اختلالات روانی و آسیب های اجتماعی در دانش آموزان زیر 14 سال به 50 درصد رسید

رده: خبر
زمان:

حبیب‌الله مسعودی فرید، معاون اجتماعی سازمان بهزیستی در برنامه‌ی تلویزیونی پرس‌شگر در مورد راه‌های مقابله با آسیب های اجتماعی در دانش آموزان گفت: متأسفانه حدود 50 درصد از اختلالات روانی در سنین زیر 14 سال شروع می‌شود که اجرای طرح نماد می‌تواند باعث پیش‌گیری از شیوع این اختلال شود. وی با تأکید بر موضوع یادگیری مهارت‌های اجتماعی و روش زندگی در دانش آموزان بیان کرد: برای مقابله با آسیب های اجتماعی و کاهش اختلالات روانی در نوجوانان باید تعداد مشاورین مدارس را افزایش داد و توجه بیشتری به درس آموزش رسانه‌ای که در پایه‌ی دهم تدریس می‌شود، گردد.

اختلالات روانی و آسیب های اجتماعی در دانش آموزان زیر 14 سال به 50 درصد رسید

رواج اعتیاد در دانش آموزان

مسعودی فرید تاکید کرد: 15 عامل برای رواج اعتیاد وجود دارد و متأسفانه این عوامل در دانش آموزان در حال افزایش است. ما باید برای کنترل آسیب های اجتماعی در دانش آموزان، به صورت آگاهانه اقدام کنیم و طرح نماد که با ائتلاف چند دستگاه کشور فعال است، بیش از هر زمانی وارد عمل شود. در حال حاضر 358 مرکز اورژانس اجتماعی که تمامی کارکنان آن‌ها روان‌شناسان و مددکاران هستند، در شهرها وجود دارند. هم‌چنین بیش از 2 هزار مرکز مشاوره فعال و خط "1480" برای خدمات‌رسانی به مردم، فراهم شده است. همگی این مراکز با طرح نماد و آموزش و پرورش در ارتباط هستند تا از آسیب های اجتماعی در دانش آموزان جلوگیری کنند.

کودک آزاری

معاون اجتماعی سازمان بهزیستی هم‌چنین بیان کردند: طبق گزارشات اورژانس اجتماعی، حدود 8 درصد مشکلات و آسیب های اجتماعی مربوط به کودک آزاری می‌باشد. به همین دلیل باید در زمینه‌ی پیش‌گیری از آسیب های اجتماعی و اختلالات روانی اقدامات جدی صورت گیرد و از آن‌جایی که قسمت اعظم آموزش و پرورش را کودکان و نوجوانان تشکیل می‌دهند، باید ارگان‌ها و دستگاه‌های دیگر نیز برای کاهش آسیب های اجتماعی و اختلالات روانی در دانش آموزان به یاری آموزش و پرورش بروند.

طرح نماز برای کاهش آسیب های اجتماعی

در ادامه علیرضا کاظمی، معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش در برنامه تلویزیونی پرسش‌گر در مورد موضوع آسیب های اجتماعی در دانش آموزان گفت: آموزش و پرورش، اطلس آسیب های اجتماعی را تهیه کرده که طبق آن، اقداماتی برای مقابله با آسیب های اجتماعی در دانش آموزان را در برنامه‌های کاری خود دارند. کاظمی هم‌چنین با اشاره به طرح نماز برای کاهش آسیب های اجتماعی، گفت: علاوه بر طرح نماز، طرح غربالگری سلامت روانی و اجتماعی دانش آموزان برای 3 میلیون دانش آموز دوره‌ی متوسطه اول انجام شده است.

طرح غربالگری سلامت روان

علیرضا کاظمی درباره‌ی طرح غربالگری سلامت روان در دانش آموزان، گفت: این طرح دارای 24 شاخه می‌باشد که در بین آن‌ها، مسائل روان‌شناختی و کیفیت زندگی بیشتر مورد توجه قرار گرفته است. طبق نتایج به دست آمده، یک درصد دانش آموزان نیازمند درمان و 30 درصد نیازمند توان‌مندسازی هستند تا در معرض آسیب های اجتماعی قرار نگیرند. وی هم‌چنین آسیب های اجتماعی را به دو دسته تقسیم کردند که یک بخش مربوط به اعتیاد و مصرف مواد مخدر و بخش دیگر مربوط به مشکلات روانی و اجتماعی مانند افسردگی، پرخاش‌گری، انحرافات اخلاقی و از این قبیل مسائل است. آقای کاظمی هم‌چنین گفت: طبق طرح نماد، یک درصد دانش آموزان نیازمند خدمات اورژانسی تحت این طرح، باید درمان شوند.

اختلالات روانی و آسیب های اجتماعی در دانش آموزان زیر 14 سال به 50 درصد رسید

همکاری با ناجا و ستاد مبارزه با مواد مخدر

معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش درمورد برنامه های این معاونت برای مقابله با آسیب های اجتماعی در دانش آموزان گفت: در فاز سوم طرح نماز، حدود یک میلیون دانش آموز را در 650 مدرسه، تحت پوشش این طرح قرار داده‌ایم. مبلغی که برای اجرای این طرح در نظر گرفته شده، 140 میلیارد تومان است که از این مقدار تاکنون حدود 30 میلیارد تومان آن تخصیص یافته است. کاظمی در پایان گفت: علاوه بر این طرح‌ها، همکاری با ناجا و ستاد مبارزه با مواد مخدر، کانون یاری‌گران زندگی را نیز در برنامه‌ی کاری خود داریم.

14 سالگی، میانگین سن شروع مصرف سیگار

سردار ابراهیم کریمی، جانشین معاونت اجتماعی ناجا، با اشاره به این موضوع که آسیب های اجتماعی در دانش آموزان در شهرها و حتی در سنین مختلف متفاوت است، گفت: میانگین مصرف تفننی سیگار، متأسفانه به سن 14 سالگی رسیده است و اگر ادامه پیدا کند اعتیاد به سن 18 سالگی خواهد رسید. جانشین معاونت اجتماعی ناجا هم‌چنین بر آموزش صحیح و توجه بیشتر به دوست یابی دانش آموزان در دوران نوجوانی تأکید کرد و گفت: یکی از مواردی که نوجوانان و جوانان بسیار با آن ارتباط دارند، فضای مجازی است و استفاده درست از فضای مجازی می‌تواند به کاهش آسیب های اجتماعی در دانش آموزان و درمان اختلالات روانی در نوجوانان کمک کند. سردار کریمی هم‌چنین آمار 48 درصدی مصرف سیگار در پسران را تکذیب کرد و گفت این آمار از مقدار گزارش شده کمتر است. وی نیز به افزایش مشاوران مدارس تأکید کرد و گفت: 4 هزار مربی فعال، آموزش دیده‌اند و در استان‌ها پخش شده‌اند تا بتوانند آسیب های اجتماعی در دانش آموزان را کاهش دهند.

b xpx
# / b
xpx b
# / b

افزودن
b
/ /
: