آرتروز شدید گردن در کمین دانش آموزان

رده: خبر
زمان:

مهرزاد حمیدی، معاون تربیت بدنی و سلامت وزارت آموزش و پرورش گفت: لازم است کودکان سواد حرکتی را که شامل جنب و جوش، دویدن و حرکات بنیادی است را یاد بگیرند و اگر این سواد حرکتی را یاد نگیرند توانایی حرکتی لازم را کسب نخواهند کرد. وی اظهار داشت: تحرک باید در دوره‌ی دبستان در دانش آموزان نهادینه شود؛ چرا که بعد از 10 سالگی دیگر فرصت جبران نداریم. هم اکنون نیز کمربندی شانه‌ای بچه‌ها ضعیف شده و در آینده، با آرتروز شدید گردن مواجه خواهند شد.

آرتروز شدید گردن در کمین دانش آموزان

موبایل و اینترنت، تحرک را از دانش آموزان دزدیده است

حمیدی با بیان این که فناوری‌های نوین به خصوص موبایل و اینترنت، حرکت را از کودکان دزدیده است؛ گفت: زندگی‌های امروزی، آپارتمان نشینی و سکون، فرصت حرکت را از کودکان گرفته، و آن‌ها را دچار فقر حرکتی کرده است. وی بیان کرد: مسئولان ورزش قهرمانی و همگانی باید این مطلب را بدانند که اگر سواد حرکتی را در دوران کودکی، به خصوص در دوره‌ی پیش دبستانی و دبستان، از دست بدهند، کشتی ورزش کشور به گل خواهد نشست؛ چرا که اگر فرد تا قبل از 10 سالگی کم تحرک باشد، فرصت و قابلیت جبران ندارد.

توجه بیشتر به زنگ ورزش مدارس

معاون تربیت بدنی و سلامت وزارت آموزش و پرورش، درباره‌ی اهمیت زنگ ورزش مدارس عنوان کرد: باید به زنگ ورزش در مدارس توجه بیشتری شود چرا که درس تربیت بدنی، دانش آموزان را با حرکت مانوس می‌کند و مهارت‌های لازم را به آن‌ها یاد می‌دهد. وی اضافه کرد: در پایه‌ی یازدهم، یک ساعت به زنگ ورزش اضافه شد و در پایه‌ی دوازدهم نیز 2 ساعت به زنگ ورزش اختصاص داده‌ایم. هم‌چنین 33 هزار دبیر تربیت بدنی داریم و برای 12 پایه‌ی تحصیلی، کتاب راهنمای معلم آماده کرده‌ایم.

زنگ ورزش در مدارس به تنهایی نیاز حرکتی دانش آموزان را پاسخ نمی‌دهد

حمیدی اعلام کرد: 2 ساعت درس تربیت بدنی، پاسخ‌گوی نیاز دانش آموزان به حرکت نخواهد بود و باید فوق برنامه‌ی ورزشی هم مد نظر باشد. ما در مدارس، در کنار درس تربیت بدنی، با شعار "به مدرسه بر می‌گردیم"؛ فعالیت‌ها را تا حد امکان به داخل مدارس برده‌ایم و اکنون 4/5 میلیون دانش آموز در المپیادهای درون مدرسه‌ای حضور دارند. هم‌چنین از طریق ورزش صبح‌گاهی سعی کرده‌ایم فعالیت دانش آموزان را افزایش دهیم تا آن‌ها به جای تنها 2 ساعت در هفته، بتوانند 2 تا 3 ساعت دیگر فعالیت حرکتی داشته باشند. با این وجود نباید فراموش کنیم که حرکت، صرفا معطوف به مدرسه نیست و متولیان ورزش محلات باید کودکان و نوجوانان را دریابند و خانواده‌ها نیز همان‌طور که تلاش می‌کنند فرزندانشان را به کلاس‌های تقویتی و آموزشی خارج از مدرسه بفرستند، باید آن‌ها را به کلاس ورزش نیز بفرستند و بحث سواد حرکتی و تحرک آن‌ها را جدی بگیرند.

اعزام مدارس قهرمان به مسابقات جهانی ورزش دانش آموزان

حمیدی با تاکید بر این که مسابقات قهرمانی از مدارس ریشه می‌گیرند، گفت: مدارس، تیم خود را از طریق المپیادهایی که برگزار می‌شود، شناخته و هر مدرسه‌ای که در منطقه، رتبه‌ی اول را کسب کرد به استان می‌رود و در این بخش حتی میتواند یار کمکی نیز بگیرد و چنان‌چه در مرحله‌ی استانی نیز رتبه‌ی نخست را کسب کرد به مرحله‌ی کشوری و بعد از آن برای مسابقات جهانی مدرسه‌ی قهرمان اعزام خواهد شد.

آرتروز شدید گردن در کمین دانش آموزان

استعداد دانش آموزان باید کشف شود

وی ادامه داد: استعداد دانش آموزان باید کشف شود و ما برای این استعدادیابی باید بتوانیم توازن را برقرار کنیم. خانواده‌ها باید این را بدانند که نباید تنها به بحث آموزشی اصرار داشته باشند؛ چرا که با این کار، بچه‌ها شاید بتوانند فرمول‌ها را یاد بگیرند و خوب تست بزنند ولی کار تیمی و مهارت‌های اجتماعی را که باید در بازی یاد بگیرند نمی‌دانند و از آن مهم‌تر بحث سلامت آن‌هاست که تنها از طریق ورزش و تحرک داشتن، ایجاد می‌شود.

اضافه شدن ساعت زنگ ورزش در مدارس

حمیدی با اشاره به اضافه شدن ساعت زنگ ورزش در مدارس، گفت: برای پایه‌ی یازدهم و دوازدهم 3 ساعت زنگ ورزش اضافه شده، که نیازمند 3700 معلم ورزش جدید است. هم‌چنین 2 ساعت برنامه‌ریزی هفتگی مدارس به مدیران و معلمان واگذار شده است. اتاق اسباب بازی می‌تواند در قالب برنامه‌ی ویژه‌ی مدرسه مد نظر باشد و یا به این صورت باشد که دانش آموز، قبل از مدرسه یا بعد از مدرسه از اتاق اسباب بازی استفاده کند. ما حتی در نظر داریم که به دیواره‌های اتاق اسباب بازی، گیره‌های صخره‌نوردی نصب کنیم تا تحرک بچه‌ها بیشتر شود.

نداشتن سواد حرکتی و کم تحرکی

مهرزاد حمیدی معاون تربیت بدنی و سلامت وزارت آموزش و پرورش، در پایان صحبت‌هایش با اشاره به موضوع سواد حرکتی و کم تحرکی دانش آموزان گفت: نداشتن سواد حرکتی و کم تحرکی کودکان تا قبل از 10 سالگی باعث بروز خطرات جبران ناپذیری خواهد بود. هم اکنون کمربند شانه‌ای بچه‌ها، ضعیف شده است و در آینده؛ دانش آموزان دچار آرتروز شدید گردن خواهند شد. ما برنامه‌هایی برای تقویت کمربند شانه‌ای داریم که یکی از آن‌ها بارفیکس است.

b xpx
# / b
xpx b
# / b

افزودن
b
/ /
: