‌ی علوم سیاسی درحقیقت به ارائه‌ی نظریه‌ها و روش‌های حل مشکلات در جامعه می‌پردازد. از‌این‌رو، دانشجویان این شاخه یک سیاستمدار نه، بلکه یک سیاست‌شناس خواهند شد. فارغ‌التحصیلان این رشته می‌توانند در زمینه‌های مختلفی ازجمله روابط عمومی سازمان‌ها، بخش‌های سیاسی و حقوقی وزارتخانه‌ها و سازمان‌های بین‌الملل، رسانه‌ها و روزنامه‌ها، آموزش و پرورش و حتی دانشگاه‌ها مشغول به کار شوند. اما با وجود قدمت و اهمیت خاص این رشته، متأسفانه جایگاهی مناسب و تضمینی برای این رشته، از نظر شغلی در کشور ندارد. افراد متقاضی این رشته علاوه بر علاقه باید از قلم خوبی نیز برخوردار باشند.

سخن آخر

ما در این مقاله سعی کردیم با معرفی 10 رشته برتر علوم انسانی و بازار کار آن‌ها شما را در یک انتخاب رشته‌ی مناسب و صحیح یاری کنیم. اما در حالت کلی برای موفقیت در هر رشته‌ای افراد باید علاقه، تلاش و پشتکار بسیار زیادی داشته باشند. در صورتی که برای انتخاب رشته‌ی تحصیلی خود نیاز به راهنمایی داشتید،‌روی مشاوره‌های آموزشی مؤسسه‌ی علوی حساب باز کنید

b xpx
# / b
xpx b
# / b

افزودن
b
/ /
: