هنگام ابتلا به آنفولانزا چه کنیم و چه چیزهایی بخوریم؟

رده: مقاله
زمان:
هنگام ابتلا به آنفولانزا چه کنیم و چه چیزهایی بخوریم؟

آنفولانزا بیماری شبیه به بیماری سرماخوردگی و با همان علائم است با این تفاوت که شدت این علائم بسیار بیشتر از سرماخوردگی است و ممکن است موجب مرگ افراد نیز شود. بیماری آنفولانزا معمولأ در فصل زمستان شیوع پیدا می‌کند و باعث نگرانی در بین مردم می‌شود. از آن جایی که علائم بیماری آنفولانزا شبیه بیماری سرماخوردگی است متأسفانه بسیاری از خانواده‌ها هنگام ابتلا به آنفولانزا آن را خیلی جدی نمی‌گیرند و خود درمانی می‌کنند. در حالی که با خود درمانی فقط دوره درمان را طولانی‌تر می‌کنند که ممکن است تبعات منفی زیادی نیز داشته باشد. تب و لرز، بدن درد، گلو درد شدید، سرفه، آبریزش بینی، اسهال و استفراغ از علائم بیماری آنفولانزا هستند که در صورت مشاهده‌ی این علائم باید سریعأ به بیمارستان مراجعه کنید، به خصوص در کودکان و افرادی که دارای بیماری‌های خاص هستند باید به سرعت به پزشک مراجعه کنند و تحت درمان قرار گیرند.

آنفولانزا، یک بیماری حاد تنفسی

بیماری آنفولانزا یک بیماری حاد تنفسی و به شدت واگیردار است که از طریق قطرات مایع بدن که از راه سرفه، عطسه و حتی صحبت کردن در هوا پخش می‌شوند قابل انتقال است. افرادی که به بیماری آنفولانزا مبتلا هستند می‌توانند از طریق تماس فیزیکی مثل دست دادن نیز این بیماری را به دیگران انتقال دهند.

اقدامات لازم جهت پیشگیری از ابتلا به بیماری آنفولانزا

اقدامات لازم جهت پیشگیری از ابتلا به بیماری آنفولانزا

همان‌طور که گفته شد بیماری آنفولانزا یک بیماری حاد و به شدت واگیردار است که در صورت ابتلا به آن شما را خانه‌نشین می‌کند ولی شما می‌توانید با انجام یکسری اقدامات از مبتلا شدن به بیماری آنفولانزا جلوگیری کنید. یکی از اقدامات مهمی که در برخورد با افراد بیمار باید انجام دهید این است که از تماس فیزیکی با آن‌ها خودداری کنید و فاصله خود را با افراد مبتلا به آنفولانزا حفظ کنید. قبل از غذا خوردن، لمس چشم‌ها، دهان و بینی حتمأ دستان خود را با آب و صابون بشویید و در صورت نبود آب و صابون از مواد شوینده‌ی الکلی استفاده کنید، چرا که بیماری‌های تنفسی حاد مانند آنفولانزا، سیاه‌سرفه و سندروم حاد تنفسی با سرفه، عطسه و دست‌های آلوده پخش می‌شوند. به اندازه کافی بخوابید و در طول روز فعال باشید. در صورتی که خودتان به بیماری آنفولانزا مبتلا شده‌اید از رفتن به مدرسه، محل کار و یا مأموریت‌های کاری خودداری کنید تا مانع از انتقال بیماری به دیگران شوید. حتمأ هنگام سرفه و عطسه با یک دستمال جلوی بینی و دهان خود را بگیرید. مصرف زیاد مایعات و مواد مغذی نه تنها از ابتلا به بیماری آنفولانزا پیشگیری می‌کند بلکه در هنگام مبتلا شدن طول دوره درمان را نیز کاهش می‌دهد. محیط‌های بسته مانند اتوبوس، کلاس‌های درس و ادارات، مکان‌های مناسبی برای رشد و گسترش میکروب‌ها و ویروس‌ها می‌باشند. در صورتی که در این مکان‌ها فردی به بیماری آنفولانزا مبتلا شده بود از او دوری کنید. معمولأ در مدارس برای پیشگیری از بیماری آنفولانزا دانش آموزان را واکسینه می‌کنند بنابراین در سایت چک کنید که آیا واکسن آنفولانزا ارائه شده یا خیر و در صورت ارائه شدن حتمأ آن را انجام دهید.

احتمال گسترش بیماری آنفولانزا در بین دانش آموزان

احتمال گسترش بیماری آنفولانزا در بین دانش آموزان بسیار زیاد است زیرا دانش آموزان در فضای بسته قرار دارند و متأسفانه اکثر آن‌ها هنگام سرفه یا عطسه جلوی دهان و بینی خود را نمی‌گیرند و باعث انتقال بیماری آنفولانزا به دیگر دانش آموزان می‌شوند. والدین باید قبل از فرستادن فرزندشان به مدرسه از برنامه‌ی مراقبتی مطمئن شوند که آیا سطوح و اشیاء را تمیز می‌کنند و از شوینده‌های الکلی، دستمال کاغذی، دستمال مرطوب و ... استفاده می‌شود یا خیر. حتمأ به فرزندتان بگویید که به کسی اجازه استفاده از لوازم شخصیش را ندهد و با لیوان شخص دیگری آب نخورد. هم‌چنین در صورت بیمار شدن فرزندتان او را تا بهبودی کامل در خانه نگه دارید تا موجب گسترش بیماری در مدرسه نشود.

هنگام ابتلا به آنفولانزا چه کنیم و چه چیزهایی بخوریم؟

مواد غذایی که هنگام مبتلا شدن به بیماری آنفولانزا باید مصرف کنید

برای پیشگیری از بیماری آنفولانزا ورزش کنید. ورزش کردن نه تنها قدرت بدنی شما را افزایش می‌دهد بلکه باعث تقویت سیستم دفاعی بدن شما نیز می‌شود و استرس و فشارهای روحی را کاهش می‌دهد. داشتن استرس و فشار روحی زیاد باعث به خطر افتادن سلامتی شما می‌شود بنابراین تا می‌توانید از استرس و فشار روحی دور بمانید. یکی از ساده‌ترین و مهم‌ترین راه‌های درمان بیماری آنفولانزا هیدراته کردن بدن است به خصوص اگر دچار تب و بدن درد هستید، که برای این کار می‌توانید از نوشیدنی‌های الکترولیتی و نوشیدنی‌های ورزشی غنی از الکترولیت استفاده کنید. آب نارگیل یکی دیگر از گزینه‌هایی است که می‌توانید برای درمان آنفولانزا مصرف کنید چرا که دریافت مجدد سدیم، پتاسیم و مایعات به بدن را تضمین می‌کند و در بهبودی شما بسیار مؤثر است. مصرف زیاد مایعات و آب باعث دفع سموم و میکروب‌های بدن می‌شود و طول دوره‌ی درمان را کم‌تر می‌کند.

مواد غذایی مفید در هنگام آنفولانزا

مواد غذایی مفید در هنگام آنفولانزا

همان طور که قبل تر اشاره کردیم آنفولانزا یک بیماری حاد تنفسی است که علائم تنفسی فوقانی را درگیر می‌کند، برای باز کردن راه‌های تنفسی باید از نوشیدنی‌های گرم مانند چای سبز استفاده کنید. البته باید به این نکته توجه داشته باشید که دمای آن خیلی بالا نباشد. از طرف دیگر چای سبز غنی از آنتی‌اکسیدان می‌باشد که در مبارزه با میکروب‌ها بسیار مفید است. هم‌چنین برای تسکین گلو درد و شدت سرفه می‌توانید مقداری عسل نیز به چای سبز اضافه کنید. در هنگام ابتلا به بیماری آنفولانزا بهتر است از مواد غذایی غنی از پروتئین، ویتامین و مواد معدنی مانند: سبزیجات، گوشت گاو، مرغ، نخود، لوبیا و ... استفاده کنید. این مواد غذایی باعث افزایش انرژی و قدرت بدنی شما شده و طول دوره‌ی درمان را کاهش می‌دهند. سوپ مرغ و سبزیجات در بهبود عفونت‌های به وجود آمده بسیار مؤثر است و باعث افزایش عمل‌کرد گلبول‌های سفید می‌شود. هنگام مبتلا شدن به بیماری آنفولانزا سیستم دفاعی بدن ضعیف می‌شود و برای تقویت آن باید مصرف میوه‌ها و سبزیجات را افزایش دهید. میوه‌ها و سبزیجات غنی از آنتی‌اکسیدان هستند و شما را یک قدم به بهبودی نزدیک‌تر می‌کنند. میوه‌هایی مانند: پرتقال، انواع توت‌ها، سیب، پاپایا، زغال اخته، گریپ فروت و موز بهترین میوه‌هایی هستند که باعث تقویت سیستم دفاعی بدن می‌شوند و در درمان بیماری آنفولانزا بسیار مؤثرند.

اثر معجزه‌آسای زنجبیل

یکی دیگر از موادی که می‌توان گفت اثری معجزه‌آسا بر درمان آنفولانزا دارد، زنجبیل (ریشه‌ی زنجبیل) است. ریشه‌ی زنجبیل خاصیت ضد التهابی دارد و در درمان تهوع و مشکلات معده، درد مربوط به بیماری آنفولانزا و دیگر بیماری‌ها بسیار مؤثر است. استفاده از زنجبیل در سوپ یا چای یک درمان سنتی برای دردهای عضلانی حین بیماری آنفولانزا، شکم‌درد و معده است و مصرف آن به افراد مبتلا به آنفولانزا به شدت توصیه می‌شود.

هنگام ابتلا به آنفولانزا چه کنیم و چه چیزهایی بخوریم؟

سخن آخر

آنفولانزا یک بیماری بسیار خطرناک در فصل زمستان است که در صورت جدی نگرفتن آن ممکن است موجب مرگ افراد می‌شود. امروزه نیز این بیماری در برخی شهرها و استان‌ها شیوع پیدا کرده و حتی جان چند تن از عزیزان را نیز گرفته است. در این مقاله راه‌های پیش‌گیری و کوتاه کردن طول دوره‌ی درمان را برای شما عزیزان ارائه دادیم تا با انجام آن‌ها از ابتلا به بیماری آنفولانزا پیش‌گیری کرده و در صورت مبتلا شدن بتوانید طول دوره‌ی درمان را کوتاه‌تر کنید.

b xpx
# / b
xpx b
# / b

افزودن
b
/ /
: