4 نکته‌ی مهم برای انتخاب پیش‌دبستانی خوب

رده: مقاله
زمان:

یکی از دغدغه‌های همیشگی والدین در جامعه‌ی ما، انتخاب پیش‌دبستانی خوب برای فرزندانشان است. اهمیت آماده‌سازی فرزندان برای دوران تحصیل بر کسی پوشیده نیست. در همین راستا، دوره‌ای یک‌ساله تحت عنوان پیش‌دبستانی یا دوره‌ی آمادگی در کشور تعریف شده است. پسران و دختران در شش‌سالگی به‌مدت یک سال دوره‌ی پپیش‌دبستانی را پشت سر می‌گذارند. در این دوره، مجموعه‌ای از برنامه‌های تربیتی و آموزشی تعریف می‌شود. در پایان این دوره‌ی یک‌ساله کودکان آماده‌ی ورود به مدرسه می‌شوند. اما سؤال اساسی این است که بهترین پپیش‌دبستانی پسرانه و دخترانه چه ویژگی‌هایی دارد؟ در این مقاله قصد داریم مجموعه‌ای از مهم‌ترین فاکتورها را که والدین باید برای انتخاب پیش‌دبستانی خوب در نظر بگیرند، تشریح می‌کنیم. در پایان این مقاله نیز چند پیش‌دبستانی خوب در تهران را معرفی خواهیم کرد. با ما همراه باشید.

گذراندن دوره‌ی پیش‌دبستانی چه اهمیتی دارد؟

از نظر قانونی گذراندن دوره پیش‌دبستانی اجباری نیست؛ اما واقعیت این است که بررسی‌های روان‌شناسان و کارشناسان علوم تربیتی نشان می‌دهد تحصیل در دوره‌ی یک‌ساله‌ی پیش‌دبستانی یک ضرورت به حساب می‌آید. اگر قرار باشد کودکان به‌یکباره و بدون هیچ‌گونه مقدمه‌ای در هفت‌سالگی وارد محیط دبستان شوند، ممکن است آسیب‌های روحی زیادی به آن‌ها وارد آید. گذراندن دوره‌ی یک‌ساله در پیش‌دبستانی خوب، می‌تواند دروازه‌ای برای ورود فرزندان شما به مدرسه باشد.

پیش‌دبستانی؛ نخستین تجربه جدی حضور فرزندان در جامعه

البته اهمیت دوره‌ی پیش‌دبستانی به همین‌جا ختم نمی‌شود. آماده شدن فرزندان برای حضور در محیط اجتماعی، دستاورد بزرگ دیگری است که با حضور در پیش‌دبستانی خوب به دست می‌آید. کودکان از ابتدای زندگی تا شش‌سالگی معمولاً فقط حضور در جمع‌های خانوادگی را تجربه می‌کنند. این مسئله موجب می‌شود که شاید به خوبی با آداب حضور در محیط‌های عمومی دیگر آشنا نباشند. در طول دوره‌ی پیش‌دبستانی، کودکان شما با عده‌ی زیادی از هم‌سن و سالان خود هم‌بازی می‌شود. تجربه‌ی تعامل کردن با دیگران زیر نظر مربیان آموزش‌دیده و کاربلد موجب می‌شود تا فرزندان شما برای حضور موفق در مدرسه آماده شوند. افزایش اعتماد‌به‌نفس، تقویت روحیه‌ی کار جمعی، رشد اجتماعی و عاطفی و... از دیگر دستاوردهای مهمی به شمار می‌روند که با حضور در پیش‌دبستانی خوب برای فرزندان شما به ارمغان خواهد آمد.

برای انتخاب یک پیش‌دبستانی خوب چه ویژگی‌هایی را باید مدنظر قرار داد؟

برای انتخاب یک پیش‌دبستانی خوب چه ویژگی‌هایی را باید مدنظر قرار داد؟

پیداکردن بهترین پیش‌دبستانی دخترانه و پسرانه همواره دغدغه مهم والدین است. در این قسمت تعدادی از مهم‌ترین ویژگی‌هایی را که باید در انتخاب پیش‌دبستانی مدنظر قرار دهید، بررسی می‌کنیم. 1. بین سبک زندگی خانواده و شیوه‌های تربیتی پیش‌دبستانی هماهنگی وجود داشته باشد. در هر خانواده‌ای مجموعه‌ای از اصول و ارزش‌ها حاکم است که تربیت فرزندان نیز مبتنی بر آن‌ها صورت می‌گیرد. بدیهی است که نباید تضادی بین این ارزش‌ها و اصول، با اهداف آموزشی و تربیتی پیش‌دبستانی منتخب شما وجود داشته باشد. در غیر این صورت فرزند شما درگیر چالش‌های عمیقی می‌شود که به ایجاد تنش‌های روانی شدیدی در او منجر می‌گردد. حتماً قبل از انتخاب پیش‌دبستانی، با مسئولان آن صحبت کنید و درخصوص اهداف و فعالیت‌های آموزشی و تربیتی پیش‌دبستانی به‌خوبی آگاهی پیدا کنید. 2. پیش‌دبستانی باید مربیان باتجربه و آموزش‌دیده داشته باشد مربیانی که در پیش‌دبستانی فعالیت می‌کنند، باید از توانمندی‌هایی فراتر از یک معلم دبستان برخوردار باشند؛ چراکه آن‌ها با کسانی مواجه می‌شوند که برای نخستین بار پا در یک محیط اجتماعی می‌گذارند. این دسته از مربیان باید مانند یک روان‌شناس به خوبی از کودکان شناخت داشته و بتوانند ارتباطی عمیق و دوستانه با آن‌ها برقرار کنند. روش‌ها و ادبیات آموزشی و تربیتی که در پیش‌دبستانی مورد استفاده قرار می‌گیرد، تفاوت‌های جدی با مدرسه دارد. در یک پیش‌دبستانی خوب، سعی بر آن است تا در قالب بازی کردن و فعالیت‌های گروهی، مفاهیم به کودکان منتقل شود؛ درنتیجه مربیان پیش‌دبستانی باید به جدیدترین روش‌های آموزشی و تربیتی متناسب با کودکان شش‌ساله آشنا باشند. 3. پیش‌دبستانی باید دارای محیط و امکانات خوبی باشد متأسفانه مشاهده می‌شود که بعضاً برخی از پیش‌دبستانی‌ها محیط‌های بسیار کوچکی دارند که کاربری آن‌ها به‌هیچ‌وجه متناسب با نوع فعالیت‌های یک پیش‌دبستانی نیست. در انتخاب بهترین پیش‌دبستانی پسرانه و دخترانه باید حتماً بررسی‌های لازم درباره‌ی زیرساخت‌های آن‌ها را به عمل آورد. برخورداری از فضای مناسب و بزرگ برای فعالیت‌های آموزشی، ورزشی و تفریحی، پارامتری مهم در انتخاب پیش‌دبستانی خوب به شمار می‌رود. امکاناتی نظیر وسایل ورزشی، وسایل بازی، ابزارهای آموزشی، غذاخوری مجهز و... باید در یک پیش‌دبستانی وجود داشته باشد تا بتوان آن را محیطی استاندارد لقب داد.

برنامه‌های آموزشی پیش‌دبستانی باید فرزند شما را آماده‌ی حضور در مدرسه کند

برنامه‌های آموزشی پیش‌دبستانی باید فرزند شما را آماده‌ی حضور در مدرسه کند

یکی از اهداف حضور کودکان در پیش‌دبستانی، آماده شدن برای تحصیل در مدرسه است؛ بنابراین لازم است که برنامه‌های آموزشی مناسبی برای این منظور در یک پیش‌دبستانی ترتیب داده شود. از جمله برنامه‌های آموزشی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد: 1. آموزش زبان فارسی: الفبای فارسی نخستین چیزی است که در دبستان آموزش داده می‌شود. باید در پیش‌دبستانی به‌وسیله‌ی روش‌های نوین آموزشی، بخش عمده‌ای از این الفبا را به کودکان آموزش داد. 2. آموزش زبان انگلیسی: یاد گرفتن زبان انگلیسی در سنین کودکی به‌مراتب راحت‌تر است. به همین دلیل، تصمیم هوشمندانه‌ای است که زبان انگلیسی نیز به شیوه‌ای مناسب کودکان شش‌ساله در پیش‌دبستانی به آن‌ها آموزش داده شود. پیش‌دبستانی‌های علوی در مناطق 5، 11 و 13 تهران به‌عنوان مراکز دوزبانه فعالیت می‌کنند و آموزش زبان انگلیسی را در کنار زبان فارسی در برنامه‌های آموزشی خود دارند. 3. آموزش مفاهیم پایه ریاضی: آموزش ریاضیات در قالب بازی کردن بسیار مؤثر و کارآمد است. پیش‌دبستانی محیط مناسبی است تا در آن برخی مفاهیم پایه‌ی ریاضیات به کودکان منتقل شود. به این ترتیب، یادگیری ریاضی برای آن‌ها در مدرسه بسیار راحت‌تر خواهد شد.

معرفی چند پیش‌دبستانی در تهران

با تعدادی از ویژگی‌های بهترین پیش‌دبستانی دخترانه و پسرانه آشنا شدیم. در این قسمت قصد داریم تا برخی از مراکز پیش‌دبستانی تهران در مناطق 5، 11 و 13 را معرفی کنیم. پیش‌دبستانی منطقه 5 تهران برای ساکنان محله‌های میدان صادقیه، جنت‌آباد، آیت‌الله کاشانی، اشرفی اصفهانی، ولیعصر و پونک، پیش‌دبستانی‌های علوی، ماهور و امید ایران به‌عنوان سه مورد از بهترین مراکز آموزشی در دسترس هستند. در این بین، پیش‌دبستانی منطقه 5 تهران علوی به دلیل برنامه‌های تربیتی مدون، آموزش زبان انگلیسی و برخورداری از معلمان باتجربه، بالاترین کیفیت آموزشی و تربیتی را ارئه می‌دهد. پیش‌دبستانی منطقه 11 تهران برای ساکنان جنوب و مرکز شهر تهران مسئله‌ی شهریه‌ی مناسب پیش‌دبستانی در کنار کیفیت خدمات بالا اهمیت زیادی دارد. والدین به دنبال محیط‌های سالمی می‌گردند که فرزندان خود را با خیال آسوده به آنجا بسپارند. به‌جرئت می‌توان ادعا کرد که پیش‌دبستانی منطقه 11 تهران مؤسسه علوی واقع در خیابان جمهوری تهران، با اختلاف زیاد نسبت به سایر پیش‌دبستانی‌ها در جایگاه نخست قرار دارد. ساکنان محله‌های انقلاب، جمهوری، منیریه، خیابان قزوین، کارگر و یافت‌آباد می‌توانند از خدمات بهترین پیش‌دبستانی منطقه 11 تهران استفاده کنند. پیش‌دبستانی منطقه 13 تهران در منطقه‌ی 13 واقع در شرق تهران نیز پیش‌دبستانی‌های طلوع دانش، علوی و پردیس به‌عنوان سه مرکز موفق مشغول به کار هستند. پیش‌دبستانی منطقه‌ی 13 تهران علوی که در میدان امامت واقع شده است، محیط بزرگ‌تر و امکانات بیشتری نسبت به سایر پیش‌دبستانی‌های منطقه دارد. همچنین، هزینه‌ی شهریه‌ی این مرکز در مقایسه با سایر مراکز کمتر است. ساکنان محله‌های افسریه، میدان امامت، نیروی هوایی، پیروزی و کلاهدوز در شرق تهران می‌توانند از خدمات بهترین پیش‌دبستانی منطقه 13 تهران استفاده کنند.

کلام پایانی

در این مقاله سعی کردیم آنچه را والدین برای انتخاب یک پیش‌دبستانی باید بدانند بررسی کنیم. علوی با ایجاد چندین پیش‌دبستانی در تهران، از‌جمله در مناطق 5، 11 و 13، خدمات خود به خانواده‌های تهرانی را گسترش داده است. می‌توانید با خیالی آسوده پیش‌دبستانی‌های علوی در تهران را انتخاب کنید. علوی متعهد است تا باکیفیت‌ترین خدمات خود را در اختیار فرزندان شما قرار دهد. تمام تلاش کادر پیش‌دبستانی‌های علوی، معطوف به آماده‌کردن فرزندان شما برای حضوری موفق در مدرسه است.

b xpx
# / b
xpx b
# / b

افزودن
b
/ /
: