مستقر شدن 12 هزار مشاور در مدارس جهت راهنمایی دانش آموزان در انتخاب رشته

رده: خبر
زمان:

مسعود شکوهی مدیرکل امور تربیتی و مشاوره‌ی وزارت آموزش و پرورش گفت: حدود یک میلیون دانش آموز در پایه‌ی نهم، در مرحله‌ی انجام هدایت تحصیلی برای ورود به پایه‌ی دهم هستند، بر همین مبنا و در راستای کمک و مشاوره به این دانش آموزان، 12 هزار مشاور برای ارائه‌ی فرم‌های هدایت تحصیلی و مشاوره، در بیش از 95 درصد مدارس متوسطه اول مستقر خواهند شد. مسعود شکوهی اظهار کرد: آموزش و پرورش رشته‌های تحصیلی، مدارس و کلاس‌ها را با ظرفیت دانش آموزان آماده‌ی ورود به پایه‌ی دهم، مطابقت داده است. وی تصریح کرد: برای کمک به دانش آموزان در زمینه‌ی هدایت تحصیلی و ورود به پایه دهم، 12 هزار مشاور در 95 درصد مدارس مستقر شده‌اند و دانش آموزان می‌توانند از 15 تیرماه برای دریافت نمودن برگ‌های شماره‌ی 6 و 7 هدایت تحصیلی به مدارس سراسر کشور مراجعه کنند. وی ادامه داد: مشاوران هدایت تحصیلی، در دو هفته‌ی آخر تیرماه، آماده‌ی پاسخ‌گویی به دانش آموزان ورود به پایه‌ی دهم و خانواده‌ی آن‌ها هستند. شکوهی ضمن اشاره به فعال بودن مراکز مشاوره و هسته‌های مشاوره‌ای آموزش و پرورش در شهرستان ها و مناطق نواحی مختلف گفت: چنان‌چه در دو هفته‌ی پایانی تیرماه، به دلایل مختلفی از جمله کمبود نیرو و یا مسافت، مشاوران قادر به حضور در برخی از مدارس و ارائه‌ی نمون برگه‌های شماره‌ی 6 و 7 نبودند، دانش آموزان می‌توانند به کارشناسان آموزش و پرورش در کمیته‌ی هدایت تحصیلی مراجعه کنند .

مستقر شدن 12 هزار مشاور در مدارس جهت راهنمایی دانش آموزان در انتخاب رشته

کسب مهارت‌های لازم از طریق انتخاب رشته و هدایت تحصیلی

مدیرکل امور تربیتی و مشاوره‌ی آموزش و پرورش گفت: دانش آموزان دوره‌ی متوسطه اول می‌توانند با تعامل سه‌گانه میان دانش آموز، والدین و مشاور و هم‌چنین با در نظر گرفتن ریز نمرات، اقدام به انتخاب رشته کنند. وی هم‌چنین در مورد روند فرآیند هدایت تحصیلی اظهار کرد: یکی از وظایف مهم آموزش و پرورش، کمک به دانش‌آموزان در رشد خودآگاهی و کشف استعدادها است. وی افزود: یکی از مواردی که در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش بر آن تأکید شده است، کسب شایستگی‌ها و مهارت‌های لازم برای هر دانش‌آموز به‌خصوص از طریق انتخاب رشته و زمینه‌ی هدایت تحصیلی مناسب برای آینده‌ی شغلی آن‌ها است. شکوهی گفت: بحث هدایت تحصیلی هم‌زمان با شروع سال تحصیلی به ویژه برای دانش آموزان پایه‌ی دهم، در مدارس سراسر کشور انجام می‌شود، اما نقطه‌ی اوج انتخاب رشته‌ی تحصیلی پایان پایه‌ی نهم و هم‌زمان با اعلام نتایج امتحان‌های خرداد ماه است.

چگونگی روند فرآیند هدایت تحصیلی

مدیرکل امور تربیتی و مشاوره آموزش و پرورش، درباره‌ی چگونگی روند هدایت تحصیلی توضیح داد: نمون برگ‌های شماره‌ی 6 و 7 پس از اعلام نتایج امتحانات خرداد ماه در اختیار دانش‌آموزان و خانواده های آن‌ها قرار می‌گیرد. این فرم‌ها کمک می‌کند که افراد با اطلاعات بیشتری رشته‌ی مورد علاقه‌ی خود را انتخاب کنند. در واقع نمون برگ شماره‌ی 6، نقش مشورتی دارد و یک ابزار کمکی به حساب می‌آید. شکوهی در رابطه با نمون برگه‌ها گفت: نمون برگ شماره‌ی 6، بررسی‌های مشاوره‌ای است که شامل 35 نمره‌ی عمل‌کرد تحصیلی دانش‌آموز، 15 نمره‌ی آزمون‌های توانایی، 15 نمره مربوط به پرسش‌نامه‌های رغبت، 10 نمره متعلق به نظرات دانش آموز، پنج نمره نظر اولیاء دانش آموز، 10 نمره نظر معلمان دروس مختلف و 10 نمره نظر مشاوره‌ی مدرسه می‌باشد. این نمون برگه بیشتر نقش مشورتی دارد و یک ابزار کمکی برای شناخت توانایی‌ها و علاقه‌مندی دانش آموزان است. وی ادامه داد: نمون برگ شماره‌ی 7 در واقع صرفأ بررسی عمل‌کرد تحصیلی دانش‌آموز در پایه‌ی هفتم، هشتم و نهم تحصیلی است. این نمون برگ، ملاک عمل برای رتبه‌بندی دانش آموز در انتخاب رشته و مدرسه‌ی او محسوب می‌شود. مدیرکل امور تربیتی و مشاوره‌ی آموزش و پرورش یادآور شد: مشاوران، براساس اظهارات و عمل‌کرد دانش‌آموزان و مشاوره‌های فردی و گروهی، رشته‌های مناسب آن‌ها را براساس اولویت، به دانش آموزان معرفی می‌کنند. بعد از مشخص شدن اولویت‌ها، دانش آموزان باید با دقت کافی و آگاهی بالا و به دور از فضای احساسی و هیجانی، رشته‌ی مورد علاقه‌ی خود را انتخاب کنند و در آن مشغول به تحصیل شوند.

در انتخاب رشته‌ی دانش آموزان، اجباری وجود ندارد

شکوهی در رابطه با نارضایتی برخی از دانش آموزان از اجبار مشاوران به انتخاب رشته‌ی خاص، گفت: مشاوران تنها براساس عمل‌کرد دانش آموزان و مشاوره‌های فردی و گروهی، رشته‌ها را برای دانش آموزان اولویت‌بندی می‌کنند و هیچ اجباری در انتخاب رشته وجود ندارد. بنابراین چنان‌چه مشاوران، دانش آموزی را مجبور به انتخاب رشته‌ی خاصی کردند، دانش آموز می‌تواند به کمیته‌ی هدایت تحصیلی مستقر در استان، مراجعه کند و موضوع را در جهت پیگیری، اطلاع دهد. وی با اشاره به این که بخش بازرسی و ارزیابی عمل‌کرد آموزش و پرورش در ادارات مستقر هستند، ادامه داد: هیچ عاملی به جز نمون برگ‌ها نمی‌تواند دانش آموز را با اکراه به رشته‌ی خاصی هدایت کند. وی در رابطه با کمبود مدرس و ظرفیت رشته‌ها در برخی مناطق گفت: برخی از رشته‌های در اولویت، ممکن است در منطقه‌ی خاصی نباشد و یا ظرفیت لازم برای دانش آموز وجود نداشته باشد، در این صورت دانش آموزان می‌توانند سایر رشته‌های در اولویت را انتخاب کنند و یا با مشکل مسافت کنار بیایند و یا آن را حل کنند.

چگونگی فرآیند تغییر رشته برای دانش آموزان

مسعود شکوهی مدیرکل امور تربیتی و مشاوره آموزش و پرورش درباره‌ی چگونگی فرآیند تغییر رشته گفت: آیین‌نامه‌ی تغییر رشته در اختیار تمام مدارس قرار گرفته است، افرادی که علاقه‌مند به تغییر رشته هستند، باید در آزمون خرداد و شهریور ماه تغییر رشته شرکت کنند.در آزمون‌های تغییر رشته، دروس تخصصی رشته‌ی مورد نظر از دانش آموز پرسیده می‌شود و درصورت رسیدن به حد نصاب، فرد می‌تواند تغییر رشته دهد. وی تأکید کرد: مشاوران با در نظر گرفتن عمل‌کرد دانش آموزان و مشاوره‌های فردی و گروهی، هم‌چنین با در نظر گرفتن اظهارات و ریز نمرات دانش آموزان، اقدام به اولویت‌بندی رشته‌ها می‌کنند، بنابراین دانش آموزان باید با آگاهی کامل از علایق و تصمیمی که برای آینده‌ی خود دارند، بهترین انتخاب رشته را انجام دهند چرا که انتخاب رشته، بخش مهمی از سرنوشت و آینده‌ی دانش آموزان را رقم خواهد زد.

b xpx
# / b
xpx b
# / b

افزودن
b
/ /
: