روز یکشنبه 11 خرداد 1404، همزمان با امتحان نهایی درس علوم تجربی پایه نهم، برخی مدارس با اختلال در دریافت رمز سوالات مواجه شدند. این مشکل باعث تأخیر در شروع آزمون و سردرگمی دانشآموزان شد. برخی مدیران مدارس تهران گزارش دادند که رمزها با تاخیر یا اشتباه ارسال شد و حتی در برخی موارد، فایل سوالات باز نمیشد و در نهایت، فایل اصلی سوالات از طریق گروههای مدارس ارسال شد. این اختلالات فشار روانی زیادی بر دانشآموزان وارد کرده و قبلاً نیز در امتحانات پایه دوازدهم در 28 اردیبهشت اتفاق مشابهی رخ داده بود. کارشناسان هشدار میدهند که زیرساختهای فنی آزمونهای سراسری هنوز پایدار نیست و چنین خطاهایی، سلامت روانی و نتایج آموزشی دانشآموزان را تحت تأثیر قرار میدهد.
آغاز انتخاب رشته کنکور ارشد
نتایج اولیه آزمون کارشناسی ارشد سال 1404 روز جمعه 9 خرداد اعلام شد و دفترچه راهنمای انتخاب رشته در روز 10 خرداد در سایت سازمان سنجش منتشر گردید. فرآیند انتخاب رشته از 11 خرداد آغاز شده و تا 17 خرداد ادامه دارد. داوطلبان میتوانند حداکثر 100 کدرشتهمحل را انتخاب و در سامانه ثبت کنند. از میان 521 هزار داوطلب، حدود 377 هزار نفر مجاز به انتخاب رشته در دانشگاههای مختلف از جمله روزانه، نوبت دوم، پیامنور، غیرانتفاعی، پردیس خودگردان، مجازی و دانشگاه آزاد شدهاند. انتخاب رشته برای دانشگاه آزاد بهصورت جداگانه و با کد دسترسی درجشده در کارنامه، از طریق سامانه این دانشگاه انجام میشود.
اعتیاد نوجوانان به فضای مجازی به معضلی جدیدی تبدیل شده است؛
علی سلیمانزاده، جامعهشناس، در گفتوگو با پانا هشدار داد که اعتیاد نوجوانان به فضای مجازی به یک معضل جدی تبدیل شده است. به گفته وی، نوجوانان بهطور متوسط بیش از 7 ساعت در روز در فضای مجازی هستند که این موضوع منجر به کاهش تعاملات اجتماعی، فعالیتهای فیزیکی و بروز مشکلات روانی مانند اضطراب و افسردگی میشود. او جذابیت محتوای آنلاین، فشار اجتماعی و نیاز به تأیید همسالان را از دلایل اصلی این اعتیاد دانست و تأکید کرد که خانوادهها، مدارس و رسانهها باید با آگاهیبخشی و آموزشهای هدفمند به نوجوانان کمک کنند تا تعادل بهتری میان زندگی آنلاین و واقعی برقرار کنند. در نهایت، وی راهکار عبور از این چالش را همکاری همهجانبه خانواده، مدرسه و جامعه دانست و خواستار استفاده هوشمندانه و متعادل از فضای مجازی شد.
تحول واقعی در آموزش، از معلمانی آغاز میشود که توانمندسازی را محور کار خود قرار دادهاند؛
حمید یزدانی در نشست تخصصی ناظران کشوری و دبیران دبیرخانههای راهبری دروس، بر اهمیت آموزش مبتنی بر شایستگی تأکید کرد و گفت: آموزش نباید صرفاً بر حفظ مطالب متمرکز باشد، بلکه باید به سمت تفکر انتقادی، حل مسئله و مشارکت فعال پیش رود. او شایستگی را آمادگی برای عمل اثربخش تعریف کرد و افزود: ترکیب دانش، مهارت، نگرش و ارزشها برای عملکرد مؤثر در زندگی ضروری است. یزدانی نقش سرگروههای آموزشی را در ایجاد این تحول کلیدی دانست و بر توجه ویژه به دوره اول متوسطه بهعنوان مرحله شکلگیری شخصیت تأکید کرد. در این نشست، راهبردهایی چون تدریس فعال، سنجش عملکردمحور، پرورش یادگیرنده خودرهبر و پیوند آموزش با زندگی واقعی برای ارتقای آموزش شایستگیمحور مورد بحث قرار گرفت. یزدانی در پایان گفت: تحول واقعی از معلمانی آغاز میشود که توانمندسازی را در اولویت قرار دهند.
برنامه سمپاد برای حمایت از دانشآموزان مستعد خارج از مدارس سمپاد
الهام یاوری، رئیس سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان، با اشاره به فرمایشات مقام معظم رهبری، عدالت آموزشی را ایجاد فرصتهای یادگیری برای دانشآموزان مستعد، بهویژه در مناطق محروم، دانست. او تأکید کرد که هدف، فراهم کردن آموزش باکیفیت برای همه استعدادها است، نه فقط فرزندان خانوادههای مرفه. مدارس سمپاد با ظرفیت محدود پذیرش (حدود 3 هزار نفر) تلاش دارند از طریق برنامههایی مانند همیار سمپاد و فراگیر سمپاد خدمات علمی و فرهنگی را به دانشآموزان مستعد سایر مدارس نیز ارائه دهند. یاوری افزود: باید تجربههای موفق آموزشی سمپاد بهصورت ساده و کمهزینه در اختیار دیگر مدارس قرار گیرد. همچنین، با برگزاری نمایشگاهها و فعالیتهای مشترک، به دنبال کاهش فاصله بین مدارس سمپاد و سایر مدارس کشور هستیم. او به محدودیت منابع برای ساخت خوابگاه و دغدغه تربیتی در جداسازی دانشآموزان دوره اول متوسطه از خانوادهها اشاره کرد. در پایان، یاوری از برگزاری کنگره قرآنی در مدارس سمپاد خبر داد که با هدف تقویت هویت قرآنی و علمی در دانشآموزان برگزار میشود.