ثبتنام انجمن اولیا و مربیان برای سال تحصیلی 1404-1405 آغاز شد و به منظور سادهسازی و شفافسازی روند ثبتنام و برگزاری انتخابات، از طریق «پنجره واحد خدمات الکترونیک وزارت آموزش و پرورش» در دسترس قرار گرفته است. بر اساس اطلاعیه منتشرشده از سوی وزارت آموزش و پرورش، والدین میتوانند پس از مشخص شدن زمان برگزاری انتخابات الکترونیکی توسط مدیر مدرسه، به سامانه my.medu.ir مراجعه کرده و با انتخاب بخش مربوط به انجمن اولیا و مربیان، برای نامنویسی به عنوان داوطلب عضویت و شرکت در انتخابات اقدام کنند.
تحصیل حدود 43 درصد دانشآموزان در هنرستانها
به نقل از پانا، سیدمصطفی آذرکیش، معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش با تأکید بر اهمیت مهارتآموزی گفت: بر اساس قانون نظام جامع آموزش فنی و حرفهای، هشت سطح صلاحیت حرفهای برای مهارتآموزان تعریف شده تا افراد در هر مرحله از زندگی توان تأمین معاش داشته باشند. وی افزود: ارتقای توانمندی معلمان، توسعه مدارس شبانهروزی و تجهیز فضاهای آموزشی از جمله اقدامات وزارت آموزش و پرورش در این زمینه است. آذرکیش با اشاره به تنوع رشتهها در شاخههای صنعت، خدمات، کشاورزی و هنر، مهارتآموزی را راهی برای مقابله با بیکاری و رشد اقتصادی دانست و از آموزش هوش مصنوعی به دو میلیون دانشآموز و 100 هزار معلم خبر داد. وی همچنین گفت: طبق برنامه هفتم توسعه، باید 50 درصد دانشآموزان متوسطه دوم در هنرستانها تحصیل کنند؛ این عدد اکنون 42.92 درصد است. در پایان، آذرکیش طرح «هر دانشآموز، یک مهارت» را از اهداف اصلی برنامه هفتم توسعه عنوان کرد.
78 درصد دارندگان رتبههای تکرقمی کنکور از مدارس سمپاد هستند
به نقل از پانا، الهام یاوری، رئیس سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان در دیدار با آیتالله سعیدی، تولیت آستان حضرت معصومه (س)، بر ضرورت پرورش استعدادها در تراز انقلاب اسلامی تأکید کرد. وی با بیان اینکه این سازمان حدود 140 هزار دانشآموز، معادل 2 درصد جمعیت دانشآموزی کشور را تحت پوشش دارد، گفت: 78 درصد رتبههای تکرقمی کنکور، بیش از 80 درصد مدالآوران المپیادهای جهانی و نزدیک به 70 درصد پذیرفتهشدگان رشتههای برتر دانشگاهی از میان این دانشآموزان هستند. یاوری، این ظرفیت را فرصتی برای تربیت نسل مؤمن و توانمند و در عین حال مسئولیتی سنگین دانست و هشدار داد: اگر نتوانیم حس تعلق و مسئولیت را در این دانشآموزان تقویت کنیم، ممکن است استعداد آنها در مسیر نادرست به کار گرفته شود. او ایجاد پیوند عاطفی و معنوی با نهادهای مقدس و مراجع دینی را راهکاری مؤثر برای افزایش تعهد و ماندگاری این نخبگان در کشور عنوان کرد.
200 واحد آموزشی جدید در شرق هرمزگان طی 5 سال ساخته میشود
به نقل از مرکز اطلاعرسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش، عبدالکریم هاشمی، نماینده مردم هرمزگان در مجلس، آموزش و پرورش را زیربنای توسعه کشور دانست و تأکید کرد که پیشرفت بدون توجه به آموزش ممکن نیست. وی با اشاره به مشکلات آموزشی در مناطق کمتر توسعهیافته گفت: در شرق هرمزگان بیش از 200 واحد آموزشی فرسوده وجود دارد که نیازمند نوسازی هستند. هاشمی از اجرای طرح «مکران آگاه» خبر داد؛ طرحی که هدف آن ساخت 200 مدرسه در شهرستانهای میناب، رودان، جاسک، سیریک و بشاگرد است و طی پنج سال با مشارکت خیرین، اعتبارات دولتی و مسئولیت اجتماعی صنایع اجرا خواهد شد. او همچنین بر ارتقای کیفیت آموزش تأکید کرد و از آمادگی برای اختصاص بودجه به تجهیزات آموزشی، کلاسهای جبرانی و تقویت دانشگاه فرهنگیان در شرق استان خبر داد. وی در پایان بر لزوم حمایت از معلمان و توسعه دانشگاه فرهنگیان برای بهبود شرایط آموزشی تأکید کرد.
ورزش کشور را باید بر اساس سند آمایش سرزمینی ورزش توسعه داد
به گزارش مرکز اطلاعرسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش، دکتر محمدرضا عارف، معاون اول رئیسجمهور، در آیین تجلیل از مدالآوران ورزش دانشآموزی، با ابراز افتخار از حضور در جمع دانشآموزان ورزشکار، موفقیت تیمهای دانشآموزی کشور در دو المپیک جهانی زیر 15 سال و زیر 18 سال را ارزشمند دانست. تیم ایران برای نخستین بار در این رقابتها شرکت کرده و موفق به کسب 133 مدال و رتبه پنجم در رده زیر 18 سال (بحرین) و رتبه ششم در رده زیر 15 سال (صربستان) شده است. عارف با اشاره به سختیهای اعزام تیمها به رقابتهای جهانی و نگرانیهای موجود، از همکاری مؤثر وزارت ورزش و آموزش و پرورش تقدیر کرد. وی در ادامه تأکید کرد که آموزش بدون تربیت ناقص است و باید به هر دو عنصر بهطور همزمان توجه شود. او افزود: تربیت نوجوانان باید بر اساس فرهنگ ایرانی-اسلامی و با هدف آمادهسازی برای مسئولیتپذیری و اداره کشور باشد. دکتر عارف با بیان اینکه ورزش نقش مهمی در تربیت، سلامت و پیشرفت تحصیلی دانشآموزان دارد، ورزشکاران را الگوهای تربیتی معرفی کرد و بر لزوم فراهم کردن امکانات بهتر ورزشی در مدارس، استفاده از فضاهای ورزشی در ساعات غیرآموزشی و توسعه ورزش بر مبنای آمایش سرزمینی تأکید کرد.