آموزش لگو چطور سرنوشت کودکان را تغییر می‌دهد؟

رده: مقاله
زمان:
آموزش لگو چطور سرنوشت کودکان را تغییر می‌دهد؟

در همین یک دقیقه که این صفحه را باز کردید، 78 هزار قطعه لگو در جهان ساخته شد. همچنین، طبق آمار، کودکان سراسر جهان در هر سال 5 میلیارد ساعت برای بازی با لگوهایشان صرف می‌کنند. شاید همین اعداد شما را قانع کنند که چرا آموزش لگو به کودکان و فراهم‌کردن شرایط بازی برای آن‌ها یک کار ضروری است. اما اگر به دلایل بهتری نیاز دارید، نگران نباشید. در این مطلب تمام آنچه را لازم است بررسی می‌کنیم تا ببینیم چرا لگو در تمام این سال‌ها به محبوب‌ترین اسباب‌بازی در جهان تبدیل شده و چطور می‌تواند کودکان ما را برای مواجهه با آینده آماده کند.

مهم‌ترین نکته‌ها درباره‌ی آموزش لگو به کودکان

مهم‌ترین نکته‌ها درباره‌ی آموزش لگو به کودکان

فلسفه‌ی اصلی لگو بر خیال‌پردازی، خلاقیت و نوآوری بی‌حد و مرز بنا شده است. اینکه بتوانید با تعدادی آجر محدود، هرآنچه در ذهنتان تصویر می‌شود به واقعیت تبدیل کنید. بنابراین مهم‌ترین و بنیادی‌ترین نکته درمورد آموزش لگو به کودکان این است که آموزش خاصی به آن‌ها ندهید! اصولاً آموزش با محدودکردن و قرارگرفتن در چهارچوب همراه است و همان‌طور که می‌دانیم، محدودکردن ذهن، از دشمنان سرسخت تفکر خلاق است. پس برای آموزش لگو به کودکان صرفاً نیاز دارید تا در اولین مواجهه‌ی فرزندتان با لگو، اصول کلی متصل کردن قطعات را به آن‌ها نشان دهید.

آموزش لگو چطور سرنوشت کودکان را تغییر می‌دهد؟

بهتر است این کار را نه در قالب آموزش مستقیم، بلکه به‌صورت همراهی با کودک در حین بازی کردن انجام دهید. بعد از آن بگذارید تا بدون هیچ استرس و فشاری، هرکاری که دوست دارد با آجرهای رنگارنگش انجام دهد. در فرآیند آموزش لگو به کودکان شما نباید در نقش یک معلم قرار بگیرید، بلکه لازم است فقط با آن‌ها همراهی کنید. پیشنهاد دیگر این است که بعد از مدتی که کودکتان توانست به‌راحتی با لگو کار کند، تصاویری از مدل‌های ساخته‌شده به او نشان دهید تا اگر دوست داشت خودش آن‌ها را بسازد. با این کار شما ذهن کودک را نسبت به ایده‌های بیشتر باز می‌کنید؛ چرا که دیدن ایده‌های مختلف می‌تواند منبعی برای الهام باشد.

چرا بازی با لگو برای کودکان مفید است؟

چرا بازی با لگو برای کودکان مفید است؟

اصولاً بازی یکی از مهم‌ترین نیازهای کودکان است و به همین دلیل باید امکانات و فضای لازم برای آن‌ها فراهم شود. لگو اسباب بازی ساده و در عین‌حال با قدرت تکرارپذیری بالاست و تا سال‌ها می‌تواند کودکان را سرگرم نگه دارد. آموزش لگو به کودکان می‌تواند به تقویت مهارت‌های سخت و نرم در آن‌ها منجر شود.

آموزش تاب‌آوری و استقامت

آموزش تاب‌آوری و استقامت

با آموزش لگو به کودکان به آن‌ها یاد می‌دهید که چطور در برابر شکست‌ها مقاومت کنند و برای تلاش دوباره ناامید نشوند. دنیای لگو دنیای ساختن و خراب کردن است. ممکن است بعد از ساعت‌ها تلاش برای ساختن یک برج لگویی با یک اشتباه کل سازه خراب شود و کودک مجبور شود دوباره از ابتدا تلاش کند. تاب‌آوری یکی از مهم‌ترین مهارت‌هایی است که کودکان برای زیستن در جهان آینده به آن نیاز دارند. پس بهتر است از همین حالا با همین چند تکه آجر به آن‌ها یاد بدهید که زود تسلیم نشوند و تا آخرین لحظه دست از تلاش برندارند.

توسعه‌ی تفکر حل مسئله

توسعه‌ی تفکر حل مسئله

یکی از بزرگ‌ترین معضلات دنیای امروز، نداشتن نگاه حل مسئله در میان افراد است. تفکر مبتنی بر حل مسئله یعنی شما متوجه شوید که مشکل از کجاست، بتوانید بهترین راه‌حل را برای آن پیدا کنید و همچنین توانایی پیش‌بینی مشکلات احتمالی را هم داشته باشید. شاید در ظاهر ساده به نظر برسد، اما باید بدانید که سالانه میلیاردها دلار سرمایه در کمپانی‌های بزرگ، به دلیل نداشتن مهارت حل مسئله در افراد نابود می‌شود. با آموزش لگو به کودکان به آن‌ها اجازه می‌دهید که با مشکلات و چالش‌های کوچک رو‌به‌رو شوند و با آزمون و خطا، به‌مرور، قدرتِ یافتن راه‌حل را برای مسائل پیدا کنند.

هم خلاقیت هم استدلال

هم خلاقیت هم استدلال

با شش آجر دو در چهار لگو می‌توان 915 میلیون ترکیب مختلف ساخت! بله به همین راحتی می‌توانید دروازه‌های جهانی مملو از خلاقیت و رویاپردازی را به روی کودک خود باز کنید. تصور رایج ولی نادرستی وجود دارد که مسیر خلاقیت و استدلال را از هم جدا می‌کند؛ اما خلاقیت صرفاً به‌معنای هرج‌و‌مرج بدون منطق نیست. ایده‌های خلاقانه برای عملی‌شدن نیاز به پشتوانه‌ای از منطق و استدلال دارند. با آموزش لگو به کودکان می‌توانید هردوی این‌ها را با هم در اختیار فرزندتان بگذارید. بازی با لگو به کودکان فرصتی استثنایی برای تحقق بخشیدن به رؤ‌یاهایشان می‌دهد، بدون اینکه از شکست ترسی داشته باشند.

چه مفاهیمی را می‌توان با لگو به کودکان آموزش داد؟

چه مفاهیمی را می‌توان با لگو به کودکان آموزش داد؟

می‌توان از لگو به‌عنوان یک وسیله‌ی کمک آموزشی هم استفاده کرد و متناسب با سن، مفاهیم مختلفی را در حین بازی به کودکان انتقال داد. مفاهیمی ازجمله:

  • شمارش و ترتیب اعداد؛
  • درک سلسله اتفاقات علت و معلولی؛
  • آشنایی با مفاهیم فیزیکی مثل استقامت و جاذبه؛
  • آشنایی و شناخت رنگ، شکل و حجم‌های گوناگون؛
  • آموزش مفاهیم پایه‌ی ریاضی مثل جمع، تفریق، ضرب، تقسیم و توان.
نکته‌ی مهم در انتقال مفاهیم از طریق آموزش لگو به کودکان در این است که همواره با بازی ترکیب شوند تا کودک حس خوشایندی را که نسبت به اسباب‌بازی‌هایش دارد، از دست ندهد. همچنین نباید اجبار و فشار بیش از حدی به خرج دهید و باید به آزادی کودک در بازی کردن احترام بگذارید.

بهترین سن برای آموزش لگو به کودکان

بهترین سن برای آموزش لگو به کودکان

نمی‌توان به عدد دقیقی اشاره کرد؛ زیرا پذیرش لگو توسط کودکان مختلف می‌تواند در سنین متفاوتی اتفاق بیفتد. اما می‌توانید از دو تا سه سالگی قطعات لگو را در اختیار کودک قرار دهید. بسیار مهم است که نکات زیر را برای انتخاب بهترین سن آموزش لگو به کودکان در نظر داشته باشید:

  • برای کودکان زیر سه سال، قطعات لگو در اندازه‌ی بزرگ انتخاب کنید که کودک نتواند آن‌ها را ببلعد.
  • برای کودکان زیر پنج سال از بسته‌های لگو با تعداد و تنوع کم در قطعات استفاده کنید. هرچه سن کودک بیشتر می‌شود، می‌توانید تعداد و تنوع قطعات را افزایش دهید.
  • با توجه به اینکه لگوی اصل در بازار ایران قیمت‌های بالایی دارد، اگر تصمیم گرفتید از برندهای دیگر استفاده کنید، حتماً به معتبر بودن سازنده، کیفیت پلاستیک و مواد سازنده و بهداشتی‌بودن دقت کنید.

نتیجه‌گیری

مهم‌ترین هدف آموزش لگو به کودکان، فراهم‌کردن فضایی سرشار از خلاقیت، شادی و تفریح برای آن‌هاست. کودکان نباید به‌جز بازی‌کردن دغدغه‌ی دیگری در این جهان داشته باشند. بازی مهم‌ترین وسیله‌ی کودک برای شناخت جهان اطراف، آزمون و خطا، به دست آوردن تجربه‌های جدید و کسب آمادگی لازم برای ورود به دنیای آدم‌بزرگ‌هاست. پس زیاد به فرزندانتان سخت نگیرید و اجازه دهید که در حین بازی بتوانند هویت منحصربه‌فرد خودشان را پیدا کنند و متوجه شوند که گرچه انسان‌ها هم مثل قطعات لگو در ظاهر شباهت‌های بسیاری به هم دارند، اما هرکدام می‌توانند شخصیت متفاوتی با علایق، انگیزه‌ها، استعدادها و توانایی‌های مختلف داشته باشند و همگی در کنار هم، جهانی متنوع و زیبا را خلق کنند.

b xpx
# / b
xpx b
# / b

افزودن
b
/ /
: