آیا ادامه تحصیل در خارج از کشور انتخاب درستی است؟

رده: مقاله
زمان:

دلایل گوناگونی وجود دارد که والدینی تصمیم می‌گیرند فرزند خود را برای ادامه تحصیل به خارج از کشور بفرستند. ادامه تحصیل در خارج از کشور مسئله‌ای است که بسیاری از خانواده‌ها به آن فکر می‌کنند. عده‌ای تصور می‌کنند امکان پذیرش در رشته تحصیلی مورد علاقه فرزندشان در ایران وجود ندارد یا فکر می‌کنند دانشگاه‌های ایران به اندازه کافی معتبر و کارآمد نیستند. گروهی نیز بر این باورند که زندگی در این روزگار در ایران، اصلاً به نفع فرزندشان نیست و تمام تلاش خود را می‌کنند تا او را برای همیشه از کشور خارج کنند تا به این ترتیب خوشبختی در آینده را برایش فراهم کنند. موارد ذکر شده فقط چند مورد از دلایلی است که والدین تصمیم می‌گیرند فرزندشان را برای ادامه تحصیل به خارج از کشور بفرستند. اما این تصمیم مزیت‌ها و معایبی دارد که باید با دقت به آن‌ها توجه کرد. اگر شما نیز به فرستادن فرزندتان به خارج از کشور فکر می‌کنید بد نیست که تا پایان این مقاله با ما همراه باشید.

مزایای ادامه تحصیل در خارج از کشور

بهبود مهارت زبانی

بهبود مهارت زبانی

یکی از مزایای تحصیل در خارج تقویت زبان است. با زندگی در یک کشور خارجی این امکان وجود دارد که زبان‌آموز آن زبان را سریع‌تر یاد بگیرد. زیرا به طور منظم آن را در دنیای واقعی تمرین می‌کند و شکل محاوره آن را در محیط می‌آموزد. توسعه مهارت‌های زبانی می‌تواند تاثیر مثبتی بر آینده فرزند شما داشته باشد. یادگیری زبان دوم ابزاری است که می‌تواند درهای زیادی را باز کند و موقعیت‌های جدیدی برای فرزندتان فراهم کند.

آشنایی با فرهنگ‌ها و دیدگاه‌های مختلف

آشنایی با فرهنگ‌ها و دیدگاه‌های مختلف

یکی دیگر از مزایای تحصیل در خارج آشنایی با فرهنگ‌ها و دیدگاه‌های مختلف است. این آشنایی به فرزند شما کمک می‌کند جهان‌بینی خود را گسترش دهد. زندگی در یک کشور دیگر او را مجبور می‌کند نوع دیگری به زندگی، کار و تحصیل نگاه کند و چیزهای جدیدی بیاموزد.

افزایش اعتماد به نفس

افزایش اعتماد به نفس

تحصیل در خارج از کشور می‌تواند در ابتدا بسیار طاقت‌فرسا باشد، اما به مرور مهارت‌های زندگی مانند استقلال و سازگاری را در فرزند شما پرورش می‌دهد. روبرو شدن با شرایط جدید و غیرمنتظره فرزند شما را به حل مسئله وادار می‌کند و خلاقیت و انعطاف‌پذیری را به او می‌آموزد. سازگاری، استقلال، شجاعت، انعطاف‌پذیری، انطباق سریع با محیط و توانایی برقراری ارتباط با دیگران مهارت‌هایی هستند که اعتماد به نفس فرزند شما را افزایش می‌دهند و او را برای تصمیم‌گیری و مدیریت زندگی و کارش توانمند می‌کنند.

دیدن دنیا

دیدن دنیا

ادامه تحصیل در خارج از کشور این امکان را به فرزند شما می‌دهد که دنیا را ببیند و با مناطق و فرهنگ‌های مختلف آشنا شود. گردشگری و سفر هم تفریح به حساب می‌آید و هم آموزش. در این گشت و گذارها فرزند شما تجربیات مفید و ارزشمندی کسب می‌کند.

خروج از منطقه امن

خروج از منطقه امن

مهاجرت به خارج از کشور برای تحصیل، فرزند شما را مجبور می‌کند از منطقه امنش خارج شود و برای حمایت به اعضای خانواده خود متکی نباشد. زندگی در خارج از کشور به او این فرصت را می‌دهد که با هر گونه اضطراب اجتماعی‌اش مقابله کند و در نتیجه به فردی مستقل تبدیل شود.

آشنایی با فرصت‌های جدید شغلی

آشنایی با فرصت‌های جدید شغلی

زندگی کردن در یک کشور خارجی فرزند شما را با فرصت‌های شغلی جدید آشنا می‌کند و برای او این شرایط را ایجاد می‌کند که مهارت‌ها و تجربیات جدید مرتبطی را در رزومه خود ثبت کند.

داشتن شبکه ارتباطی قوی‌تر

داشتن شبکه ارتباطی قوی‌تر

ادامه تحصیل در خارج از کشور به فرزند شما کمک می‌کند تا روابط ارزشمندی با افرادی از سراسر جهان ایجاد کند. او می‌تواند ارتباطات بین‌المللی خود را گسترش دهد و در عین حال، فرصت ملاقات با افرادی را پیدا کند که می‌توانند به دوستان مادام العمر او تبدیل شوند. برخی از ارتباطات حتی می‌توانند به فرصت‌های شغلی منجر شوند.

فرصت‌های یادگیری بهتر

فرصت‌های یادگیری بهتر

هر کشوری سبک منحصر به فرد خود را در تدریس دارد. ادامه تحصیل در خارج از کشور می‌تواند به فرزند شما کمک کند تا با شیوه‌های تدریس در دانشگاه های معتبر و سایر مراکز آموزشی آشنا شود. افق‌های تحصیلی خود را گسترش دهد و ظرفیت سازگاری خود را با محیط‌های آموزشی مختلف توسعه دهد. او می‌تواند در رشته تحصیلی مورد علاقه خود درس بخواند و به این ترتیب فرصت‌های یادگیری بهتری داشته باشد.

معایب تحصیل در خارج از کشور

موانع زبانی

موانع زبانی

یادگیری زبان جدید گرچه جزء مزایای زندگی در یک کشور دیگر است، اما گاهی زبان جدید خودش تبدیل به بزرگ‌ترین مانع برای خارجی‌ها می‌شود. اگر فرزند شما تسلط کافی بر زبان کشور مقصد نداشته باشد در برقراری ارتباط مشکلات زیادی برایش ایجاد می‌شود.

شوک فرهنگی

شوک فرهنگی

شوک فرهنگی یک تجربه طبیعی برای کسانی است که برای اولین بار به یک کشور خارجی می‌روند. این شوک می‌تواند منجر به احساس ناامیدی، انزوا یا بیگانگی، اضطراب و دلتنگی شود. این حس کاملاً طبیعی است و فرزند شما باید این تغییر را بپذیرد. ایجاد عادت‌های نو، ملاقات با افراد تازه و کشف محیط‌های جدید همه می‌توانند در رفع این احساس موثر باشند.

هزینه زیاد

هزینه زیاد

هزینه تحصیل در خارج زیاد است. هزینه‌های بالای سفر، شهریه، اتاق و غذا، کتاب و لوازم، خدمات آب و برق، حمل و نقل محلی و... یکی دیگر از معایب تحصیل در خارج از کشور است.

احساس دلتنگی شدید و غم غربت

احساس دلتنگی شدید و غم غربت

دوری از خانواده و تحمل احساس تنهایی ممکن است برای فرزند شما سخت باشد، اما پس از گذشت مدتی این مسئله حل می‌شود و او جایگاه خود را در کشور جدید پیدا می‌کند و از احساس دلتنگی‌اش برای خانه و خانواده کم می‌شود. زندگی در خارج از کشور در ابتدا دشوار است زیرا همه چیز جدید است و فرد از آشنایان، دوستان و خانواده خود دور می‌شود.

واقعیت متفاوت

واقعیت متفاوت

شاید وقتی فرزند شما برای اولین بار وارد کشور جدید می‌شود کمی ناامید شود. بیشتر افراد قبل از سفر به یک کشور جدید زندگی در آنجا را پرزرق و برق و رویایی تصور می‌کنند و هنگام روبرو شدن با واقعیت مسئله کمی ناامید می‌شوند. فرزند شما باید پیش از مهاجرت به کشور خارجی آمادگی دیدن و روبرو شدن با واقعیت را داشته باشد. شاید شرایط آن‌طور نباشد که او تصور می‌کند.

سخن آخر

گاهی اوقات تصمیم‌گیری برای ماندن یا ترک وطن به بزرگ‌ترین دغدغه زندگی افراد تبدیل می‌شود. زمانی که نمی‌توانند بین نقطه امن و داشتن یک زندگی جدید یکی را انتخاب کنند. دلتنگی، دوری از خانواده، هزینه تحصیل، مشکلات زندگی در یک کشور جدید از یک طرف و به دست آوردن فرصت‌های جدید در زندگی و داشتن آینده‌ای متفاوت از طرف دیگر تصمیم‌گیری را برای خانواده‌ها سخت می‌کند. اگر شما هم درباره فرستادن فرزندتان به خارج از کشور تردید دارید باید بپذیرید که هر کاری شیرینی‌ها و سختی‌های خود را دارد. مهاجرت از کشور از لحاظی برای فرزند شما مشکل‌ساز است و از لحاظی مفید و شما متناسب با اهداف و شرایط خود و فرزندتان ماندن یا رفتن را انتخاب می‌کنید. ما در این مقاله سعی کردیم مزایا و معایب ادامه تحصیل در خارج از کشور را برای شما شرح دهیم تا بتوانید با دقت و آمادگی بیشتری برای آینده فرزندتان تصمیم بگیرید و بهترین شرایط را برای او فراهم کنید.

b xpx
# / b
xpx b
# / b

افزودن
b
/ /
: