آشنایی با رشته عکاسی

رده: مقاله
زمان:

خیلی اوقات دیدن کسی که یک دوربین عکاسی در دست دارد و خیلی با دقت به سوژه مورد نظرش خیره شده است برایمان جذاب است. گاهی اوقات هم دیدن یک عکس زیبا در مجله یا صفحات مجازی آنچنان ما را مجذوب عکاسی می‌کند که تصمیم می‌گیریم به سراغ رشته عکاسی برویم و هنرمندانه عکس بگیریم. ما در اینجا می‌خواهیم اطلاعاتی برای آشنایی با رشته عکاسی به شما بدهیم پس اگر علاقه‌مند هستید در این رشته‌تحصیل کنید و روزی عکاس مطرحی شوید با ما تا انتهای مقاله همراه باشید. عکاسی کردن در گذشته بیشتر برای ثبت لحظه‌های خاطره انگیز و یا همیشگی کردن چهره‌ی اشخاص در قاب تصویر بود. اما امروزه عکاسی به حرفه‌ای تبدیل شده است که باید برایش درس خواند و دانشگاه رفت. البته بسیاری از افراد هستند که فقط با گذراندن دوره‌هایی عکاسی می‌کنند یا چون علاقه‌مند بودند خودشان مهارت لازم را کسب کرده‌اند. اما ما می‌خواهیم در اینجا درباره یادگرفتن عکاسی به صورت آکادمیک صحبت کنیم.

یک عکاس خوب باید دارای خلاقیت و نگاه هنری باشد و زاویه دید متفاوتی داشته باشد تا از دل تصاویر سوژه‌های نابی بیابد و عکس‌های هنرمندانه‌ای بگیرد. برای مهارت در عکاسی باید صبر زیادی داشته باشید. یک عکاس علاوه بر خلاقیت باید سرعت عمل بالایی نیز داشته باشد. خصوصاً اگر عکاس طبیعت یا خبری باشد. زیرا کوچک‌ترین تعلل در عکاسی، سوژه ارزشمند را از او می‌گیرد.

عکاسی چیست؟

عکاسی چیست؟

بهتر است برای آشنایی با شغل عکاسی در همین آغاز کار، با تعریف عکاسی آشنا شوید. عکاسی یا فتوگرافی (Photography) از دو واژه یونانی فتو به معنای نور و گرافی به معنای ثبت یا نگارش ساخته شده‌است و به معنای نقش کردن با نور است. عکاسی هنر ثبت نور با دوربین از طریق یک سنسور دیجیتال یا نگاتیو، برای ایجاد یک تصویر است.

آشنایی با رشته عکاسی

آشنایی با رشته عکاسی

عکاسی به سه شاخه علمی، صنعتی و هنری تقسیم می‌شود. بسیاری از افراد فکر می‌کنند عکاسی یک کار تجربی است و هر کسی می‌تواند در آن مهارت کسب کند و موفق شود. اما کسانی‌که در دانشگاه‌ها رشته عکاسی خوانده‌اند، اینطور نمی‌اندیشند. به نظر افراد تحصیل کرده در این رشته، در دانشگاه و در حین تحصیل، دانشجویان با فنون عکاسی و روش درست و حرفه‌ای آن آشنا می‌شوند و به‌صورت آکادمیک این رشته را می‌آموزند و چون واحدهای عملی نیز در دوره تحصیل دارند مهارت کافی برای این کار را کسب می‌کنند. برای ادامه تحصیل در رشته عکاسی یا باید در هنرستان، عکاسی خواند یا در کنکور هنر شرکت کرد و در صورت کسب حدنصاب نمره عکاسی در این رشته پذیرفته شد. دانش‌آموزان برای ورود به رشته عکاسی در هنرستان باید در کلاس نهم رشته عکاسی را انتخاب کنند در غیر این صورت برای تحصیل در رشته عکاسی باید در کنکور هنر شرکت کرد. رشته عکاسی جزء رشته‌های نیمه متمرکز کنکور است. یعنی متقاضیان هم باید در کنکور هنر و هم در آزمون عملی عکاسی شرکت کنند.

آشنایی با رشته عکاسی

رشته عکاسی از رشته‌های پرطرفدار و پرهزینه کنکور هنر است و افراد زیادی تمایل دارند در این رشته تحصیل کنند. به‌طور تقریبی هر سال 500 تا600 نفر در دانشگاه‌های سراسری کل کشور در دوره‌های روزانه، شبانه، غیرانتفاعی و پیام نور در رشته عکاسی پذیرفته می‌شوند. برخی دانشگاه‌ها هم دانشجویان را در رشته عکاسی بدون کنکور می‌پذیرند. اما رتبه مورد نیاز برای رشته عکاسی در دانشگاه‌های تراز اول چون دانشگاه هنر و دانشگاه تهران حدودا زیر 200 است. این عدد، دقیق نیست و در سال‌های مختلف و با توجه به ظرفیت‌های دانشگاه‌ها تغییر می‌کند.

واحدهای درسی رشته عکاسی در دانشگاه

واحدهای درسی رشته عکاسی در دانشگاه

برای آشنایی با رشته عکاسی بهتر است به واحدهای درسی توجه کنید و آنها را بشناسید. درس‌های دوره کارشناسی را می‌توان به دروس پایه، اصلی و تخصصی، اختیاری و عمومی تقسیم کرد. طبق برنامه درسی رشته عکاسی دانشگاه تهران هر دانشجویی برای دریافت مدرک کارشناسی عکاسی باید 22 واحد دروس عمومی، 23 واحد دروس پایه، 79 واحد دروس اصلی و اختصاصی، 10 واحد دروس اختیاری و 3 واحد پروژه نهایی را بگذراند.

  • دروس عمومی: دروسی که در همه رشته‌ها به‌صورت یکسان ارائه می‌شود و همه دانشجویان موظف اند آنها را بگذرانند. مانند اندیشه اسلامی، تاریخ اسلام، تربیت بدنی، زبان انگلیسی عمومی و...
  • دروس پایه: به منظور تقویت بنیه علمی، آشنایی با رشته عکاسی و آمادگی دانشجویان برای اخذ واحدهای اصلی و تخصصی است. دروسی چون مبانی هنرهای تجسمی، کارگاه عکاسی پایه، کارگاه طراحی پایه، هندسه منظر و مرایا و... جزء دروس پایه رشته عکاسی است.
  • دروس اختیاری: دروسی هستند که جزء دروس اصلی آن رشته به حساب نمی‌آیند و دانشجو می‌تواند از میان دروس اختیاری ارائه شده آنها را انتخاب کند مانند آشنایی با سینما، کارگاه گرافیک محیطی و...
  • دروس اصلی و تخصصی: این دروس برای هر رشته‌ای به صورت اختصاصی در نظر گرفته می‌شود و دانشجویان برای رسیدن به تخصص مورد نظر باید این واحدها را بگذرانند و شامل دروسی چون: فیزیک و ابزارشناسی‌، شیمی عمومی و شیمی عکاسی، کارگاه عکاسی دیجیتال، کارگاه عکاسی تخصصی و... است. برخی از این دروس یا نظری هستند یا عملی یا عملی و نظری.
دانشجویان رشته عکاسی در پایان باید پروژه نهایی داشته‌باشند و به این ترتیب در مقطع کارشناسی رشته عکاسی فارغ التحصیل شوند.

ادامه تحصیل در رشته عکاسی

ادامه تحصیل در رشته عکاسی

دانشجویان برای ادامه تحصیل در رشته عکاسی در مقطع کارشناسی ارشد باید از مجموعه «هنرهای تصویری و طراحی» رشته عکاسی را انتخاب کنند و همان‌طور که در دفترچه ذکر شده است باید علاوه بر کنکور در آزمون عملی نیز شرکت کرده و نمره مناسب دریافت کنند تا بتوانند در این مقطع ادامه تحصیل دهند. علاقه‌مندان به رشته عکاسی باید بدانند که امکان ادامه تحصیل در مقطع دکتری رشته عکاسی وجود ندارد و متقاضیان باید رشته دیگری را در این مقطع انتخاب کنند.

آشنایی با رشته عکاسی و زیرشاخه‌های آن

آشنایی با رشته عکاسی و زیرشاخه‌های آن

فارغ التحصیلان رشته عکاسی می‌توانند در شاخه‌های مختلف این رشته فعالیت کنند. مانند:

  • عکاسی خبری
  • عکاسی چهره
  • عکاسی دیجیتال
  • عکاسی طبیعت
  • عکاسی در شب
  • عکاسی ماکرو
  • عکاسی تبلیغات و...

آینده شغلی رشته عکاسی و بازار کار عکاسان در ایران

آینده شغلی رشته عکاسی و بازار کار عکاسان در ایران

برای آشنایی با رشته عکاسی باید به بازار کار این رشته هم توجه کرد. فارغ التحصیلان رشته عکاسی می‌توانند در آتلیه‌های عکاسی، خبرگزاری‌ها، انتشارات و مطبوعات، سازمان‌های دولتی و شرکت‌های تبلیغاتی و... فعالیت کنند. همچنین می‌توانند از فضای مجازی هم کسب درآمد کنند و به عنوان عکاس فعالیت داشته باشند. اما در کل، رشته عکاسی نیز مانند برخی رشته‌های دیگر در ایران، بازار کار خوبی ندارد و چندان نمی‌توان امیدوار بود که همه فارغ‌التحصیلان جذب سازمان‌های دولتی با حقوق ثابت شوند.

آشنایی با رشته عکاسی

عکاسی رشته‌ای ذوقی و هنری است و افراد معمولاً به‌صورت شخصی کار می‌کنند و درآمد دارند و نمی‌توان آینده شغلی ویژه‌ای را برای آن در نظر گرفت. البته کسانی که در این رشته تخصص دارند و می‌توانند با دیگران ارتباط اجتماعی خوبی برقرار کنند و علاوه بر عکاسی مهارت‌های دیگری چون کار با برنامه‌های مختلف کامپیوتر و... دارند، می‌توانند شغل‌هایی با درآمدهای بالا داشته باشند. اما همه این موفقیت‌های شغلی و تحصیلی در خود فرد خلاصه می‌شود. در صورتی که کسی مهارت‌های کافی شغلی، تحصیلی و اجتماعی داشته باشد، قطعاً می‌تواند از درآمد عکاسی خوبی برخوردار باشد.

پایان سخن

آنچه در این مطلب آمد خلاصه‌ای برای آشنایی با رشته عکاسی بود تا شما دانش‌آموزان عزیز بتوانید بهتر برای آینده خود تصمیم بگیرید و انتخاب رشته کنید. رشته عکاسی بسیار پرطرف‌دار است و دانش‌آموزان زیادی علاقه دارند تا در این رشته تحصیل و فعالیت کنند. شما دانش‌آموزان برای آشنایی با رشته عکاسی باید بیشتر مطالعه و تحقیق کنید و سعی کنید از تجربیات کسانی استفاده کنید که در این رشته تحصیل و فعالیت کرده‌اند تا بتوانید بهترین تصمیم را برای شغل آینده خود بگیرید. آیا آشنایی با رشته عکاسی شما را ترغیب کرد تا در این رشته تحصیل کنید و در آینده شغل عکاسی را انتخاب کنید؟ لطفا نظرات خود را با ما در این زمینه به اشتراک بگذارید.

b xpx
# / b
xpx b
# / b

افزودن
b
/ /
: