آموزش حداقل یک مهارت به دانشآموزان دوره اول و دوم متوسطه نظری
معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش، ضرورت آموزش مهارت به دانشآموزان و توسعه این آموزشها در دنیای امروز در دو دسته شایستگیهای فنی و غیر فنی را اجتنابناپذیر دانست. به گزارش روابط عمومی معاونت آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش؛ محمدمهدی کاظمی در نشست هماندیشی با صاحبنظران برای بررسی راهکارهای اجراییسازی آموزش مهارت به دانشآموزان دورههای اول و دوم متوسطه نظری با اشاره به تاکیدات مقام معظم رهبری بر مساله مهارتآموزی گفت: ضرورت آموزش مهارت به دانشآموزان و توسعه این آموزشها در دنیای امروز در دو دسته شایستگیهای فنی و غیر فنی اجتنابناپذیر است. وی افزود: مهارتآموزی صرفاً توسعه آموزشهای فنیوحرفهای نیست بلکه توجه به آموزش مهارت در دوره اول و دوم متوسطه نظری نیز بسیار بااهمیت است.
افزایش 45درصدی دانشآموزان دهکهای پایین جامعه در مدارس سمپاد
رئیس سازمان ملی استعدادهای درخشان الهام یاوری از رشد 45 درصدی دانشآموزان دهکهای پایین جامعه در مدارس سمپاد طی یکسال گذشته خبر داد. وی با اشاره به اینکه مدارس سمپاد طی یکسال گذشته با افزایش 45 درصدی دانشآموزان دهکهای پایین جامعه روبهرو بوده است، گفت: «45 درصد عدد قابل توجهی است و دستاورد مثبتی تلقی میشود. امیدواریم که باز هم این مسیر را ادامه دهیم تا شرایط عادی امکان دسترسی تحصیلات ارزشمند و مؤثر برای ورود به صندلیهای ارزشمند دانشگاه در اختیار دانشآموزان قرار گیرد و آنها بتوانند از مسیر سمپاد این فرآیند را طی کنند.
بازگشت 35 هزار دانشآموز تحت پوشش بهزیستی به کلاس درس در روزهای آینده
مدیرکل دفتر دبستانی وزارت آموزش و پرورش از بازگشت 9 هزار دانشآموز تحت پوشش کمیته امام خمینی (ره) و 35 هزار دانشآموز تحت پوشش سازمان بهزیستی به کلاس درس خبر داد. محمد محمدی با بیان اینکه سامانه شناسایی بازماندگان از تحصیل بهروز شده است، گفت: «در بحث شناسایی و جذب بازماندگان از تحصیل، امسال نسبت به اول مهر سال گذشته شاهد کاهش فوقالعاده محسوسی در تعداد بازماندگان بودهایم و به لطف خدا سه سناریو مورد نظر در این باره عملی شده است.» مدیرکل دفتر دبستانی وزارت آموزش و پرورش در توضیح عملیشدن سناریوهای جذب دانشآموزان بازمانده از تحصیل گفت: «تفاهمنامه ملی با کمیته امداد امام خمینی (ره) در این خصوص عملیاتی شد و پس از برگزاری جلسات متعدد با معاونان ابتدایی استانها و مناطق و همچنین معاونان فرهنگی کمیته امداد استان و مناطق مختلف، 9 هزار دانشآموز تحت پوشش کمیته امداد که شناسایی و جذب شده بودند در مدارس کشور تقسیم شدند.» وی در ادامه با اشاره به اینکه یکی دیگر از سناریوهای جذب، تفاهمنامهای است که با سازمان بهزیستی منعقد شده است، تصریح کرد: «این سناریو نیز نهایی شده است که انشالله در همین هفته روند بازگرداندن آنها به مدرسه عملی خواهد شد.»
امکان شرکت در آزمون سراسری برای هنرستانیها با گذراندن امتحانات نهایی
رئیس اداره آزمونهای مرکز ارزشیابی و تضمین کیفیت نظام آموزش و پرورش فرخ طبری در پاسخ به این سوال که هنرجویان پایه دوازدهم هنرستانهای فنی و کاردانش بعد از اتمام دوره دیپلم میتوانند در آزمون سراسری شرکت کنند یا نه، گفت: «بله؛ هنرجویان هنرستانها اگر بخواهند در هر یک از گروههای آزمایشی ریاضی، تجربی، انسانی و هنر در آزمون سراسری شرکت کنند، دروسی که نیاز به ایجاد سابقه تحصیلی دارند در شیوهنامه آزمون ترمیم نمره اشاره میشود و این دسته از هنرجویان باید در آزمون نهایی خردادماه همراه با سایر دانشآموزان شرکت کرده و سابقه تحصیلی برای خود ایجاد کنند تا بتوانند از تاثیر سوابق تحصیلی خود در نتیجه آزمون سراسری استفاده کنند.» وی افزود: «در غیر این صورت نیز در هر گروه آزمایشی میتوانند در آزمون سراسری شرکت کنند اما نتیجه آزمون آنها فقط بر اساس همان امتیازات مکتسبه در آزمون سراسری و بدون تاثیر سوابق تحصیلی محاسبه میشود و امتیاز سابقه تحصیلی را از دست میدهند.»