آخرین اخبار در رابطه با امتحانات نهایی نیمسال اول

رده: خبر
زمان:

در حال حاضر با شیوع ویروس کرونا، نحوه‌ی برگزاری امتحانات نیمسال اول به یکی از دغدغه‌های اصلی والدین و حتی دانش‌آموزان تبدیل شده است. از آن‌جایی که ویروس کرونا به راحتی منتقل می‌شود، برگزاری امتحانات به صورت حضوری احتمال انتقال را بالا می‌برد. با این حال ترجیح آموزش و پرورش در برگزاری امتحانات پایان ترم به صورت حضوری است. اما در چه شرایطی آزمون‌ها حضوری و در چه مناطقی به صورت آنلاین برگزار می‌شوند؟ آیا احتمال بازگشایی مدارس در مناطق نارنجی و زرد وجود دارد؟ ارزشیابی پایه‌های اول و دوم ابتدایی به چه صورت انجام می‌گیرد؟ برای رسیدن به پاسخ این سؤالات با ما همراه باشید.

نحوه برگزاری امتحانات نیمسال اول

نحوه برگزاری امتحانات نیمسال اول

محسن حاجی میرزایی، وزیر آموزش و پرورش در خصوص وضعیت بازگشایی مدارس برای امتحانات پایان ترم گفت: "شرایط برگزاری آزمون‌ها را اعلام و اختیاراتی در این زمینه به شورای مدارس داده شده است. نحوه‌ی برگزاری امتحانات غیرحضوری را نیز معین و به مدارس و مناطق ابلاغ کردیم." مسعود ثقفی، سخنگوی آموزش و پرورش در رابطه با امتحانات نیمسال اول شهر تهران گفت: "طبق برنامه‌های پیش‌بینی شده، تصمیم بر این بود که امتحانات پایان ترم در شهر تهران در هیچ پایه‌ی تحصیلی به صورت حضوری برگزار نشوند. اما در خصوص پایه‌های اول و دوم ابتدایی بر اساس دستورالعمل‌های معاونت ابتدایی وزارت آموزش و پرورش عمل خواهیم کرد. در حال حاضر امتحانات نیمسال اول در همه‌ی پایه‌های تحصیلی به صورت غیرحضوری برگزار می‌شوند. بزودی نیز اطلاعیه‌ی کاملی در خصوص نحوه‌ی برگزاری امتحانات پایان ترم و جزئیات آن اعلام خواهیم کرد."

وضعیت بازگشایی مدارس در شرایط نارنجی

مسعود ثقفی در پاسخ به این سؤال که آیا با وجود شرایط نارنجی در شهر تهران، در خصوص وضعیت بازگشایی مدارس بحث و بررسی صورت گرفته است یا خیر، گفت: "وضعیت نارنجی برای مدارس حکم قرمز را دارد. از این رو تحت هیچ شرایطی کلاس‌ها حضوری برگزار نخواهند شد. مگر آن که ستاد ملی مبارزه با کرونا اعلام کند."

نحوه برگزاری امتحانات پایان ترم در مناطق زرد

نحوه برگزاری امتحانات پایان ترم در مناطق زرد

خسرو ساکی، رئیس مرکز سنجش و پایش کیفیت آموزشی وزارت آموزش و پرورش در رابطه با نحوه‌ی برگزاری امتحانات نیمسال اول در مناطق زرد گفت: در مناطق زرد امتحانات پایان ترم در صورتی که ستاد مبارزه با کرونای هر استان اجازه دهد، برای پایه‌های اول و دوم ابتدایی به صورت حضوری برگزار خواهند شد. ساکی در پاسخ به این سؤال که آیا ستاد ملی مبارزه با کرونا در مناطق زرد اجازه‌ی برگزاری حضوری امتحانات را می‌دهد؟ گفت: "در حال حاضر نتیجه‌ای در این زمینه به ما منعکس نشده است. اما از آن‌جایی که در وضعیت زرد نیز امکان انتقال ویروس کرونا وجود دارد، این موضوع در ستاد استانی مورد ارزیابی قرار می‌گیرد. از این رو در صورتی که از طرف ستاد مبارزه با کرونای استان اجازه صادر نشود، امتحانات به همان منوال (غیرحضوری) برگزار خواهند شد. به همین دلیل در این رابطه حرف اول و آخر را ستاد مقابله با کرونا خواهد زد. ما در بخشنامه چارچوبی را تعیین کردیم و گفتیم در هر شرایطی مطابق با آن وضعیت عمل خواهیم کرد. بنابراین با تغییر وضعیت شهرها، شرایط برگزاری آزمون‌ها نیز تغییر خواهد کرد."

نحوه ارزشیابی تحصیلی در پایه‌های اول و دوم ابتدایی

محسن حاجی میرزایی درباره‌ی ارزشیابی تحصیلی گفت: "دو نوع آزمون تکوینی و پایانی برای ارزشیابی نیمسال اول داریم. میزان سهم این دو آزمون در نمره‌ی نهایی دانش‌آموزان متفاوت است. آزمون تکوینی بر اساس ارزیابی معلم از میزان یادگیری شاگردانش در طول ترم انجام می‌گیرد. ساکی با اشاره به اهمیت ارزشیابی تحصیلی در نوبت اول گفت: نحوه و زمان اجرای برنامه‌ی امتحانات در مدارس مختلف، متفاوت است. اما آیین‌نامه‌ی ارزشیابی تحصیلی در نیمسال اول اهمیت پیدا می‌کند. از این رو نوبت اول اختیارش با معلم و مدرسه است و برخلاف امتحانات نهایی هماهنگی سراسری ندارد. در اصلاحیه‌ی بخشنامه نیز اعلام شده که مدارس با توجه به وضعیت نارنجی و قرمز و با نظر شورای مدرسه می‌توانند در این رابطه تصمیم‌گیری کنند. در صورتی که مدارس امکان برگزاری حضوری امتحانات نیمسال اول را نداشتند، می‌توانند امتحانات تکوینی را به حساب امتحانات پایانی بگذارند. برگزاری امتحانات نیمسال اول به صورت حضوری یا آنلاین و وضعیت بازگشایی مدارس منوط به صدور مجوز از سوی ستاد ملی مبارزه با کرونای استان‌ها است. از این رو در مناطق زرد، با اجازه‌ی این ستاد احتمال بازگشایی مدارس و برگزاری حضوری آزمون‌ها وجود دارد. البته همه‌ی این بیانات مختص شرایط این هفته است و با تغییر وضعیت استان‌ها و مناطق، شرایط برگزاری آزمون‌ها نیز تغییر خواهد کرد."

b xpx
# / b
xpx b
# / b

افزودن
b
/ /
: