طرح ملی استعدادیابی، استعدادپروری، آموزش و توانمندسازی کدنویسی به امضا رسید

رده: خبر
زمان:

به گزارش ایسنا، یکشنبه 16 تیرماه 1398، تفاهم‌نامه‌ی همکاری تحت عنوان "طرح ملی استعدادیابی، استعدادپروری، آموزش و توانمندسازی کدنویسی" میان دبیر ستاد توسعه‌ی فناوری‌های حوزه‌ی اقتصاد دیجیتال و هوشمندسازی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، رییس دانشگاه پیام نور، رییس سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای، رییس شتاب‌دهنده‌ی ابر زندگی و دبیر ستاد فرهنگ‌سازی اقتصاد دانش بنیان معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری امضا شد.

طرح ملی استعدادیابی، استعدادپروری، آموزش و توانمندسازی کدنویسی به امضا رسید

گسترش فضاهای مجازی

با توجه به پیشرفت روز افزون علم و تکنولوژی و گسترش فضاهای مجازی روز به روز به سمت الکترونیکی شدن می‌رویم، بنابراین باید بتوانیم از این تکنولوژی‌ها در جهت توسعه و پیشرفت جامعه و کشور استفاده کنیم. متأسفانه سیستم‌های آموزشی به گونه‌ای است که دانش آموزان بدون توجه به یادگیری، تنها به فکر کسب نمره هستند و درس‌ها را از روی اجبار حفظ می‌کنند. بارها مشاهده کرده‌ایم که بهترین دانش آموزان با بهترین نمره‌ها، بعد از فارغ‌التحصیلی، توان انجام هیچ کاری را ندارند و اکثرأ مجبور می‌شوند که به شغلی روی آورند که ربطی به رشته‌ی تحصیلی آن‌ها ندارد.

تغییرات در سیستم آموزشی

در این راستا در سالیان اخیر، تصمیماتی برای تغییر شیوه‌ی آموزشی گرفته شده و در دست انجام است. به دنبال این تغییرات در سیستم آموزشی، هم‌چنین با گسترش علم و فناوری و کاهش سن استفاده از این علم و فناوری‌ها، تفاهم‌نامه‌ای با عنوان "طرح ملی استعدادیابی، استعدادپروری، آموزش و توانمندسازی کدنویسی" در جهت استعدادیابی و ارتقای سطح دانش کودکان و نوجوانان در زمینه‌ی برنامه نویسی و کدنویسی، بین ارگان‌ها امضا شده است.

این تفاهم نامه همکاری میان دبیر ستاد توسعه‌ی فناوری‌های حوزه‌ی اقتصاد دیجیتال و هوشمندسازی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری (مهدی محمدی)، رییس دانشگاه پیام نور (محمدرضا زمانی)، رییس سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای (سلیمان پاک سرشت)، رییس شتاب‌دهنده‌ی ابر زندگی (امیرحسین اسد) و دبیر ستاد فرهنگ‌سازی اقتصاد دانش بنیان معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری (پرویز کرمی) منعقد و به امضاء رسید.

توانمندسازی در حوزه‌ی کدنویسی

این تفاهم‌نامه میان نهادهای مختلف و هم‌چنین با حمایت و سرمایه‌گذاری نهادهای دولتی و خصوصی با هدف پرورش استعدادهای دانش آموزان و کارآفرینی نسل آینده، بهره‌مندی مطلوب از ظرفیت‌ها، توانایی‌ها و زیرساخت‌های علمی، پژوهشی و تخصصی در حوزه‌ی کدنویسی ایجاد شده است. هم‌چنین استعداد یابی، آموزش، توانمندسازی در حوزه‌ی کدنویسی، حمایت از برگزاری سمینار، همایش و کنفرانس‌های مورد نیاز و مرتبط با طرح ملی استعدادیابی، استعدادپروری، آموزش و توانمندسازی کدنویسی در جهت ارتقای سطح دانش کودکان و نوجوانانی که به این موضوع علاقه‌مند هستند و سهولت در زمینه‌سازی حضور کودکان و نوجوانان در دوره‌های علمی و آموزشی از دیگر اهداف و محورهای این تفاهم‌نامه می‌باشد.

مشارت ارگان‌های دولتی و خصوصی

توسعه‌ی طرح ملی استعدادیابی، استعدادپروری، آموزش و توانمندسازی کدنویسی، با شتابنده‌ی ابر زندگی است که البته برای اجرایی شدن این طرح، ارگان‌های دولتی و خصوصی حمایت و مشارکت دارند. وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای، دانشگاه پیام نور، مرکز ملی فضای مجازی، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و سازمان فناوری اطلاعات در کنار معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری از جمله حامیان این طرح می‌باشند.

مهارت‌افزایی کودکان و نوجوانان

مهدی محمدی، دبیر ستاد توسعه‌ی فناوری‌های حوزه‌ی اقتصاد دیجیتال و هوشمندسازی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، در این نشست به اتفاقات و رویدادهای خاصی که در ماه‌های اخیر برای به انجام رسیدن این طرح ملی، انجام گرفته اشاره کرد و گفت: استفاده از ظرفیت‌های مشترک با طرح ملی استعدادیابی، استعدادپروری، آموزش و توانمندسازی کدنویسی، اتفاقی مؤثر در حوزه‌ی کودک و نوجوان است. وی هم‌چنین با تأکید بر تمرکز در حوزه‌ی آموزش و مهارت‌افزایی کودکان و نوجوانان و با اشاه به این که آموزش‌ها و یادگیری در حوزه‌ی اقتصاد دیجیتال نیاز به هدفمندسازی دارد، گفت: ظرفیت‌های بسیاری در فضای مجازی وجود دارد که استفاده از آن‌ها، می‌تواند به رشد و توسعه‌ی کارآفرینی و اشتغال کمک کند. وی افزود: استفاده از ظرفیت‌های دانش آموزی در طرح ملی استعدادیابی، استعدادپروری، آموزش و توانمندسازی کدنویسی، توانمندسازی حوزه‌ی کدنویسی را به دنبال دارد.

ایجاد عدالت آموزشی

محمدرضا زمانی، رئیس دانشگاه پیام نور گفت: رسالت اصلی دانشگاه‌ها، ایجاد عدالت آموزشی است و دانشگاه پیام نور نیز این آمادگی را دارد تا با هماهنگی سایر سازمان‌ها، در طرح ملی استعدادیابی، استعدادپروری، آموزش و توانمندسازی کدنویسی، همکاری‌های لازم را انجام دهد. وی افزود: این طرح در زمینه‌ی کشف استعدادهای حوزه‌ی کدنویسی می‌تواند پیشگام باشد. سلیمان پاک سرشت، رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای نیز با بیان این که آمادگی لازم برای ایجاد زیرساخت‌های ضروری برای اجرای طرح ملی استعدادیابی، استعدادپروری، آموزش و توانمندسازی کدنویسی را داریم، عنوان کرد: معاونت علمی با این اقدام هم‌گرایی و ابتکار عمل را به دست گرفت تا با اجرا شدن این طرح ملی شاهد رونق فعالیت‌های این حوزه در آینده و کشف استعدادها باشیم.

b xpx
# / b
xpx b
# / b

افزودن
b
/ /
: