اهمیت فصل تابستان برای دانش آموزان پایه دوازدهم

رده: مقاله
زمان:

با فرا رسیدن فصل تابستان، دغدغه‌ی دانش آموزان پایه دوازدهم برای کنکور سال 99 شروع می‌شود. با توجه به نظام جدید آموزشی و تغییرات آن، برگزاری دو آزمون نهایی و کنکور در سال دوازدهم ،باعث شده است که دانش آموزان هم‌زمان ترس امتحانات نهایی و استرس کنکور را با هم تجربه کنند. در این مقاله با توجه به این مطلب به اهمیت مطالعه تابستان می‌پردازیم.

اهمیت فصل تابستان برای دانش آموزان پایه دوازدهم

تفاوت مطالعه در تابستان نسبت به فصول دیگر سال

در فصل تابستان روشنایی روز طولانی‌تر از دیگر فصول سال است، در نتیجه انرژی بیشتری برای فعالیت و پتانسیل کاری داریم. پس بهترین زمان برای مطالعه‌ی درسی به حساب می‌آید. تابستان برای دانش آموزان پایه دوازدهم شروع فعالیت‌های کنکوری به شمار می‌رود و به قول معروف داوطلبان سال دوازدهمی ما در این زمان تازه نفس هستند. هیچ انرژی منفی و استرسی در مورد کنکور هنوز وجود ندارد و هیچ آزمون دوره‌ای و جامعی برگزار نشده تا داوطلبان ما از نتیجه‌ی آزمون خود ناراضی باشند و استرس گریبان گیرشان نشده است. از طرف دیگر اغلب رقبا تابستان را جدی نمی‌گیرند و وقت کافی نمی‌گذارند، در نتیجه اگر شما در این بازه‌ی زمانی از آنها سبقت بگیرید به گرد پای شما هم نمی‌رسند.

بهترین زمان شروع مطالعه برای کنکور

چنان‌چه تابستان 98 و بهار 99 را یک الاکلنگ در نظر بگیریم، هنگامی که دانش آموزی در تابستان 98 شروع خوبی داشته باشد و دروس پایه‌ی خود را به درستی مرور کند، در بهار 99 کارش بسیار سبک‌تر خواهد شد و با توجه به اینکه از اردیبهشت ماه باید برای امتحانات نهایی آماده شود، خیالش از بابت مطالعه و نکات مهم دروس پایه راحت است. هم‌چنین به دلیل نزدیک شدن به کنکور سراسری؛ شدت میزان استرس بالا می‌رود، میزان تمرکز و دقت پایین می‌آید، میزان یادگیری کم می‌شود و در نتیجه نمی‌توان در فصل بهار مطالعه‌ی فشرده داشت.

در تابستان چه دروسی را بخوانیم؟

در تابستان چه دروسی را بخوانیم؟

دانش آموزان در دوره‌ی تابستان به دو گروه تقسیم می‌شوند: گروه اول: دانش آموزانی که کلاس‌های مدرسه را از تابستان شروع می‌کنند. این گروه برخی از دروس سال دوازهم را در تابستان یاد می‌گیرند و در کنار دروس سال جدیدشان به مطالعه و مرور نکات مهم و تستی دروس پایه نیز می‌پردازند. گروه دوم: دانش آموزانی هستند که در دوره‌ی تابستان مدرسه نمی‌روند و شروع کلاس‌های پایه‌ی دوازدهم را از ابتدای مهر ماه دارند. این گروه باید بدانند که مطالعه‌ی حداقل یک پایه کامل (دهم یا یازدهم) را باید در تابستان برنامه ریزی کنند. اینکه در تابستان به مطالعه‌ی کدام پایه بپردازید بستگی به برنامه ریزی مشاوران شما در مدرسه و یا آموزشگاهی دارد که برای سال دوازدهم خود انتخاب کردید اما با توجه به اینکه امتحانات سال یازدهم تازه تمام شده است، مطالعه‌ی این سال ممکن است تکراری شود و دانش آموزان را جذب نکند بهتر است فاصله‌ی کوتاهی داشته باشیم‌، در نتیجه شروع مطالعه‌ی دروس سال دهم در تابستان 98 می‌تواند ایده‌ی بسیار خوبی باشد.

فصل تابستان، بهترین زمان برای اصلاح عادت‌های اشتباه

همه‌ی ما برخی عادت‌های اشتباه در نحوه‌ی مطالعه‌ی خود داریم، تابستان 98 بهترین زمان برای اصلاح شیوه‌های نادرست مطالعاتی است. به طور مثال دانش آموزی داریم که تا پایان سال یازدهم طبق عادت در برنامه‌ی درسی خود یک ساعت به یک ساعت مطالعه داشته است، این یک روش اشتباه مطالعاتی در سال دوازدهم به شمار می‌رود زیرا داوطلبی که مجبور است 4 ساعت پشت صندلی آزمون کنکور خود بنشیند، باید تمرین کند تا بتواند حداقل 2 ساعت مستمر پشت میز مطالعه خود بنشیند و درس بخواند. هم‌چنین عادت‌هایی مثل بلند خواندن، روی زمین درس خواندن، راه رفتن و درس خواندن و ... که باعث کند شدن مطالعه و یادگیری می‌شود را ترک کند. در واقع دانش آموزی که عادت‌های مطالعاتی اشتباه خود را در تابستان بشناسد و به اصلاح آن بپردازد در مهر ماه سرعت مطالعاتی بالایی را تجربه خواهد کرد.

اهمیت فصل تابستان برای دانش آموزان پایه دوازدهم

درفصل تابستان روزانه چند ساعت باید درس بخوانیم؟

زمان‌بندی و برنامه ریزی مطالعاتی یک موضوع کاملأ فردی می‌باشد. یعنی هر دانش آموزی با توجه به سابقه‌ی تحصیلی خود و توانایی‌هایش با کمک مشاور تحصیلی به یک جدول زمان‌بندی مطالعاتی دقیق می‌رسد. فقط توجه داشته باشید که در تابستان با یک روند بسیار دقیق و تعریف شده‌ای باید ساعت‌های مطالعاتی خود را کم‌کم افزایش دهید تا به حد استاندارد مهر ماه برسید. طبق برنامه ریزی استاندارد مطالعاتی، دانش آموزان هر رشته باید در مهر ماه به ساعت‌های مطالعاتی زیر رسیده باشند:

  • دانش آموزان رشته ریاضی: 38 تا 40 ساعت مطالعه در هفته
  • دانش آموزان رشته تجربی: 40 تا 44 ساعت مطالعه در هفته
  • دانش آموزان رشته انسانی: 40 تا 44 ساعت مطالعه در هفته
اگر نگران هستید که ممکن است با این ساعت مطالعه و شروع از تابستان در آخر کم بیاورید لطفأ تلقین منفی نکنید، بدن و ذهن شما به مرور زمان خودش را تطبیق می‌دهد و در آخر به این ساعت‌های مطالعاتی عادت خواهید کرد.

سخن آخر

با توجه به تغییرات نظام جدید آموزشی و برگزاری کنکور و امتحانات نهایی در یک سال، دانش آموزی که از تابستان شروع به مطالعه نکند یا در امتحانات نهایی معدل خوبی کسب نخواهد کرد و یا رتبه‌ی خوبی در کنکور نخواهد گرفت. پس بهترین زمان برای شروع پایه دوازدهم فصل تابستان می‌باشد. یادتان باشد یک شروع موفق یک پایان عالی را به همراه خواهد داشت.

b xpx
# / b
xpx b
# / b

افزودن
b
/ /
: