آخرین اخبار از بازگشایی مدارس در سال تحصیلی جدید

رده: خبر
زمان:

همان‌طور که می‌دانید شیوع کرونا همچنان در کشور ادامه دارد و روزانه تعداد زیادی از هم‌وطنان عزیزمان به این ویروس مبتلا می‌شوند. از این رو بازگشایی مدارس از 15 شهریور نگرانی والدین را نسبت به سلامت فرزندانشان بیشتر کرده است. از طرفی با آموزش مجازی مدارس، هزینه‌های اینترنتی که به خانواده‌ها تحمیل می‌شود، بسیار زیاد است. به گونه‌ای که اکثر مردم «اینترنت رایگان برای دانش‌آموزان» را از مسئولین درخواست کردند. به همین دلیل قصد داریم به خبرهای مهمی در رابطه با شرایط بازگشایی مدارس، آموزش مجازی مدارس و نتایج درخواست اینترنت رایگان برای دانش‌آموزان بپردازیم.

آخرین اخبار از بازگشایی مدارس در سال تحصیلی جدید

بازگشایی مدارس از 15 شهریور

رضوان حکیم‌زاده - معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش - در رابطه با بازگشایی مدارس از 15 شهریور گفت: هر ساله با فرا رسیدن ماه مهر و باز شدن مدارس پیام «جریان جدید زندگی» به مردم جامعه داده می‌شود. اما امسال شیوع کرونا وضعیت را نسبت به گذشته به خصوص برای دبستانی‌ها، متفاوت کرده است. بازگشایی مدارس در حقیقت به معنی باز شدن درب مدرسه‌ها نیست، بلکه منظور شروع مجدد روند آموزشی در کشور است. حضور دانش‌آموزان در فرآیند یادگیری نشانه‌ی اهمیت دادن آموزش و پرورش به مقوله‌ی آموزش است. رضوان حکیم زاده درباره‌ی علت بازگشایی از 15 شهریور، گفت: به دلیل شناخت بیشتر معلمین از دانش‌آموزان و مرور دروس سال قبل این تصمیم گرفته شده است. متأسفانه در سال قبل، آموزش مجازی مدارس مشکلات بسیاری برای یادگیری به وجود آورد. بنابراین برای آن که در سال جدید مشکلی پیش نیاید، آموخته‌های قبلی جهت یادگیری بیشتر مرور خواهند شد. این موضوع برای دبستانی‌ها به خصوص پایه‌های اول تا سوم اهمیت بیشتری دارد؛ زیرا مفاهیم پایه‌ی آموزشی در این دوره‌ها ارائه می‌شوند و کیفیت تعلیم بسیار مهم است.

آموزش مجازی مدارس

حکیم زاده با اشاره به این موضوع که زمان بازگشت به شرایط عادی نامشخص است، گفت: ما نمی‌توانیم به دلیل بی‌خبری از وضعیت آینده، امید خود را از دست بدهیم. از طرفی رویکرد اصلی فرآیند آموزش در همه‌ی کشورها در راستای افزایش روحیه و زندگی عادی است. کرونا یک موقعیت طلایی را در اختیار دبیران، محصلان و جامعه برای آشنایی بیشتر با فناوری و اطلاعات قرارداد؛ به گونه‌ای که بسیاری از مدرسان به صورت خودجوش مطالبی را جهت یادگیری بیشتر از طریق برنامه‌ی شاد در اختیار دانش‌آموزان قرار می‌دهند. این شرایط از آن جهت که موجب افزایش فرآیند یادگیری می‌شود، بسیار حائز اهمیت است. معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش با تأکید بر این که هیچ آموزشی نمی‌تواند جایگزین فرآیند یاددهی به صورت حضوری گردد، اظهار داشت: با توجه به شرایط شیوع کرونا در کشور، برای مناطقی که در وضعیت قرمز به سر می‌برند، آموزش به صورت مجازی خواهد بود. از این رو مدیران، معلمان و دیگر کارکنان موظف به نظارت بر این زمینه هستند. مدیران باید شرایطی را فراهم کنند تا تمامی افراد از آموزش بهره‌مند شوند. مثلاً با استفاده از روش‌های متفاوت مانند بسته‌های آموزشی، آموزش‌های لازم به همه داده شود.

توانمندسازی معلمان برای آموزش مجازی مدارس

معاون آموزش ابتدایی آموزش و پرورش در رابطه با آموزش به معلمان برای تدریس در فضای مجازی، گفت: برنامه‌های آموزشی از طریق شبکه‌ی آموزش و برنامه‌ی کاربردی شاد در اختیار مدرسان قرار داده می‌شود. دبیران به کمک آن‌ها می‌توانند شیوه‌های یاددهی، کلاس‌داری و دریافت بازخورد را یاد بگیرند. همچنین در فرآیند تدریس به صورت آنلاین توانمند شوند. ثبت‌نام کلاس اولی‌ها حکیم زاده درباره‌ی پذیرش کلاس اولی‌ها گفت: متأسفانه بسیاری از والدین به علت ترس از بیماری، فرزندانشان را ثبت نام نمی‌کنند. از این رو برای جلوگیری از بی‌سوادی قرار شد اداره‌ی ثبت احوال اسامی و مشخصات تمام افراد را در اختیار ما قرار دهد. با این کار ما قادر به شناسایی دانش‌آموزان پذیرش نشده خواهیم شد. سپس موضوع را پیگیری و رفع می‌کنیم. از طرفی مدیران باید به والدین محصلین اطمینان دهند که سلامت فرزندانشان در اولویت کار ما قرار دارد.

شرایط بازگشایی مدارس

وزیر آموزش و پرورش، محسن حاجی میرزایی در رابطه با شرایط بازگشایی مدارس گفت: با این که خدمات و امکانات اپلیکیشن شاد را 3 برابر کرده‌ایم، اما هرجا اجازه دهند، کلاس‌ها را حضوری برگزار خواهیم کرد. حاجی میرزایی در نشستی با وزیر بهداشت گفت: ما از همان ابتدای شیوع ویروس؛ آموزش و توسعه‌ی آگاهی به معلمان، دانش‌آموزان و خانواده‌ها را در دستور کاری خود قرار دادیم. از طرفی اگر شرایط برای حضور دانش‌آموزان فراهم نبود، تدابیری را برای جلوگیری از ایجاد وقفه در روند آموزش اندیشیده‌ایم. از طرفی با اخلال در فرآیند آموزشی بیشترین آسیب را قشر محروم جامعه می‌بینند. متأسفانه در این شرایط احتمال ترک تحصیل این بخش از جامعه نیز وجود دارد. به همین دلیل با توجه به سلامت افراد راه‌حل‌های مختلفی را مورد ارزیابی قرار داده‌ایم. برای پاسخ‌گویی به تمام نیازهای دانش‌آموزان مجبور به استفاده از شیوه‌های متنوع از جمله تلویزیون، فضای مجازی و ... هستیم. ما طبق مصوبه‌ی ستاد ملی مدیریت کرونا، آغاز سال جدید را از 15 شهریور اعلام کردیم؛ اما آموزش حضوری امسال، به پروتکل‌های وزارت بهداشت وابسته است. در مناطقی که اجازه داشته باشیم، کلاس‌ها حضوری برگزار خواهد شد. در برخی روزها مجبور به تقسیم‌بندی دانش‌آموزان خواهیم شد. همچنین در صورتی که امکان تدریس حضوری نبود، مطالب به صورت مجازی ارائه خواهند شد.

اینترنت رایگان برای دانش‌آموزان، مهم‌ترین درخواست مردم

اینترنت رایگان برای دانش‌آموزان، مهم‌ترین درخواست مردم

محمود حبیبی - مدیر کل دفتر فناوری اطلاعات و ارتباطات وزارت آموزش و پرورش - در خصوص درخواست مردم مبنی بر اینترنت رایگان برای دانش‌آموزان گفت: اینترنت برای استفاده از برنامه‌ی شاد رایگان نیست. اما هزینه‌ی آن برای داده‌های همراه یک سوم و ثابت به صورت آبونمان ماهانه تعیین خواهد شد که رقم آن بسیار کم است. با تعیین آبونمان ماهانه برای اینترنت ثابت دیگر حجم مصرفی در برنامه‌ی شاد مطرح نخواهد بود. به این معنی که دانش‌آموزان و معلمان هر چقدر از این شبکه استفاده کنند، در نهایت فقط مبلغ مشخص شده را پرداخت خواهند کرد. از طرفی برای حل مشکل قطع و وصل اینترنت از مرکز ملی فضای مجازی قول گرفته‌ایم تا با تمام توان خود مسائل مربوط به پهنای باند و ترافیک را در نرم‌افزار شاد حل کنند. برای تأمین اینترنت ارزان نیز شورای عالی فضای مجازی قرار است تا هفته‌ی آینده تعرفه‌ی مصرف را برای دانش‌آموزان و معلمان طراحی و مبلغ آن را برای استفاده از شبکه‌ی شاد مشخص کند. همچنین محمد جواد آذری جهرمی، وزیر ارتباطات نیز به خاطر درخواست مردم مبنی بر اینترنت رایگان برای دانش‌آموزان نظرسنجی را جهت تحقق عدالت آموزشی برگزار کرد. او قصد دارد بر اساس نتایج به دست آمده برنامه‌ریزی‌های لازم را جهت ارائه‌ی امکانات به مردم انجام دهد. از آنجا که وضعیت شیوع کرونا در کشور نامشخص است، احتمال آموزش مجازی مدارس، بسیار زیاد است. به همین دلیل والدین باید خود و فرزندانشان را برای استفاده از فضای مجازی آماده کنند. همچنین باید از همه‌ی امکانات به بهترین شکل بهره ببرند.

b xpx
# / b
xpx b
# / b

افزودن
b
/ /
: