کاردستی‌های ساده برای افزایش تمرکز ذهن کودکان

رده: مقاله
زمان:

افزایش تمرکز و حافظه در کودکان، یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های والدین است. از راه‌های مؤثر برای افزایش تمرکز حواس در کودکان، انجام بازی‌های فکری و ساخت کاردستی‌های آسان است. در این مطلب قصد داریم با 8 کاردستی ساده برای کودکان و انواع بازی برای افزایش تمرکز آشنا شویم. همراه ما باشید.

رنگین‌کمان کاغذی

رنگین‌کمان کاغذی

برای درست کردن این کاردستی که برای کودکان 6 تا 10 سال مناسب است، به چند تکه کاغذ رنگی، مداد مشکی، چسب نواری و قیچی کودک بی‌خطر نیاز دارید. این کاردستی به افزایش تمرکز کودکان کمک می‌کند. از او بخواهید که ابر کوچکی را روی مقوای سفید نقاشی کند و بعد آهسته و تحت نظارت شما، حاشیه ابر را ببرد. رنگ‌های رنگین‌کمان را نیز برش بزنید و با چسب به پشت ابر متصل کنید. درنهایت از کودک خود بخواهید که برای صورتِ ابر، چشم و ابرو بکشد. این رنگین‌کمان کاغذی یک کاردستی ساده برای کودکان است که علاوه بر آموزش نقاشی و تقویت خلاقیت، موجب افزایش تمرکز حواس در کودکان نیز می‌شود.

ماهی با بشقاب یک‌بارمصرف

ماهی با بشقاب یک‌بارمصرف

اگر در خانه بشقاب یک‌بار مصرف دارید، می‌توانید با برش‌زدن و رنگ‌آمیزی آن، چندین مدل کاردستی ساده بسازید. اکثر این کاردستی‌ها به قیچی نیاز دارند؛ بنابراین اگر برای تقویت تمرکز ذهن در کودکان زیر 6 سال از این کاردستی‌ها استفاده می‌کنید، صرفاً بخش رنگ‌آمیزی را به کودک بسپارید تا خطری نداشته باشد. البته این مدل کاردستی برای کودکان 7 تا 10 سال نیز مناسب است. در اولین قدم برای ساخت کاردستی ماهی، به یک بشقاب یک‌بار مصرف، آب‌رنگ، چند مقوای رنگی، چسب مایع و در صورت امکان یک چشم پلاستیکی متحرک نیاز دارید. اگر کودک شما بیشتر از 6 سال دارد، می‌توانید از او بخواهید که دهان ماهی را به‌شکل یک عدد 8 قیچی کند. در غیر این صورت، این قسمت را خودتان انجام دهید. در قدم بعدی برای تقویت مهارت نقاشی و رنگ‌آمیزی از فرزندتان بخواهید که بدن ماهی را رنگ کند. در مرحله بعدی چند دایره کوچک با مقواهای رنگی بسازید و از کودک خود بخواهید که با چسب این دایره‌ها را که از وسط تا خورده و به نیم‌دایره تبدیل شده است، روی بشقاب بچسباند. این کار در تقویت تمرکز حواس در کودکان نقش بسزایی دارد. در آخرین مرحله برای ماهی یک چشم بکشید و یا چشم پلاستیکی آماده را روی صورت آن بچسبانید.

آدم برفی چوبی

آدم برفی چوبی

این کاردستی ساده برای کودکان زیر 6 سال مناسب است و علاوه بر افزایش تمرکز ذهن در کودکان، به تقویت قوه تخیل آن‌ها کمک می‌کند. برای ساخت این کاردستی آسان به چند گیره چوبی در ابعاد بزرگ، چند نخ یا کاموای رنگی، رنگ سفید، ماژیک مشکی، چسب مایع و توپک‌های پشمی کوچک یا پنبه رنگی نیاز دارید. در ابتدا از کودک خود بخواهید که این گیره‌ها را مشابه یک آدم‌برفی واقعی، با رنگ سفید رنگ‌آمیزی کند. این کار به تمرکز و دقت نیاز دارد؛ بنابراین ذهن کودک کاملاً درگیر رنگ‌آمیزی می‌شود. در قدم بعدی یک ماژیک در اختیار او قرار دهید تا برای آدم‌برفی چشم و دهان بکشد. برای بینی آدم‌برفی می‌توانید از توپک پشمی یا گلوله پنبه‌ای استفاده کنید. حالا آدم‌برفی شما آماده است! کافی است یک نخ یا کاموای رنگی را به عنوان شال‌گردن دور گردن او گره بزنید.

لاک‌پشت‌های کوچک تخم‌مرغی

لاک‌پشت‌های کوچک تخم‌مرغی

ساخت این کاردستی به افزایش تمرکز دانش‌آموزان، تقویت مهارت رنگ‌آمیزی و رشد خلاقیت کودکان کمک می‌کند. این کاردستی آسان برای کودکان 8 تا 11 سال مناسب است. برای ساخت این لاک‌پشت‌های بامزه به یک شانه خالی تخم‌مرغ، آب‌رنگ، مقوا، ماژیک مشکی و قهوه‌ای، چسب مایع، توپک پشمی در سایز کوچک یا متوسط و در صورت امکان چند چشم پلاستیکی آماده نیاز دارید. برای ساختن این کاردستی ساده در ابتدا باید شانه تخم‌مرغ را برش بزنید تا به تکه‌های کوچک تبدیل شود. در مرحله بعدی باید آن‌ها را رنگ کنید. برای پا هم به چهار مقوای برش خورده کوچک نیاز دارید تا از داخل به بدنه لاک‌پشت متصل شود. حالا نوبت آن است که یک توپک پشمی را به عنوان سر به بدن لاک‌پشت بچسبانید. سپس چشم‌ها را متصل کنید و یا با ماژیک برای لاک‌پشت چشم بکشید.

پیتزای کاغذی

پیتزای کاغذی

این پیتزای کوچک با بشقاب یک‌بار مصرف کاغذی و یا یک تکه مقوای بریده شده به‌شکل دایره، ساخته می‌شود. این کاردستی ساده برای کودکان زیر 9 سال مناسب است. شما می‌توانید از طریق این کاردستی علاوه بر آموزش نقاشی و تقویت تمرکز حواس در کودکان مفاهیم ریاضی را نیز به آن‌ها بیاموزید. برای ساخت این کاردستی آسان، علاوه بر مقوا یا بشقاب یک‌بار مصرف کاغذی، به آب‌رنگ یا ماژیک و یک قیچی بی‌خطر نیز نیاز دارید. در اولین قدم از کودک خود بخواهید که مرکز این دایره را رنگ‌آمیزی و طرح پیتزا را به سلیقه خود روی آن نقاشی کند. حالا این پیتزای کاغذی را به 4، 6 یا 8 قسمت تقسیم کنید و با قیچی برش بزنید. این کاردستی برای آموزش مفهوم جمع و تفریق و شناخت اعداد مناسب است.

پنگوئن کاغذی

پنگوئن کاغذی

برای ساخت این پنگوئن کوچک به یک لوله خالی دستمال کاغذی، چند تکه مقوا، چسب مایع و قیچی نیاز دارید. این کاردستی ساده برای کودکان 5 تا 9 سال مناسب است و علاوه بر افزایش تمرکز و حافظه، خلاقیت کودکان را نیز تقویت می‌کند. در مرحله اول باید لوله دستمال کاغذی را با یک مقوای مشکی بپوشانید. سپس یک مقوای سفید را مانند تصویر روی شکم پنگوئن بچسبانید. حالا از کودک خود بخواهید که برای پنگوئن چشم و دهان بکشد. البته می‌توانید برای این قسمت هم از مقوا استفاده کنید. در آخرین مرحله طرح دست‌ها و پاها را روی مقوا بکشید، برش بزنید و به کودک خود بدهید تا روی بدن پنگوئن نصب کند. با توجه به توانایی و سن کودک می‌توانید در برش زدن و چسباندن تکه‌های مقوا از او کمک بگیرید.

خورشید با پاستا

خورشید با پاستا

برای ساخت این کاردستی آسان به یک تکه کاغذ، مدادرنگی، چسب و چند عدد پاستای لوله‌ای یا پیچی نیاز دارید. این کاردستی ساده برای کودکان 3 تا 6 سال مناسب است. در ابتدا از کودک بخواهید که به سلیقه خود خورشید را نقاشی کند. در مرحله بعد روی چند نقطه از کاغذ چسب بریزید و پاستا را در اختیار کودک قرار دهید تا در اطراف خورشید بچسباند. این کاردستی که بسیار ساده است، موجب افزایش تمرکز در کودکان می‌شود و مهارت آن‌ها در نقاشی و رنگ‌آمیزی را نیز تقویت می‌کند.

نقاشی انگشتی

نقاشی انگشتی

از نقاشی‌های انگشتی می‌توانید به اشکال مختلف استفاده کنید؛ برای مثال می‌توانید با نقاشی انگشتی کودکان یک تابلو یا یک کارت پستال درست کنید. این کاردستی آسان به افزایش تمرکز و حافظه، آموزش نقاشی و رشد خلاقیت کمک می‌کند. برای ساخت این کاردستی ساده که برای کودکان 3 تا 7 سال مناسب است، به آب‌رنگ، مداد یا ماژیک و یک تکه کاغذ نیاز دارید. از کودک بخواهید که انگشتان خود را رنگی کند و طرح‌های دل‌خواه خود را روی کاغذ نقاشی پیاده کند. این نقاشی می‌تواند تصویر یک کرم، زرافه، درخت و... باشد. درنهایت با استفاده از مداد یا ماژیک می‌توانید جزئیات نقاشی را کامل کنید.

نوبت شماست!

در این مطلب با 8 کاردستی ساده برای کودکان که به رشد خلاقیت و افزایش تمرکز و حافظه کمک می‌کند، آشنا شدیم. این کاردستی‌های آسان برای کودکان پیش دبستانی و دبستانی مناسب است و موجب تقویت ذهن کودکان می‌شود. فراموش نکنید که یک کودک خلاق و توانمند تمرکز بیشتر و ذهن فعال‌تری دارد. کلاس‌های آموزش هنر و خلاقیت مدارس علوی در رشد خلاقیت و مهارت‌های هنری کودکان نقش بسزایی ایفا می‌کند. مدارس هوشمند علوی با آموزش موسیقی، هنر، رایانه، زبان و سایر مهارت‌های ضروری به کودکان، رشد ذهنی و تقویت مهارت‌های اساسی کودکان شما را تضمین می‌کند.

b xpx
# / b
xpx b
# / b

افزودن
b
/ /
: