بایدها و نبایدهای آزمون جامع

رده: مقاله
زمان:
بایدها و نبایدهای آزمون جامع

با نزدیک شدن به کنکور و به اتمام رسیدن تقریبی دروس سال دوازدهم، هم‌چنین مرور و تست از مطالب سال دهم و یازدهم، منطقی‌ترین روش برای ماه‌های پایانی شرکت در آزمون‌های شبیه‌ساز کنکور یا همان آزمون های جامع است. در واقع می‌توان گفت که آزمون های جامع بهترین تمرین برای آزمون کنکور هستند و هر داوطلبی باید در چند دوره از این آزمون‌های جامع شرکت کند تا اصطلاحأ در آزمون کنکور کم نیاورد و بتواند طعم دل‌چسب نتیجه‌ی یک سال سختی و درس خواندن را بچشد. اما شرکت در این آزمون های جامع نیز بایدها و نبایدها یا به اصطلاح قوانینی دارد که اگر آنها را بشناسید می‌توانید در این آزمون‌ها موفقیت لازم را کسب نمایید. این قوانین شامل دو جنبه‌ی عمومی و تخصصی است که طی 2 مقاله در اختیار شما عزیزان قرار خواهد گرفت.

شرایط قبل از آزمون

روزهای نزدیک به آزمون و به خصوص شب آزمون از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. رعایت برخی نکات بسیار ساده در واپسین روزها و ساعات آزمون می‌تواند کمک بسیار شایانی در نتیجه‌ی عالی آزمون شما داشته باشد. اجازه بدهید چند مورد از این نکات را با هم مرور کنیم.

مطالب جدید نخوانید

یادتان باشد شب های نزدیک آزمون و به خصوص شب قبل از آن به هیچ عنوان، تأکید می‌کنیم به هیچ عنوان مطلب جدید نخوانید. مطمئن باشید خواندن مطالب تازه در زمان‌های ذکر شده اصلأ کمکی به شما نخواهد کرد و تنها شما را گیج می‌کند. در محدوده‌ی نزدیک به شب آزمون جامع شما باید فقط به نقد، مرور و تکرار داده‌های قبلیتان بپردازید. می‌توانید برای مرور نکات مورد نظر خود از خلاصه‌نویسی‌های مخصوص شب آزمون استفاده کنید که شامل دو دسته‌ی زیر هستند:

  • خلاصه نویسی چارت های کامل هر فصل
  • نکات فراری که همیشه شب امتحان باید مرور شوند مانند فرمول ها و ...
پس مرور و تکرار بهترین روش برای مطالعه‌ی درسی شب‌های قبل از آزمون می‌باشند.

تغذیه مناسب در صبح آزمون

تغذیه مناسب در صبح آزمون بسیار مهم است. بهتر است مواد لبنی نخورید زیرا این مواد فرآیند هضم کندی دارند. بهترین تغذیه برای شما مواد کم‌حجم و پر انرژی مانند مواد دارای ویتامین‌های C می‌باشد که بسیار نشاط آور هستند. هم‌چنین مواد قندی مانند مربا و عسل حتمأ در صبحانه گنجانده شوند.

خواب کامل شب قبل از آزمون

یادتان باشد شب قبل از آزمون به هیچ عنوان تا دیر وقت به بهانه‌ی درس خواندن بیدار نمانید. این کار نه تنها به شما کمکی نخواهد کرد بلکه نتیجه‌ی عکس هم خواهد داشت. به مثال زیر توجه کنید تا بهتر مفهوم این جمله را درک کنید. فرض کنید یک مسابقه‌ی دو در حال اجرا است و شما از یکی از شرکت‌کنندگان مسابقه بخواهید به بهانه‌ی تمرین کردن قبل از مسابقه شروع به دویدن در مسافت 10 کیلومتری کند. سؤال این است که آیا با این تمرین اشتباه در قبل از مسابقه برای این شرکت‌کننده رمقی خواهد ماند تا در مسابقه‌ی اصلی بدود؟؟ بیدار ماندن تا دیر وقت و درس خواندن در شب قبل از آزمون نیز مانند همین مثال ذکر شده است. مطمئن باشید که بیدار ماندن شب امتحان تنها نتیجه‌ای که دارد یک مغز خسته است که حتی سؤالات را هم نمی‌تواند به درستی درک کند چه برسد به پاسخ صحیح دادن به آن‌ها.

تنظیم خواب ساعت زیستی بدن در روزهای قبل آزمون

یادتان باشد مغز شما پس از بیدار شدن از خواب یک تا یک ساعت و نیم زمان نیاز دارد تا آمادگی محاسبه و تمرکز را پیدا کند. شما در روزهای قبل از آزمون زمان بیدار شدن از خوابتان را باید طوری تنظیم کنید که مغز شما عادت کند تا ساعت 8 صبح کاملأ هوشیار باشد و در نتیجه روز آزمون طبق عادت همیشگی مغز فعالیت خود را در ساعت شروع آزمون شروع کرده باشد.

بایدها و نبایدهای آزمون جامع

شرایط در حین آزمون

در طول زمان آزمون نیز باید نکاتی را حتمأ رعایت کنید تا به نتیجه‌ی مطلوب خود برسید. به نکات زیر توجه کنید:

آمادگی جسمانی

همان‌طور که می دانید برای آزمون حداقل 4 ساعت باید پشت صندلی بنشینید، پس باید آمادگی جسمانی لازم را داشته باشید، برای دختر خانم‌ها میزان داشتن آمادگی جسمانی کمتر از پسرها است. پس پیشنهاد می‌کنیم که حتما روزهای قبل در خانه روزی 20 تا 30 دقیقه نرمش انجام دهید و یا در اینترنت جستجو کنید و نرمش‌های مربوط به شطرنج‌بازهای حرفه‌ای را یاد بگیرید تا از درد کمر و شانه‌ها در امان بمانید.

مصرف مواد قندی زود جذب

استفاده از مواد قندی زود جذب مانند آب نبات، شکلات و ... در حین آزمون بسیار مفید است، برخی از دانش آموزان در جلسه‌ی آزمون به محض اینکه حالت سرگیجه و یا ضعف به آن‌ها دست می‌دهد شروع به خوردن می‌کنند که این اصلأ درست نیست؛ زیرا تا زمانی‌که قند خون شما تأمین گردد زمان خواهد برد. پس در نتیجه این مواد قندی در حین آزمون باید ذره ذره مصرف گردند.

گرم و سرد بودن محیط

بسیاری از دانش آموزان از سرد یا گرم بودن محیط آزمون همیشه شکایت دارند، حتی دیده شده در آزمون کنکور داوطلبی به دلیل قرارگیری صندلی درست در جلوی کولر سالن و سرد بودن هوای محیط نتوانسته تمرکز لازم را روی آزمون داشته باشد و حتی برعکس داوطلبی بوده که به دلیل گرمای زیاد محیط کلافه شده و نتوانسته تمرکز لازم را داشته باشد. اگر فردی سرمایی و یا گرمایی هستید شرایط را خودتان باید پیش‌بینی کنید، به طور مثال افراد سرمایی علاوه بر لباسی که بر تن دارند می‌توانند یک لباس تقریبأ گرم هم با خود در جلسه‌ی آزمون داشته باشند تا اگر احساس سرما کردند از آن استفاده کنند و یا افرادی که گرمایی هستند سعی کنند خنک‌ترین لباسشان را بر تن کنند و حتمأ نوشیدنی خنک همراه داشته باشند.

سخن آخر

برخی از شرایط محیطی و روزمره هستند که با کمی پیش‌بینی می‌توان آن‌ها را به طور مثبت تغییر داد. فقط کافی است با توجه به نیازهای جسمانی و ذهنی خود این شرایط را شناسایی کنید و به دنبال راه حل‌های منطقی برای آن‌ها بگردید تا به نتیجه‌ای که انتظار آن را دارید حتمأ برسید.

b xpx
# / b
xpx b
# / b

افزودن
b
/ /
: