اتمام فرایند هدایت تحصیلی نهمی‌ها

رده: خبر
زمان:

اتمام فرایند هدایت تحصیلی نهمی‌ها

اتمام فرایند هدایت تحصیلی نهمی‌ها

معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش اصغر باقرزاده با اشاره به اینکه موضوع هدایت تحصیلی دانش‌آموزان تقریبا به اتمام رسیده و فقط مرحله ثبت‌نام باقی مانده است‌، گفت: اکنون تمامی فرم‌های هدایت تحصیلی آماده است و دانش‌آموزان پایه نهم از 25 تیرماه توانسته‌اند نمون‌برگ هدایت تحصیلی خود را در سامانه خدمات الکترونیک وزارت آموزش و پرورش، بخش هدایت تحصیلی مشاهده کنند تا برای انتخاب رشته تحصیلی، آگاهانه اقدام کنند. وی با یادآور شدن این موضوع که برگزاری جلسات راهنمایی گروهی برای دانش‌آموزان و والدین و همچنین ارائه خدمات مشاوره فردی توسط مشاوران مدارس به دانش‌آموزان متقاضی ضروری است، گفت: عملکرد تمامی دست‌اندرکاران در فرآیند هدایت تحصیلی مورد ارزیابی قرار خواهد گرفت. باقرزاده تاکید کرد: فرآیند هدایت تحصیلی امسال نسبت به سال‌های گذشته تغییرات بسیار مثبتی داشته است؛ از جمله این تغییرات می‌توان به استانداردسازی آزمون‌های مشاوره‌ای، تحلیل نتایج حاصل از اجرای آزمون‌های رغبت و توانایی در قالب سیستم خبره فردی برای هر دانش‌آموز به صورت منحصربه‌فرد، استفاده از ظرفیت فضای بصری و تولید محتوای چندرسانه‌ای برای دانش‌آموزان، والدین، مشاوران، مدیران و تولید کارتابل فردی هدایت تحصیلی برای دانش‌آموزان، مشاوران و مدیران در سامانه هدایت تحصیلی اشاره کرد.

تصویب شرط سنی 22 سال تمام برای معلم شدن از سال 1403

تصویب شرط سنی 22 سال تمام برای معلم شدن از سال 1403

در هزار و بیست و هشتمین جلسه شورای عالی آموزش و پرورش محمود امانی دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش در خصوص «شرایط و شایستگی‌های جذب داوطلبان ورود به آموزش و پرورش از مسیر آزمون سراسری» گفت: به استناد ماده واحده «نحوه جذب منابع انسانی در مشاغل آموزشی و تربیتی» مصوبه جلسه 833 شورای عالی انقلاب فرهنگی مبنی بر شناسایی، جذب و اختیارات شورای عالی آموزش و پرورش، وزارت آموزش و پرورش موظف است منابع مورد نیاز خود را برای مشاغل آموزشی و تربیتی را از مسیر آزمون سراسری و بر اساس قانون متعهدین به خدمت در آموزش و پرورش با رعایت مفاد این آیین‌نامه جذب کند. وی افزود: آیین نامه «شرایط و شایستگی‌های جذب داوطلبان ورود به آموزش و پرورش از مسیر آزمون سراسری» در 5 ماده و 8 تبصره به تصویب شورای عالی رسید که شامل شرایط و شایستگی‌های عمومی و اختصاصی داوطلبان و سایر موارد مندرج در این آیین‌نامه است. امانی تأکید کرد: داشتن حداکثر 22 سال تمام، برخورداری از سلامت جسمانی و روانی کامل و توانایی حسن انجام وظایف محوله، تعیین وضعیت نظام وظیفه، نداشتن اعتیاد به هر نوع مواد مخدر از جمله مهم‌ترین شرایط عمومی داوطلبان برای ورود به آموزش و پرورش است.

نهمی‌ها برای تغییر نتایج برگه هدایت تحصیلی می توانند شهریور امتحان دهند؟

نهمی‌ها برای تغییر نتایج برگه هدایت تحصیلی می توانند شهریور امتحان دهند؟

معاون آموزش متوسطه وزیر آموزش و پرورش، محمد مهدی کاظمی در پاسخ به اینکه با توجه به صدور برگه‌های هدایت تحصیلی چرا پیش ثبت‌نام پایه دهم در سامانه باز نمی‌شود؟، اظهار کرد: این سامانه به لحاظ فنی مشکلی ندارد، منتظر ثبت نمرات تعدادی از دانش‌آموزان هستیم که اگر این امر انجام شود تا هفته آینده ثبت‌نام پایه دهم در این سامانه فعال می‌شود. وی همچنین در پاسخ به سوال دیگر مبنی بر اینکه آیا دانش‌آموزان می‌توانند برای تغییر نتایج برگه هدایت تحصیلی مجددا شهریورماه در آزمون علمی پایه نهم شرکت کرده و با کسب نمره لازم در رشته‌هایی که مد نظر دارند ثبت‌نام کنند؟، توضیح داد: ممکن است در شورای سیاست‌گذاری هدایت تحصیلی تصمیم بگیریم که این فرصت در اختیار دانش‌آموزان قرار دهیم اما این امر مشروط به این است که ظرفیت خالی در آن رشته‌ها وجود داشته باشد. مشخص نیست پس از آزمون مجدد دانش‌آموز، ظرفیت رشته‌ها برای ثبت‌نام این دانش‌آموزان خالی باشد یا خیر. احتمالا آن رشته‌هایی که دانش‌آموزان می‌خواهند برای آن آزمون مجدد دهند نیز رشته‌های پر متقاضی هستند و باید توجه کرد پس از آزمون مجدد، ظرفیت خالی برای این رشته‌ها در مدارس وجود دارد یا خیر.

حذف برخی رشته‌های «کار و دانش»

حذف برخی رشته‌های «کار و دانش»

معاون آموزش متوسطه وزیر آموزش و پرورش، با بیان اینکه هدف‌گذاری کردیم تا مهر امسال سهم آموزش‌های فنی و حرفه‌ای با دو درصد رشد به 41.5 درصد برسد، از حذف برخی رشته‌ها در شاخه کار و دانش هنرستان‌ها خبر داد. محمد مهدی کاظمی همزمان با روز ترویج آموزش‌های فنی و حرفه‌ای با بیان اینکه برای مهر امسال هدف گذاری کردیم تا سهم آموزش‌های فنی و حرفه‌ای با دو درصد رشد به 41.5 درصد برسد، اظهار کرد: در برگه هدایت تحصیلی امسال عنوان این رشته‌ها، «فنی و حرفه‌ای» و «کار و دانش» ذکر شده است. در واقع شاخه این رشته‌ها شاخه فنی حرفه‌ای و کار و دانش است ولی در فرم هدایت تحصیلی ضوابط این دو رشته یکسان شده است و از سال آینده فرم هدایت تحصیلی این دو رشته یکی می‌شود. وی توضیح داد: در حال حاضر طبق ضوابط موجود، شاخه فنی و حرفه‌ای و کار دانش به صورت مجزا وجود دارد اما برخی از رشته‌ها از مجموعه کار و دانش حذف شده است و رشته جایگزین آن در شاخه فنی و حرفه‌ای وجود دارد. بنابراین در برخی از رشته‌های حذف شده از مجموعه کار و دانش، پذیرش متوقف شده است و این رشته‌ها به هیچ عنوان پذیرش نخواهند داشت. ثبت نام برخی دیگر از رشته‌های کار و دانش در پایه دهم نیز به دلیل اشباع آن‌ها در بازار کار متوقف شده است اما رشته جایگزین آن در فنی حرفه‌ای وجود دارد.

b xpx
# / b
xpx b
# / b

افزودن
b
/ /
: