رقابت کنکوریها از فردا آغاز میشود
در آزمون سراسری نوبت اول سال 1404، تعداد 957 هزار و 798 نفر ثبتنام کردهاند که 63 درصد آنها زن و 37 درصد مرد هستند. از این تعداد، 470 هزار و 527 نفر نیز متقاضی شرکت در آزمون اختصاصی دانشجو-معلم شدهاند. برگزاری این آزمونها در روز پنجشنبه 11 اردیبهشت (برای گروههای ریاضی و فنی، علوم انسانی، هنر و زبانهای خارجی) و جمعه 12 اردیبهشت (برای گروه علوم تجربی) در 565 حوزه امتحانی اصلی و 1714 حوزه فرعی در سراسر کشور انجام میشود. در میان گروههای آزمایشی، گروه علوم تجربی با 422 هزار و 119 داوطلب، بیشترین شرکتکننده را به خود اختصاص داده که 67 درصد آنها را زنان تشکیل میدهند. گروه علوم انسانی با 290 هزار و 383 متقاضی در جایگاه دوم قرار دارد که 65 درصد این داوطلبان زن هستند. در گروه آزمایشی ریاضی و فنی نیز 116 هزار و 150 نفر ثبتنام کردهاند که 63 درصد آنها مرد هستند. نکته مهم درباره برگزاری کنکور، این است که آزمون سراسری سال 1405 تنها یکبار برگزار خواهد شد. همچنین نتایج آزمون سال 1403 تنها در صورت شرکت داوطلب در یکی از نوبتهای سال 1404 اعتبار دارد و نتایج سال 1404 فقط برای همان سال معتبر خواهد بود.
آمادگی آموزش و پرورش برای ارائه خدمات روانشناختی به دانشآموزان آسیبدیده از انفجار بندر شهید رجایی
در پی انفجار بندر شهید رجایی، اداره کل آموزش و پرورش هرمزگان با هدف کاهش آسیبهای روانی دانشآموزان، اقدامات گستردهای انجام داد. خط ملی نماد (1570) با افزایش مشاوران، بهصورت 24 ساعته خدمات روانی ارائه میدهد و مراکز مشاوره آموزش و پرورش استان نیز حمایت رایگان از خانوادههای آسیبدیده را آغاز کردهاند. از اقدامات فوری آموزش و پرورش میتوان به تشکیل کارگروه فوریتهای روانی-اجتماعی، آمادهباش تیمهای تخصصی برای حضور در مدارس، ایجاد بانک اطلاعاتی دانشآموزان آسیبدیده، انتشار بروشورهای راهنما، ارائه مشاوره تلفنی و بازگشایی مدارس مرکزی استان اشاره کرد. همچنین روانشناسان سایر استانها نیز برای کمک اعلام آمادگی کردهاند. شهروندان میتوانند از طریق خط 1570 یا شماره مرکز مشاوره استان (33684594) خدمات دریافت کنند.
مشکلات دانشآموزان نابینای پشت کنکوری
سمیه برزویی نژاد معاون آموزشی مجتمع نابینایان محبی گفت: دانشآموزان نابینای پشت کنکوری با چالشهای متعددی در مسیر تحصیل و ورود به دانشگاه مواجهاند. در مجتمع نابینایان محبی، با وجود تلاشهای آموزشی، کمبود نیروهای توانبخشی مانند گفتاردرمان و کاردرمان محسوس است. دانشآموزان مجبورند کتابهای عادی را با همان محتوا در کنکور پاسخ دهند، در حالی که برخی مباحث به ویژه در ریاضی نیاز به مناسبسازی دارند. کاهش آمار دانشآموزان باعث محدودیت در دریافت خدمات شده، در حالی که این دانشآموزان به دلیل شرایط خاص خود نیازمند تقویت حس لامسه و مهارت در خط بریل هستند. نبود سیاست مشخص برای تامین این نیازها، فشار زیادی بر کادر آموزشی وارد کرده است. از سوی دیگر، به گفته یکی از معلمان نابینای این مجتمع، سیاستهای کلان آموزشی پاسخگوی نیاز دانشآموزان نابینا نیست. امتحانات نهایی بدون چاپ بریل برگزار میشوند و دانشآموزان بدون دسترسی به کلاسهای کمکدرسی و با تاخیر در دریافت کتابها، ناچارند مانند دانشآموزان عادی در آزمونهای سراسری شرکت کنند. پیشنهاد استفاده از امکانات فناورانه مانند نرمافزارهای دسترسیپذیر و آزمونهای الکترونیکی تاکنون مورد توجه مسئولان قرار نگرفته و مشخص نیست وزارت آموزش و پرورش چه تدبیری برای بهبود شرایط این دانشآموزان خواهد اندیشید.
افق شهردار مدرسه روشن و گرهگشا خواهد بود
محمدعلی الفتپور، شهردار منطقه 15 تهران، در حاشیه نشست هماندیشی با شهرداران و معاونان مدارس، با اشاره به اهمیت نقش نسل نوجوان و جوان، تأکید کرد: نگاه مقام معظم رهبری به این نسل نگاهی عمیق و آیندهنگرانه است؛ نسلی که میتواند با تلاش و اراده، کاستیهای موجود را جبران کرده و آینده کشور را بسازد. وی با اشاره به طرح «شهردار مدرسه»، این طرح را دارای افقی روشن دانست و گفت: در آیندهای نزدیک، دانشآموزان با دقت و مسئولیتپذیری میتوانند مسائل و مشکلات محلهها و مناطق شهری را شناسایی کرده و خود برای آنها راهحلهایی ارائه دهند. به گفته او، این مسیر نه یک رؤیا بلکه یک واقعیت دستیافتنی است، چراکه دانشآموزان امروز با دغدغهمندی و پشتکار، در مسیر ساختن شهری بهتر گام برمیدارند.
افزایش سهمیه جذب معلمان در سال جاری
رضا روستایی، مدیرکل هیأت مرکزی گزینش وزارت آموزش و پرورش، از افزایش سهمیه جذب معلمان برای سال 1404 خبر داد و اعلام کرد که بهزودی دفترچه و فراخوان آزمون منتشر خواهد شد. او در اجلاس کارگروه گزینش قطب یک کشور در مازندران، از هماهنگیهای صورتگرفته میان 7 استان برای بهبود فرآیند مصاحبه و جذب معلمان خبر داد. روستایی تأکید کرد که مصاحبه یکی از مراحل کلیدی و تخصصی در گزینش معلمان است و این فرآیند باید با دقت و بر پایه قانون انجام شود. وی افزود که هدف، جذب معلمانی در تراز انقلاب اسلامی و متناسب با سند تحول بنیادین آموزش و پرورش است.