آموزش در مدارس علوی

آموزش

مدارس هوشمند علوی در سه مقطع تحصیلی دبستان، متوسطه‌ی اول و متوسطه‌ی دوم با بیش از 60 شعبه در سراسر کشور به صورت هماهنگ و یک‌پارچه فعالیت می‌کنند. از اهداف تأسیس این مدارس هماهنگ و زنجیره‌ای می‌توان به ارتقا سطح یادگیری دانش‌آموزان، آموزش اصولی، برقراری عدالت آموزشی در جامعه و آمادگی دانش‌آموزان برای حضور فعال در جامعه اشاره کرد. کادر آموزشی مدارس علوی در مسیر رسیدن به این اهداف دانش‌آموزان را همراهی می‌کنند. در حال حاضر مدارس هزاره‌ی سوم علوی در تمام مقاطع تحصیلی آمادگی ارائه‌ی خدمات آموزشی را به صورت حضوری و مجازی دارند.

محیط مناسب آموزشی

به طور کلی کیفیت آموزش در مدارس به موارد مختلفی بستگی دارد. علاوه بر دبیران و مسئولین، یک آموزش حضوری کارآمد نیازمند محیطی پویا و صمیمی است. در مدارس هزاره‌ی سوم علوی سعی شده است که این محیط پویا متناسب با استانداردهای جهانی در اختیار دانش‌آموزان قرار گیرد. در سراسر دنیا، به‌ویژه در کشورهای توسعه‌یافته، سیستم آموزش حضوری را به امکانات هوشمند تجهیز کرده‌اند. در این کشورها کودکان با آموزش‌های حرفه‌ای برای زندگی در قرن 21 و موفقیت در آن آماده می‌شوند. مدارس غیر دولتی علوی با الگوبرداری از مدارس پیشرفته در دنیا مانند فنلاند و سوئیس به بهترین امکانات آموزشی مجهز شده‌اند.

اولین پایه‌ی تحصیلی برای آموزش پیش‌دبستانی است. بنابراین آموزش‌های این دوره و نحوه‌ی تدریس دبیران تأثیر زیادی بر میزان علاقه‌ی دانش‌آموزان به تحصیل در مقاطع بعدی خواهد داشت. در پیش‌دبستانی‌های علوی کودکان برای ورود به مدرسه آماده می‌شوند. برگزاری کلاس‌های مهارت دست‌ورزی، مهارت‌های زندگی، آشنایی با علوم پایه مثل زبان، ریاضی و ... از برنامه‌های مؤسسه‌ی آموزشی علوی در پایه‌ی پیش‌دبستانی است. از آنجایی‌که پایه‌ی اول دبستان، یکی از سخت‌ترین پایه‌های تحصیلی کودکان به شمار می‌رود، باید فرزندان را برای ورود به این پایه آماده ساخت. بسیاری از دانش‌آموزان اول ابتدایی آداب حضور در کلاس را نمی‌دانند. به همین جهت در برنامه‌ی کلاس‌های پیش‌دبستانی علوی دانش‌آموزان با آداب اجتماعی، اصول حضور در کلاس و مهارت‌هایی از جمله بستن کفش، دکمه و ... آشنا می‌شوند. یکی از دغدغه‌های والدین، عدم توانایی فرزندشان در برقراری ارتباط با افراد دیگر و به اصطلاح دوست پیدا کردن است. در پیش‌دبستانی‌های غیر دولتی علوی، این مهارت از طریق بازی، که بهترین روش برای یادگیری است، به کودکان آموزش داده می‌شود. بازی با کودکان باعث تقویت تن صدا، مهارت زبان، دست‌ورزی و برقرای ارتباط می‌شود. آمادگی برای مسئولیت‌پذیری، تقویت رشد حرکتی، پرورش قوای شناختی و خلاقیت از دیگر برنامه‌های پیش‌دبستانی‌های زنجیره‌ای علوی است.

دبستان‌های غیر دولتی علوی در دوره‌ی اول و دوم پذیرای حضور فرزندان شما هستند. در دبستان‌های هوشمند علوی علاوه بر آموزش کتاب‌های درسی، کلاس‌های فوق‌برنامه و فراآموزشی مثل آموزش رباتیک، موسیقی، چرتکه، زبان و رایانه برگزار می‌شود. طبق تقویم سالانه، اردوهای آموزشی، تفریحی و پرورشی زیادی برای دانش‌آموزان برنامه‌ریزی و اجرا می‌شوند که علاوه بر تقویت روحیه بر بهبود فرآیند یادگیری نیز تأثیرگذارند. همچنین برنامه‌ی افتر اسکول برای اولیای شاغل طراحی شده است. در این طرح دانش‌آموزان بعد از ساعت درسی، تا عصر در مدرسه حضور دارند و به فعالیت‌های درسی، هنری و تفریحی می‌پردازند. از آنجایی‌که طبق تعریف جدید یونسکو سواد فقط توانایی خواندن و نوشتن نیست، 12 مهارت سوادی در پایه‌های مختلف از دبستان تا متوسطه‌ی دوم به دانش‌آموزان آموزش داده می‌شوند.

متوسطه علوی

مدارس غیر دولتی علوی در مقطع متوسطه به صورت زنجیره‌ای در سراسر کشور فعالیت می‌کنند. همان‌طور که اشاره شد، روش و برنامه‌ی آموزشی در مدارس علوی با الگوبرداری از مدارس فنلاند و سوئیس طراحی شده است. این روش برخلاف روش‌های قدیمی آموزش، دانش‌آموزمحور و پروژه‌محور است. در واقع کارگاه‌ها و آزمایشگاه‌های مجهز برای فهم بهتر دروس تعبیه شده‌اند که در آن‌ها دانش‌آموزان با نظارت دبیران کلاس را اداره می‌کنند. برای مثال دانش‌آموزان در آزمایشگاه‌ها با علوم پایه و در کارگاه‌ها با حرفه‌ها و فناوری‌ها آشنا می‌شوند. این موضوع به هدایت تحصیلی دانش‌آموزان کمک شایان توجهی می‌کند. کلاس‌های تخصصی رایانه، آموزش زبان فرانسه، برنامه‌نویسی در کنار سایر برنامه‌های فراآموزشی کاملاً متناسب با نیاز نوجوانان در این مدارس برگزار می‌شوند. به‌کارگیری دبیران مجرب و کارآزموده از پیش‌دبستان تا سال دوازدهم، برای پرورش خلاقیت، رشد تحصیلی و قبولی در کنکور از اصول مدارس هوشمند علوی است.

یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های یک مدرسه‌ی خوب برای آموزش حضوری، تناسب فضای آموزشی با فیزیک دانش‌آموزان است. این فضا به خوبی در مدارس علوی طراحی و اجرا شده است. فضای مهدکودک و پیش‌دبستانی‌های علوی در جهت پرورش خلاقیت کودکان آماده شده است، تمامی مدارس به پوشش چمن مصنوعی مجهز و صندلی‌ها و نیمکت‌ها با رعایت تمام استانداردهای ارگونومیک تهیه شده‌اند. همچنین نمازخانه، ناهارخوری، سایت رایانه، کتاب‌خانه‌، کارگاه و آزمایشگاه در تمامی مدارس طراحی و تعبیه شده‌اند.

آموزشگاه‌های علوی

مؤسسه‌ی آموزشی فرهنگی علوی هم‌راستا با تأسیس مدارس ابتدایی و متوسطه‌ی اول و دوم، آموزشگاه‌هایی را برای آموزش دانش‌آموزان سایر مدارس تأسیس کرده است. به این ترتیب حتی اگر کودکان و نوجوانان در مدارس علوی تحصیل نکنند، باز هم می‌توانند از کلاس‌های تقویتی، آمادگی تیزهوشان و کنکور آزمایشی این آموزشگاه‌ها که در نوبت دوم مدارس برگزار می‌شوند، استفاده کنند.

آمادگی مؤسسه علوی برای آموزش مجازی

در راستای اهمیت آموزش مجازی در کنار آموزش حضوری، سامانه‌ی همایش مجازی مؤسسه‌ی علوی توسط تیم فنی مجموعه راه‌اندازی شده است. این سامانه در کنار سامانه‌ی آزمون آنلاین مؤسسه در اختیار دانش‌آموزان و دبیران قرار گرفته است و امکانات بسیاری برای یک آموزش اصولی دارد. این امکانات عبارت‌اند از:

  • ثبت ورود و خروج در کلاس
  • پخش صدای دانش‌آموزان در حین برگزاری کلاس
  • پخش تصویر دانش‌آموزان در حین برگزاری کلاس
  • پخش صدای دبیران
  • پخش تصویر دبیران
  • گروه‌بندی و انجام فعالیت‌های گروهی
  • بارگذاری محتوای آموزشی
موارد ذکر شده تنها بخشی از امکانات سامانه‌ی هوشمند مدارس غیر انتفاعی علوی محسوب می‌شوند. لازم به ذکر است آموزش مجازی در مدارس علوی به صورت برخط، پخش زنده، بسته‌های آموزشی و در قالب محتوای تصویری ارائه می‌شود.

آموزش مجازی مزایای بسیاری دارد. یکی از مزایای آموزش مجازی انعطاف‌پذیر بودن ساعت تدریس در آن است. از آن‌جایی‌که این نوع آموزش نیاز به حضور فیزیکی ندارد، هزینه‌ها را کاهش می‌دهد. همچنین امکان دسترسی بیشتری نسبت به آموزش حضوری دارد. آموزش‌های مجازی تنها به تخته و تصاویر خلاصه نمی‌شوند و در آن‌ها جذابیت بصری و شنیداری بسیاری وجود دارد. این نوع آموزش به دلیل انعطاف‌پذیری در زمان و مکان برای افراد شاغل نیز مناسب است. آموزش مجازی به دو صورت برخط و بسته‌های آموزشی ضبط شده تقسیم می‌شوند. بسیاری از مدارس با تهیه‌ی فیلم‌های آموزشی ضبط شده آموزش مجازی را در برنامه‌های خود قرار می‌دهند. در این نوع آموزش امکان پرسش از سمت دانش‌آموز در صورت عدم تفهیم موضوع وجود ندارد. همچنین دبیران نمی‌توانند از حضور دانش‌آموزان در کلاس درس اطمینان حاصل کنند. بسیاری از کودکان و نوجوانان فیلم‌های آموزشی را در زمان مشخص مشاهده نمی‌کنند. در نتیجه درس‌ها روی هم تلنبار شده و کیفیت آموزش پایین می‌آید. در صورتی‌که در آموزش برخط دانش‌آموزان و دبیران در یک زمان مشخص از سامانه استفاده می‌کنند. بنابراین وجود سیستم آموزش برخط به آموزش مجازی و حفظ کیفیت تحصیلی دانش‌آموزان کمک بیشتری می‌کند. سایر مزایای آموزش مجازی برخط عبارت‌اند از:

  • عدم محدودیت زمانی و مکانی
  • افزایش خود کنترلی و مسئولیت‌پذیری
  • بالا رفتن اطلاعات رایانه‌ای در خانواده‌ها
  • صرفه‌جویی در زمان
  • صرفه‌جویی در هزینه‌ها
  • استفاده از قابلیت تکرار و ضبط آموزش
  • افزایش انگیزه برای یادگیری و جذب دانش‌آموزان
آموزش از راه دور تاریخچه‌ای قدیمی دارد. طبق تحقیقات صورت گرفته اولین آموزش از راه دور به ارسال مطالب آموزشی از طریق پست به سال در 1728 میلاد باز می‌گردد. انواع این آموزش به مرور زمان از طریق ضبط صوت، برنامه‌های رادیویی و تلویزیونی انجام شد. در حال حاضر جدیدترین شیوه‌ی آموزش از راه دور، بهره‌گیری از اینترنت است. آموزش مجازی به سرعت در سراسر جهان فراگیر شده است و دانشگاه‌های دنیا بخشی از آموزش را به تدریس مجازی دروس، اختصاص دادند. در ایران اولین بار در پایان دهه‌ی 70 دانشگاه تهران، این آموزش را به آموزش حضوری اضافه کرد. بعد از استقبال دانشگاه‌ها، آموزش و پرورش نیز از این طرح استقبال کرد و مدارسی به آموزش مجازی تجهیز شدند. همان‌طور که اشاره کردیم در گذشته، آموزش تنها به صورت حضوری امکان‌پذیر بود، آموزش حضوری برای همه در دسترس نبود و گاهی نیاز به صرف هزینه و زمان زیادی داشت. در سال‌های اخیر با پیشرفت علم و تکنولوژی، آموزش مجازی معرفی شد و به مرور زمان گسترش پیدا کرد. این نوع آموزش به دلیل کاهش هزینه‌ها و در دسترس بودن آن مورد استقبال سازمان‌ها و مراکز آموزشی قرار گرفت و باعث شد کشورهای پیشرفته دنیا به هوشمندسازی مدارس و آموزش‌های مجازی روی آورند. مدیران مؤسسه‌ی علوی با الگوبرداری از مدارس برتر دنیا، به هوشمندسازی مدارس و آماده‌سازی سیستم‌های آموزش مجازی و برخط پرداختند. با توجه به گسترش اینترنت پیش‌بینی می‌شود آموزش در سال‌های آینده به صورت ترکیبی از مجازی و حضوری باشد. بنابراین مراکز آموزشی که زیرساخت‌های فنی مناسبی دارند در موفقیت تحصیلی دانش‌آموزانشان بهتر عمل خواهند کرد.