مدارک لازم برای ثبت نام دانش‌آموزان اتباع خارجی در مدارس

رده: خبر
زمان:

دانش‌آموزان اتباع غیرمجاز و مجاز در سال تحصیلی جدید برای ثبت نام در مدارس ، هیچ گونه محدودیتی ندارند. مقام معظم رهبری دستورات لازم را برای ثبت نام این افراد، ابلاغ کرده است. به گفته‌ی مهدی محمودی، 40 سالی است که کشور ما در زمینه‌های مختلف، خدماتی را در اختیار پناهندگان خارجی قرار داده است. یکی از مهم‌ترین و اصلی‌ترین آن‌ها خدمات آموزشی است که بخش عمده‌ای از مخارج آن را دولت جمهوری اسلامی ایران و قسمت اندکی از آن نیز توسط سازمان‌های بین‌الملل پرداخت می‌شود. این خدمات معمولاً برای افرادی است که برگه حمایت تحصیل اتباع یا مجوز اقامت در ایران را دارند. اما به علت شرایط وخیم کشورهای همسایه، افرادی در ایران هستند که جز اتباع غیرمجاز محسوب می‌شوند. حال سؤال اینجاست، تکلیف دانش‌آموزان اتباع غیرمجاز چیست؟ شرایط ثبت نام اتباع در مدارس ابتدایی به چه صورت است؟ به چه کسانی برگه‌ی حمایت تحصیل اتباع داده می‌شود؟ برای اطلاع از جزئیات ثبت نام اتباع خارجی با ما همراه باشید.

شرایط ثبت نام اتباع در مدارس ابتدایی

شرایط ثبت نام اتباع در مدارس ابتدایی

مهدی محمودی، مدیر کل امور اتباع و مهاجرین خارجی وزارت کشور درباره‌ی شرایط ثبت نام اتباع در مدارس ابتدایی گفت: ثبت نام برای این گروه از افراد در دو دسته طبقه‌بندی می‌شوند. اولین گروه، دانش‌آموزان اتباع مجاز که دارای مدارک معتبر مانند: گذرنامه، روادید معتبر، گذرنامه خانوار که روادید آن‌ها به تازگی تمدید شده، دفترچه‌ی پناهندگی، دفترچه‌ی اقامت، دارندگان کارت‌های آمایش 15یا 16، دارندگان کارت‌های هویت 14 یا 15، دارندگان برگه‌ی تردد دارای اعتبار و همچنین دارندگان دفترچه‌ی اقامت ویژه هستند. گروه دوم نیز دانش‌آموزان اتباع غیرمجاز هستند که هیچ مدرک معتبری برای اقامت در ایران ندارند. برای گروه دوم، مقام معظم رهبری از سال 1394 دستورات لازم را برای ثبت نام دانش‌آموزان اتباع غیرمجاز ابلاغ کردند که هر ساله نیز اجرا می‌شود. مهدی محمودی افزود: کسانی که یکی از اعضای خانواده‌ی آن‌ها در سال 99 یا امسال برگه‌ی حمایت تحصیل اتباع را دریافت و در مدارس نیز ثبت نام کرده، دانش‌آموزان کلاس اولی که والدینشان در سرشماری سال 1395 یا 1396 شرکت کرده و اطلاعات آن‌ها در سیستم ثبت شده باشد، افرادی که دارای گذرنامه‌ی قانونی هستند، اما به هر دلیل تمدید روادید نداشته‌اند، دانش‌آموزانی که مادر ایرانی دارند ولی تا کنون موفق به دریافت تابعیت و شناسنامه نشد‌ه‌اند، یا آن گروه از افرادی که دارای مادر ایرانی هستند ولی مراتب ازدواج با تبعه‌ی خارجی را در وبسایت وزارت کشور ثبت نکرده‌اند، محصلینی که تنها یکی از والدین آن‌ها دارای مدرک معتبر است اما هر دو والد گواهی ولادت دارند، همه‌ی این افراد می‌توانند بدون هیچ محدودیتی در مدارس ثبت نام کنند.

برگه‌ی حمایت تحصیل اتباع چگونه صادر می‌شود؟

مدیر کل امور اتباع و مهاجرین خارجی وزارت کشور درباره‌ی برگه‌ی حمایت تحصیل اتباع گفت: دیگر دانش‌آموزان اتباع خارجی، می‌توانند براساس شیوه‌نامه‌ی ارائه شده، به مراکز کل اتباع خارجی استانداری‌ها مراجعه کرده و درخواست خود را مبنی بر دریافت برگه‌ی حمایت تحصیل ارائه دهند. این سازمان نیز پس از بررسی، در راستای دستورات مقام معظم رهبری، برگه‌ی حمایت تحصیل اتباع را برای متقاضیان صادر خواهد کرد.

زمان ثبت نام دانش‌آموزان اتباع غیرمجاز و مجاز

محمودی درباره‌ی زمان ثبت نام این افراد گفت: ثبت نام در مدارس برای اتباع خارجی، از ابتدای خرداد توسط دفاتر خدمات اتباع در سرتاسر کشور شروع شده است. در مناطقی که این دفاتر وجود ندارند، فرمانداری‌ها و استانداری‌ها موظف به انجام این کار هستند. فرآیند ثبت نام نیز تا 1400/4/25 ادامه دارد.

ثبت نام کتب درسی اتباع خارجی

میترا تیموری، سرپرست مرکز امور بین‌الملل و مدارس خارج از کشور وزارت آموزش و پرورش درباره‌ی ثبت نام کتب درسی اتباع خارجی گفت: با این که فرآیند ثبت نام و ساماندهی کتاب‌های درسی همه‌ی محصلین اعم از ایرانی و غیرایرانی، بر عهده‌ی سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی وزارت آموزش و پرورش است. ثبت نام کتاب‌های درسی نیز از طریق سایت فروش و توزیع مواد آموزشی انجام می‌شود. برای اتباع خارجی نیز، با رایزنی‌های انجام شده از طرف مرکز بین‌الملل و مدرسه‌های خارج از کشور، در حال تعریف کد مخصوص برای این گروه از دانش‌آموزان هستیم تا مدارس دارای مجوز بتوانند کتاب درسی مورد نیاز اتباع خارجی را تأمین کنند. تیموری افزود: در حال حاضر نیز، نزدیک به 500 هزار دانش‌آموز تبعه‌ی خارج در مدارس ایران مشغول به تحصیل هستند. اما با توجه به تحولات منطقه‌ای و ناآرامی‌هایی که اخیراً در برخی کشورهای همسایه جمهوری اسلامی ایران رخ داده و همچنین با توجه به سیاست کلی نظام در جهت حمایت از این دانش‌آموزان، روند ثبت نام آن‌ها، افزایشی است.

سخن آخر

همان‌طور که در این مقاله خواندید، برگه‌ی حمایت تحصیل اتباع برای دانش‌آموزان اتباع غیرمجاز بنا به دستور مقام معظم رهبری صادر خواهد شد. فقط کافیست این گروه از افراد به ادارات کل اتباع خارجی مراجعه کرده و درخواست خود را ثبت کنند. همچنین برای ثبت نام تمامی دانش‌آموزان تبعه‌ی خارج هیچ محدودیتی وجود نخواهد داشت. والدین این دانش‌آموزان می‌توانند با خیال آسوده فرزندانشان را در مدارس ثبت نام کنند.

b xpx
# / b
xpx b
# / b

افزودن
b
/ /
: