الزام کنکوریهای پایه دوازدهم برای اخذ تأییدیه اطلاعات هویتی
محسن زارعی، رئیس مرکز ارزشیابی و تضمین کیفیت وزارت آموزش و پرورش اعلام کرد تمامی دانشآموزان پایه دوازدهم شرکتکننده در کنکور سراسری باید با مراجعه به سامانه مای سنجش سوابق تحصیلی خود را مشاهده و تأیید کنند. نمرات نهایی از طریق سامانه در دسترس بوده و برای سازمان سنجش ارسال میشود. همچنین نتایج اعتراضات امتحانات نهایی نیز از همین سامانه قابل دریافت است. زارعی افزود داوطلبانی که قصد ترمیم نمره دارند، میتوانند هر سال اقدام کنند؛ به شرط آنکه همه دروس را بهصورت یک بسته امتحان دهند. نمرات جدید جایگزین نمرات قبلی شده و در سابقه تحصیلی و تراز کنکور لحاظ میشود. در صورت غیبت یا نقص در هر درس، کل بسته ترمیمی لغو خواهد شد.
آموزش و پرورش آماده ارائه خدمات آموزشی برخط به دانشآموزان افغانستانی
فیلیپو گرندی، کمیساریای عالی سازمان ملل متحد در امور پناهندگان، در سفر به تهران روز سهشنبه 31 تیر 1404 با علیرضا کاظمی، وزیر آموزش و پرورش ایران دیدار و درباره وضعیت آموزشی دانشآموزان اتباع بهویژه پناهندگان افغانستانی گفتوگو کرد. در این دیدار، کاظمی با اشاره به میزبانی 40 ساله ایران از پناهندگان، خدمات گسترده آموزشوپرورش به دانشآموزان مهاجر از جمله ثبتنام رایگان، تأمین کتاب، خدمات بهداشتی، مشاوره، اردوهای فرهنگی و ارائه فعالیتهای فوقبرنامه را تشریح کرد. او گفت ایران سالانه 100 میلیون دلار برای آموزش اتباع هزینه میکند، در حالی که سهم کمیساریا کمتر از 1 درصد بوده است. کاظمی همچنین از کمبود منابع، فضاهای آموزشی و آسیبهای اجتماعی ناشی از حضور گسترده پناهندگان سخن گفت و خواستار بازگشت تدریجی اتباع افغانستانی به کشورشان با حفظ کرامت شد. گرندی نیز ضمن تشکر از خدمات ایران به پناهندگان، از بیانیه سال 2015 رهبر انقلاب درباره آموزش کودکان افغانستانی بدون مدرک هویتی به عنوان اقدامی تاریخی یاد کرد. او گفت که ایران الگویی برای دیگر کشورها در حمایت از پناهندگان است. وی با اشاره به کاهش 30 درصدی بودجه سازمان ملل، از کمبودجه بودن کمیساریا ابراز تأسف کرد اما خواستار تداوم همکاری با ایران شد. گرندی همچنین از پیشنهاد ایران برای آموزش مجازی به دانشآموزان مهاجر حمایت کرد و خواستار اجرای تدریجی طرح بازگشت پناهندگان شد.
ورود رشته شطرنج به مدارس بدنبال دریافت تأییدیه
به گزارش ایسنا، محمد جعفری، معاون تربیتبدنی و سلامت وزارت آموزش و پرورش، از بررسی طرح ورود رشته شطرنج به برنامه درسی مدارس خبر داد. به گفته او، این پیشنهاد در جلسه مشترک میان رؤسای فدراسیون شطرنج و فدراسیون ورزش دانشآموزی مطرح شده است. جعفری با اشاره به اینکه در حدود 40 کشور جهان شطرنج بهعنوان یک واحد درسی آموزش داده میشود، گفت: متولی اصلی این موضوع سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی است و هرگونه تغییر در برنامه درسی باید به تأیید شورای عالی آموزش و پرورش برسد. وی افزود برای اجرای این طرح نیاز به یک پروپوزال جامع شامل اهداف، ضرورت، و مزایای آموزشی آن است تا بتوان بر اساس آن، مسیر رسمی برای تصویب را طی کرد. او تاکید کرد که شطرنج میتواند نقش مؤثری در تقویت حافظه، تمرکز و یادگیری دانشآموزان داشته باشد و در صورت تایید نهایی، اجرای آن در مدارس آغاز خواهد شد.
تحول در تربیت بدنی مدارس
در یک نشست آموزشی، محمد جعفری، معاون تربیتبدنی و سلامت وزارت آموزش و پرورش، از اقدامات و رویکردهای نوین این وزارتخانه برای توسعه زیرساختهای ورزشی مدارس خبر داد. وی گفت اجرای پروژههایی مانند نصب چمن مصنوعی در کمتر از یک شبانهروز تنها شعار نبوده و اکنون به الگویی قابل تکرار تبدیل شده است. جعفری با تأکید بر مشارکت مردمی در موفقیت طرحها، از استفاده از ظرفیت خانوادهها، امامجمعهها و دانشآموزان در ایجاد پایگاههای فرهنگی و ورزشی خبر داد. او همچنین بر لزوم مستندسازی، سنجشپذیری و تحلیل دادهها برای ارزیابی و بهبود طرحها تاکید کرد. وی اعلام کرد که سرانه فعلی فضای ورزشی مدارس در کشور تنها 0/21 متر مربع برای هر دانشآموز است و حدود 5,500 فضای ورزشیفعال در سراسر کشور وجود دارد. بر اساس طرح پایش، استانها و مناطق آموزشی در چهار سطح اولویتبندی شدهاند تا سرمایهگذاریها هدفمند و بر اساس عدالت آموزشی انجام شود. جعفری افزود تاکنون 80 درصد از اعتبار مورد نیاز برای توسعه فضاهای ورزشی تأمین شده و همه استانها موظفند یک نمونه موفق از این مدل را طراحی، اجرا و مستندسازی کنند. او تاکید کرد تربیتبدنی نباید فعالیتی مکمل، بلکه باید بخشی اصلی از فرآیند تعلیم و تربیت باشد.
تشکیل ادارات تعلیم و تربیت کودک در 29 استان کشور
به نقل از پانا، حمیدرضا شیخالاسلام در گفتوگو با پانا درباره اقدامات مهم سازمان تعلیم و تربیت کودک گفت: «در حال حاضر 29 استان کشور موفق به تشکیل اداره سازمان تعلیم و تربیت کودک شدهاند. این ادارات تحت نظر مستقیم مدیران کل استانها و با عضویت در شورای آموزش و پرورش فعالیت خواهند کرد. همچنین، 11 استان با چهار کارشناس و 21 استان با سه کارشناس تجهیز شدهاند.» شیخالاسلام ادامه داد: «با پیگیریهای مستمر و هماهنگی با سازمان اداری و استخدامی کشور، یکی از مهمترین اهداف سازمان که تشکیل اداره سازمان تعلیم و تربیت کودک بود، محقق شد. این اداره متولی امور مربوط به جذب نوآموزان، نظارت بر محتوا، بررسی مسائل شهریه مهدکودکها و سایر موضوعات مرتبط خواهد بود.»