از واگذاری مهدکودک‌ها به آموزش و پرورش تا ثبت نام الکترونیکی دانش‌آموزان

رده: خبر
زمان:

با شیوع مجدد کرونا و ورود جهش‌های مختلف و البته خطرناک آن به کشور، دغدغه و نگرانی مردم بسیار بیشتر از قبل شده است. حال در این شرایط که روز به روز به زمان ثبت نام مدارس نزدیک‌تر می‌شویم، دغدغه‌ای دیگر به نگرانی‌های والدین افزوده شده است. این نگرانی‌ها به حدی بود که در سال گذشته برخی والدین به دلیل شرایط کرونا ترجیح دادند فرزندانشان را یک سال دیرتر به مدرسه بفرستند. حال با تشدید شرایط، وضعیت ثبت نام دانش‌آموزان چگونه خواهد بود؟ در این بین همه‌ی مسئولیت مهدکوکودک‌ها از سازمان بهزیستی سلب و به وزارت آموزش و پرورش داده شد. ما در ادامه جدیدترین اخبار از واگذاری مهدکودک‌ها به آموزش و پرورش تا ثبت نام الکترونیکی مدارس را در اختیار شما عزیزان قرار می‌دهیم.

ثبت نام نوآموزان رویدادی تربیتی است

ثبت نام نوآموزان رویدادی تربیتی است

رضوان حکیم زاده، معاون آموزش ابتدایی کشور درباره‌ی ثبت نام مدارس در سال جدید گفت: «بخش‌نامه‌ی ثبت نام مدارس در سال تحصیلی 1401- 1400 در تاریخ 22 اردیبهشت ماه به مدارس سراسر کشور ابلاغ شد. قبل از ارسال این دستورالعمل جلسه‌های زیادی با واحدهای مرتبط با این موضوع داشتیم. سعی کردیم با توجه به بازخوردهای ثبت نام سال گذشته، چالش‌های موجود را تا حد امکان کمتر کنیم.» رضوان حکیم زاده افزود: «با توجه به وضعیت کنونی کشور در روند ثبت نام مدارس، امسال تسهیل در فرآیند ثبت نام، کاهش نگرانی‌های والدین، رعایت تکریم و حفظ احترام خانواده‌ها مورد توجه قرار گرفته است. باور ما بر این است که روند ثبت نام نوآموزان بیش از آن که یک فرآیند اداری باشد، رویدادی تربیتی و اولین تجربه‌ی بچه‌ها در مواجهه با محیط مدرسه است.»

نحوه‌ی ثبت نام مدارس کلاس اولی‌ها

رضوان حکیم زاده درباره‌ی نحوه‌ی ثبت نام نوآموزان این گونه اظهار داشت: «ما با تلاش بی‌وقفه و شبانه‌روزی همکاران دفتر فناوری، شرایط را برای ثبت نام مدارس در تمامی پایه‌ها به صورت الکترونیکی فراهم کردیم. اما برای دانش‌آموزان پایه‌ی اول که سنجش سلامت نیز دارند، فرآیند ثبت نام به دو شیوه‌ی حضوری و آنلاین انجام می‌گیرد. سنجش سلامت کلاس اولی‌ها همزمان با شروع ثبت نام آن‌ها از ابتدای خرداد ماه انجام خواهد شد. از این رو تمامی پایگاه‌های سنجش سلامت از طرف سازمان آموزش و پرورش استثنایی مجهز شده‌اند. از آن جایی که سال گذشته برخی از نوآموزان به دلیل وضعیت کرونایی نتوانستند برای سنجش حضور داشته باشند، سعی ما بر این است که شرایطی را فراهم کنیم تا این گروه از کودکان نیز بتوانند ثبت نام کنند.»

مصاحبه و آزمون برای ثبت نام کلاس اولی‌ها ممنوع شد

رضوان حکیم زاده با اشاره به آمار 5/1 میلیونی دانش‌آموزان کلاس اولی گفت: «برای حفظ اعتماد به نفس بچه‌ها و رعایت اصول تربیتی، مصاحبه و آزمون در همه‌ی مدارس اعم از دولتی و غیردولتی ممنوع است.»

زمان‌بندی ثبت نام مدارس در سال تحصیلی جدید

حکیم زاده درباره‌ی زمان‌بندی ثبت نام دانش‌آموزان گفت: «این فرآیند برای دبستانی‌ها از ابتدای خرداد شروع و تا آخر مرداد ماه ادامه خواهد داشت. زمان‌بندی متوسطه‌ی اول و دوم نیز بعد از اعلام نتایج امتحانات ابلاغ می‌شود. همچنین ثبت نام غیرحضوری ابتدایی‌ها از سامانه‌های پادا و سیدا انجام می‌گیرد. حکیم زاده در رابطه با دریافت هزینه‌های کمک به مدرسه این گونه اظهار داشت: «از آن‌جاکه مشارکت در این امر کاملاً داوطلبانه است، دریافت کمک نقدی در مدارس دولتی ممنوع است. در مدارس غیردولتی نیز اخذ وجه مطابق با دستورالعمل‌های مربوط به شهریه‌ی مصوب انجام خواهد گرفت.»

80هزار کلاس اولی از تحصیل باز ماندند

80هزار کلاس اولی از تحصیل باز ماندند

80هزار کلاس اولی از تحصیل باز ماندند معاون آموزش ابتدایی با اشاره به آمار ثبت نام کنندگان دبستانی گفت: «امسال حدود 15 میلیون و 781 هزار دانش‌آموز ثبت نام کردیم. از این تعداد یک میلیون و 300 هزار دانش‌آموز پیش دبستانی، 526 هزار نفر کلاس اولی و 449 هزار در دوره‌ی ابتدایی بودند. متأسفانه در دوره‌ی ابتدایی تعداد بازماندگان از تحصیل بیش از سال قبل و حدود 210 هزار نفر بوده که عمده‌ی آنها از کلاس اولی‌ها هستند. تعداد کلاس اولی‌های بازمانده از 30 هزار نفر (سال گذشته) به 80 هزار نفر رسیده است. یکی از علل این رشد، نگرانی والدین در وضعیت کرونا بود. متأسفانه این گروه از خانواده‌ها ترجیح دادند فرزندانشان را یک سال دیرتر به مدرسه بفرستند و آن‌ها را از حق آموزش محروم کردند. با این حال ما حدود 25 هزار دانش‌آموز را شناسایی و به چرخه‌ی آموزش برگرداندیم.» معاون آموزش ابتدایی درباره‌ی مشکلات محدوده بندی جغرافیایی مدارس برای ثبت نام گفت: «امسال نیز همانند سال گذشته برای ثبت نام مدارس محدوده‌بندی تعریف خواهد شد. از این رو والدین جهت ثبت نام به مدارس محدوده‌ی محل سکونت خود هدایت می‌شوند. با این تفاوت که پارسال ثبت نام به صورت حضوری بود، ولی امسال الکترونیکی انجام خواهد گرفت. به همین دلیل شاهد مشکلات کمتری در این راستا خواهیم بود. البته امیدواریم چالش ظرفیت خالی مدارس در محدوده ایجاد نشود.»

واگذاری مسئولیت مهدکودک‌ها به وزارت آموزش و پرورش

قبادی دانا، رئیس سازمان بهزیستی کشور نامه‌ای مبنی بر عدم ارتباط سازمان با صدور، تمدید و نظارت بر مهدکودک‌ها در تاریخ 27 اسفند ماه 1399 به تمامی ادارات بهزیستی ارسال کرد. این موضوع در جلسه‌ای که با حضور نمایندگان وزارت آموزش و پرورش و سازمان بهزیستی برگزار شد، مطرح و تمامی حقوق صدور، تمدید و نظارت بر مهدکودک‌ها و روستامهدها به این وزارتخانه به صورت صد در صدی واگذار شد. سعید بابایی، مدیرکل دفتر امور کودکان و نوجوانان سازمان بهزیستی نیز از واگذاری مسئولیت فعالیت مهدها به آموزش و پرورش و تشکیل سازمان ملی کودکان و نوجوانان خبر داد. با توجه به الکترونیکی شدن ثبت نام مدارس امیدواریم چالش‌های این فرآیند نسبت به سال گذشته کمتر شوند و این رویداد بدون هیچ مشکلی به پایان برسد. از طرفی با توجه به این که سلامت دانش‌آموزان همیشه در اولویت سازمان وزارت آموزش و پرورش بوده، والدین نگران هیچ مشکلی نباشند و جهت ثبت نام فرزندان خود اقدام کنند.

b xpx
# / b
xpx b
# / b

افزودن
b
/ /
: