آغاز آزمون‌های نهایی دی‌ماه دوازدهمی‌ها

رده: خبر
زمان:

آغاز آزمون‌های نهایی دی‌ماه دوازدهمی‌ها؛ نمرات دی فقط برای دیپلم معتبر است

آزمون‌های نهایی دی‌ماه سال تحصیلی 1404-1405 ویژه دانش‌آموزان پایه دوازدهم و سایر داوطلبان، از صبح چهارشنبه 17 دی‌ماه رأس ساعت 10:30 در سراسر کشور آغاز می‌شود. این آزمون‌ها در قالب 11 درس برگزار خواهد شد و نمرات آن تنها برای دریافت دیپلم معتبر است و در سوابق تحصیلی مؤثر در کنکور سراسری محاسبه نمی‌شود. به نقل از خبرگزاری تسنیم، برگزاری این امتحانات زیر نظر مرکز ارزشیابی و تضمین کیفیت نظام آموزش و پرورش انجام می‌گیرد و سؤالات نیز کاملاً بر اساس محتوای کتاب‌های درسی، راهنمای ارزشیابی و جداول رسمی بارم‌بندی هر درس طراحی می‌شود. رییس اداره آزمون‌ها با تأکید بر رعایت دقیق زمان‌بندی اعلام‌شده، حضور داوطلبان در محل برگزاری آزمون حداکثر تا ساعت 10 صبح را الزامی دانست و یادآور شد: کارت ورود به جلسه باید حتماً به تأیید و امضای مدیر مدرسه رسیده باشد؛ در غیر این صورت، امکان محرومیت از شرکت در آزمون وجود دارد. وی در ادامه با اشاره به جایگاه نمرات دی‌ماه توضیح داد: نتایج این آزمون‌ها صرفاً برای اخذ دیپلم و مدرک تحصیلی معتبر قابل استفاده است و در ایجاد یا ترمیم سابقه تحصیلی برای ورود به دانشگاه‌ها نقشی ندارد. داوطلبانی که قصد تأثیرگذاری در سوابق تحصیلی خود را دارند، باید در آزمون‌های نهایی خردادماه شرکت کنند. او همچنین درباره شرایط جوی تصریح کرد: حتی در صورت تعطیلی مدارس به‌دلیل آلودگی هوا یا شرایط نامساعد جوی، آزمون‌های نهایی دی‌ماه طبق برنامه برگزار می‌شود و لغو یا جابه‌جایی نخواهد داشت.

کاظمی: کاهش تنوع مدارس و سیاست‌گذاری علمی در دستور کار است

کاظمی: کاهش تنوع مدارس و سیاست‌گذاری علمی در دستور کار است

وزیر آموزش و پرورش در سخنانی به مناسبت هفته پژوهش، با تبریک این هفته به جامعه علمی کشور، بر نقش کلیدی پژوهش در توسعه نظام تعلیم و تربیت تأکید کرد. وی با تقدیر از پژوهشگاه مطالعات آموزش‌وپرورش و سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی درسی، عملکرد حوزه پژوهش وزارتخانه را رو به رشد و امیدوارکننده دانست. کاظمی با اشاره به افزایش فعالیت‌های پژوهشی نسبت به سال‌های گذشته، پژوهش را زیربنای سیاست‌گذاری صحیح عنوان کرد و گفت تصمیمات کلان آموزشی باید مبتنی بر مطالعات علمی باشد. او کاهش تنوع مدارس، اجرای دقیق سند تحول بنیادین و تقویت جایگاه پژوهش در تصمیم‌سازی‌ها را از ضرورت‌های آموزش‌وپرورش دانست. وی همچنین نسبت به انتشار پژوهش‌های قدیمی بدون ذکر زمان و جامعه آماری هشدار داد و تأکید کرد برخی آمارها از جمله ترک تحصیل، بدون تحلیل دقیق، موجب سوءبرداشت در جامعه می‌شود. به گفته وی، بخشی از بازماندگان از تحصیل در واقع مهاجرت کرده‌اند، در مدارس دینی تحصیل می‌کنند یا دارای شرایط خاص هستند. در پایان، کاظمی توسعه فرهنگ پژوهش در میان معلمان و دانش‌آموزان را مأموریتی مهم دانست و خواستار افزایش مشارکت آنان، تقویت پژوهش‌سراها، زیرساخت‌های نرم‌افزاری و فعال شدن شوراهای تحقیقاتی برای تحقق چشم‌انداز بلندمدت پژوهش در آموزش‌وپرورش شد.

انتخاب شهردار در مدارس استثنایی تهران برای نخستین بار

بیست‌وپنجمین آیین تنفیذ احکام شهرداران مدارس شهر تهران، دوشنبه 24 آذر 1404 با حضور علیرضا زاکانی شهردار تهران و جمعی از مسئولان شهری و آموزشی برگزار شد. مدیرکل آموزش‌های شهروندی شهرداری تهران با اشاره به اجرای طرح «شهردار مدرسه؛ امیدوار، پرتلاش و تمدن‌ساز» اعلام کرد: این طرح از ابتدای سال تحصیلی آغاز شده و با برگزاری دوره‌های آموزشی و انتخابات دانش‌آموزی در مدارس اجرا شده است. در این دوره، حدود 250 هزار دانش‌آموز در انتخابات مشارکت داشتند و 700 شهردار مدرسه از میان دانش‌آموزان مقاطع ابتدایی، متوسطه اول و دوم انتخاب شدند. برای نخستین بار، مدارس استثنایی تهران نیز در این طرح حضور داشتند. به گفته امیری، در آیین امروز، احکام شهرداران مدارس برای نخستین بار با امضای مستقیم شهردار تهران به دانش‌آموزان اعطا شد؛ در حالی که در سال‌های گذشته صدور این احکام بر عهده شهرداران مناطق یا آموزش و پرورش بود.

انتشار فراخوان بیست‌وسومین دوره جشنواره ملی کتاب رشد

انتشار فراخوان بیست‌وسومین دوره جشنواره ملی کتاب رشد

فراخوان دریافت آثار بیست‌وسومین دوره جشنواره ملی کتاب رشد از سوی وزارت آموزش و پرورش منتشر شد. در این دوره، آثار ناشران، نویسندگان و مترجمان حوزه کودک و نوجوان با تمرکز بر تقویت هویت دینی، ملی و انقلابی، هویت خانوادگی و شایستگی‌های فردی و اجتماعی به رقابت می‌پردازند. علاوه بر جوایز بخش عمومی، جوایز ویژه جشنواره در محورهایی همچون «ایران عزیز»، «رسم زندگی»، «دست بوسیدنی»، «معنای زندگی» و «جهش تمدنی» به آثار برگزیده و فاخر اختصاص خواهد یافت که موضوعاتی مانند وطن‌دوستی، سبک زندگی ایرانی اسلامی، احترام و قدرشناسی، معنویت، علم‌گرایی و امیدآفرینی را دربرمی‌گیرد. آثار ارسالی باید ویژه گروه سنی 0 تا 18 سال، مرتبط با اهداف نظام تعلیم و تربیت و برای نخستین بار در فاصله سال‌های 1402 تا 1404 منتشر شده باشند. محدودیتی در تعداد آثار ارسالی وجود ندارد و ناشران موظف‌اند دو نسخه از هر کتاب را ارسال کنند. ناشران و نویسندگان علاقه‌مند پس از ثبت مشخصات کتاب‌های مرتبط در سامانه دبیرخانه جشنواره، دو نسخه از کتاب‌های خود را تا 20 دی ماه 1404به دبیرخانه جشنواره کتاب رشد ارسال نمایند. نشانی دبیرخانه جشنواره ملی کتاب رشد: تهران، خیابان کریم‌خان زند، خیابان ایرانشهر شمالی، نبش کوچه قصرالدشتی، پلاک 268 سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی، ساختمان دفتر انتشارات و فناوری آموزشی، طبقه پنجم، دبیرخانه جشنواره ملی کتاب رشد. کدپستی: 1584747359؛ تلفن: 02187196587

رشد 2.5 درصدی آموزش‌های فنی‌وحرفه‌ای و اجرای آموزش هوش مصنوعی در مدارس متوسطه

رشد 2.5 درصدی آموزش‌های فنی‌وحرفه‌ای و اجرای آموزش هوش مصنوعی در مدارس متوسطه

معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش از اجرای برنامه‌های تحولی برای ارتقای توانمندی حرفه‌ای معلمان خبر داد و اعلام کرد تاکنون بیش از 307 هزار معلم و عوامل اجرایی مدارس متوسطه در قالب طرح‌های آموزشی مورد آموزش قرار گرفته‌اند. همچنین «طرح شمیم» به‌عنوان شبکه ملی یادگیری معلمان و الگوی مدرسه تراز سند تحول در حال اجرا و توسعه است. وی با اشاره به آموزش هوش مصنوعی برای دانش‌آموزان با همکاری نهادهای مرتبط، گفت امتحانات نوبت اول مطابق شیوه‌نامه‌ها و با اختیار مدارس برگزار می‌شود. آذرکیش همچنین از رشد بیش از 2.5 درصدی آموزش‌های فنی‌وحرفه‌ای نسبت به سال گذشته خبر داد و اعلام کرد بیش از 120 هزار هنرجوی جدید در هنرستان‌ها ثبت‌نام کرده‌اند. به گفته وی، توسعه رشته‌های فنی‌وحرفه‌ای متناسب با نیازهای هر استان انجام می‌شود و تاکنون 849 هنرستان جوار کارخانه شناسایی شده که 87 مورد آن به‌طور قطعی ثبت شده‌اند. همچنین در قالب «طرح همنوا»، 654 مرکز آموزشی سازمان فنی‌وحرفه‌ای زیرساخت‌های آموزشی خود را در نوبت صبح در اختیار هنرجویان هنرستان‌ها قرار داده‌اند.

b xpx
# / b
xpx b
# / b

افزودن
b
/ /
: