موسیقی باعث کاهش استرس، افزایش اعتماد به نفس و خلاقیت، یادگیری بهتر و بالا رفتن IQ کودکان میشود، تواناییهای کلامی و شنیداری کودک را تقویت میکند و در درمان اختلالات روانی تأثیرگذار است. در مدارس برتر دنیا آموزش موسیقی از کودکی آغاز میشود. طبق آخرین پژوهشها کودکانی که قبل از 7 سالگی شروع به یادگیری موسیقی میکنند هوش بالاتری نسبت با سایر همسالان خود خواهند داشت؛ به همین دلیل در مدارس هوشمند علوی شناخت موسیقی از پیشدبستانی شروع میشود.
طرح درس آموزش موسیقی چیست؟
دانشآموزان مدارس هزارهی سوم علوی در ابتدا با تئوری موسیقی، نتها و ملودیها آشنا میشوند. این آشنایی با بازی کردن که بهترین روش آموزش برای کودکان است انجام میشود. اولین و بهترین قدم برای آموزش موسیقی یادگیری آموزش ارف است. در آموزش ارف کودکان با ریتمخوانی آشنا میشوند و نواختن سازهایی مثل بلز، تنبک و فلوت را یاد میگیرند. در صورتی که کودکان دورهی ارف را بگذرانند در سالهای بالاتر بهتر ساز تخصصیشان را انتخاب میکنند. حتی اگر این کودکان در بزرگسالی به نواختن موسیقی علاقهای نشان نداشته باشند، بهتر از همسالان خود در تواناییهایی ذهنی و حرکتی مهارت کسب میکنند. ارف از سه بخش اساسی موسیقی، حرکت و کلام تشکیل شده است. دانشآموزان ابتدایی در کلاسهای موسیقی مدارس علوی یاد میگیرند که احساسات خود را در قالب حرکت و کلام بیان کنند. برای ساخت سازهای ارف از سازهای بومی ملل الهام گرفته شده و نواختن آنها برای کودکان هیجانانگیز است.
چه سازهایی در دبستان علوی آموزش داده میشوند؟
آموزش بلز اولین سازی است که به مقاطع پیشدبستانی تا سوم دبستانهای علوی آموزش داده میشود. بلز به دلیل رنگی بودن و ایجاد ملودیهای متنوع یادگیری را برای دانشآموزان شیرین میکند. همچنین برای مقاطع سوم تا ششم دبستان علوی آموزش ساز تنبک در نظر گرفته شده است. تنبک یکی دیگر از ادوات موسیقی است که به یادگیری ریتم کمک میکند. فلوت نیز یکی دیگر از سازهایی است که به دانشآموزان علوی تدریس میشود. این ساز به دلیل سبک بودن و کنترل تنفس کمک زیادی به قدرت بیان میکند. این سازها کمک زیادی به انتخاب ساز مورد علاقه و ادامه دادن موسیقی در بزرگسالی میشوند. بعد از آموزش موسیقی دانش آموزان گروهبندی میشوند و روی ملودیهای خاصی تمرین میکنند. این ملودیها در مراسمها، جشنها و ... توسط دانشآموزان نواخته میشوند.
چرا آموزش موسیقی در مدارس ضرورت دارد؟
بهطورکلی موسیقی، تأثیر بسیاری در فعالیتهای اجتماعی دارد. علاقه به موسیقی از نوزادی و با شنیدن لالایی در افراد به وجود میآید. آموزش موسیقی در اکثر کشورهای دنیا از دورهی دبستان شروع میشود. اگر موسیقی با توجه به شرایط ذهنی، جسمی و عاطفی کودکان به آنها آموزش داده شود، درکشان را از علوم اجتماعی، تاریخ و جغرافیا بالا میبرد. یکی از اهداف موسیقی بالا بردن روحیهی دانشآموزان و ایجاد نشاط در مدارس است. بیتوجهی به این نیاز دانشآموزان میتواند زمینهساز بیماریهای روانی در آینده شود. بسیاری از دانشآموزان در کودکی از اختلالات روانی، گفتاری، زبانی و شنیداری رنج میبرند. موسیقی باعث تقویت تواناییهای کلامی و شنیداری آنها شده و اختلالات خواندن را به مرور زمان از بین میبرد. همچنین از آنجایی که نواختن آلات موسیقی در به کارگیری عضلات کمک میکند میتواند تمرینی برای دستورزی کودکان باشد.
مزایای آموزش موسیقی از دبستان
1- تقویت کردن ذهن برای دروس حفظی: کودکان با حفظ نتهای موسیقی، به خاطر سپردن را آموزش میبینند. به این ترتیب در دروس حفظی بهتر عمل خواهند کرد. 2- هماهنگ شدن اعضای بدن: در نواختن سازها اندام بدن باید باهم هماهنگ عمل کنند. هماهنگی چشم، دست و مغز باعث تقویت مهارتهای حرکتی میشود. 3- جذابیت و ایجاد سرگرمی: آموزش موسیقی در مدارس برای دانشآموزان جذاب و سرگرم کننده است و میتواند آنها را به تحصیل علاقهمند کند. 4- تقویت روحیه کار گروهی: دانشآموزان در دبستانهای غیر انتفاعی علوی با نواختن موسیقی در گروهها با مفهوم کار گروهی بیشتر آشنا میشوند 5- افزایش اعتماد به نفس: کودکان با نواختن موسیقی اعتماد به نفس بالایی پیدا میکنند. 6- پرورش ذهن: به گفتهی بسیاری از محققان موسیقی به پرورش مغز و عملکرد آن کمک میکند. 7- تقویت ریاضیات: آشنایی با مفهوم ریتم، صدا و زمان به تقویت در درس ریاضی کودکان کمک میکند. 8- بیان احساسات: بسیاری از حالات و عواطف انسانی با نواختن موسیقی قابل بیان و ابراز است. همانطور که اشاره شد، آموزش موسیقی به رشد ذهنی و حرکتی کودکان کمک میکند. افرادی که از کودکی با موسیقی آشنا شوند، در بزرگسالی و انتخاب ساز تخصصی موفقترند. در شرایطی که آموزشگاههای موسیقی بسیاری در سطح کشور فعالیت میکنند، مدارس علوی به صورت کاملا تخصصی این آموزش را در برنامههای فراآموزشی دانشآموزان در پایههای پیشدبستانی تا ششم ابتدایی قرار داده است.