شرط تربیت و یادگیری دانش آموزان، اشتیاق برای رفتن به مدرسه است

رده: خبر
زمان:
شرط تربیت و یادگیری دانش آموزان، اشتیاق برای رفتن به مدرسه است

سید محمد بطحایی وزیر آموزش و پرورش، در نشست فصلی مدیران کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان ضمن تشکر از تلاش مدیران کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برای پرفروغ‌تر شدن چراغ آن، گفت: سمت و سوی تعلیم و تربیت کودکان و نوجوانان است. آن‌ها برای دستیابی به تربیت، وارد گردونه یادگیری رسمی و غیر رسمی می‌شوند و اگر به آن دقت نکنیم و نتوانیم به هدفمان برسیم، تمامی تلاش‌های ما بیهوده خواهد بود. وی ادامه داد: وقتی صحبت از تربیت می‌شود منظور ویژگی‌های برتر خداست و کسی با تربیت‌تر است که این ویژگی‌ها را داشته باشد. وی افزود: محیط آموزش رسمی، به محیطی تبدیل شده که سبب فرار دانش آموزان از مدرسه شده است به گونه‌ای که آن‌ها به اجبار به مدرسه می‌آیند و همین سبب کاهش یادگیری آنان می‌شود و تنها زمانی این یادگیری افزایش می‌یابد که دانش آموزان با ذوق به مدرسه بیایند.

باید مسیر تربیت برای کودکان و نوجوانان فراهم شود

بطحایی تاکید کرد: نخست باید مسیر تربیت برای کودکان و نوجوانان فراهم شود و این مقصد تمام فعالیت‌های آموزش و پرورش است و اگر در فعالیت‌هایمان از این بحث غافل شویم نه تنها نتیجه‌ی مطلوبی به دست نخواهیم آورد بلکه کودکان ما با تمام سختی‌هایی که کشور، در سیر تعلیم و تربیت طی می‌کند، به هدف اصلی آموزش و پرورش که تعلیم و تربیت است، دست نخواهند یافت.

وقتی تغییر به وجود نیاید یادگیری صورت نگرفته

وی بیان کرد: در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، برای رسیدن به اهداف تعلیم و تربیت، باید دو کار مهم انجام شود، اول این که موانع تربیت شناسایی شود و دوم این که تمامی شرایط و امکانات لازم در اختیار دانش آموزان و مربیان قرار گیرد. بطحایی در تعریف یادگیری گفت: منظور از یادگیری، تغییر نسبتا پایدار در نگرش، دانش و رفتار دانش آموزان است و چنان‌چه دانش آموزان را به برنامه‌های تربیتی کانون بیاوریم ولی تغییری در رفتار و نگرش آن‌ها به وجود نیاید و یا پایدار نباشد، در حقیقت یادگیری صورت نگرفته است. وی تاکید کرد: تا زمانی که تربیت صورت اتفاق نیفتد، یادگیری صورت نمی‌گیرد و دلیل این که ویژگی‌های مدنظرمان را در فارغ‌التحصیلان مدارس نمی‌بینیم، همین موضوع است. متاسفانه در این مورد، گاهی ما معلمان نه تنها مانعی را برنمی‌داریم بلکه خودمان باعث موانعی نیز می‌شویم.

برنامه‌های درسی و پرورشی باعث موانع می‌شوند

سید محمد بطحایی وزیر آموزش و پرورش با اشاره به تعلیم و تربیت دانش آموزان و با بیان این که گاهی برنامه‌های درسی و پرورشی باعث موانعی شده‌اند، گفت: محیط آموزش رسمی تبدیل به محیطی شده است که دانش آموزان به اجبار به مدرسه می‌آیند و همین سبب می شود یادگیری اتفاق نیفتد مگر این که دانش آموزان باذوق و شوق به مدرسه بیایند. کار شما مدیران کل کانون‌های پرورش فکری برای تربیت و هم‌چنین افزایش یادگیری دانش آموزان، بسیار سخت و دشوار است.

مهم‌ترین دغدغه‌، به وجود آوردن محیطی شاد

وی ادامه داد: به وجود آوردن محیطی شاد برای آن‌ها باید مهم‌ترین دغدغه‌ی شما باشد، به همین دلیل محیط کانون باید به گونه‌ای باشد که دانش‌آموزان با خواست خود و با ذوق به آن جا بیایند و از بودن در آن احساس شادی کنند و این اتفاق زمانی می‌افتد که برنامه‌های شما هم‌سو با نیاز دانش آموزان باشد. وی در ادامه اعلام کرد: در چند ماه اخیر، با هنرمندان و نخبگان، در حوزه‌های مختلف فرهنگی دیدارهایی داشتم که کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان می‌تواند با توجه به این که ظرفیتی مطمئن برای جامعه است از این سرمایه استفاده کند و از نخبگان فرهنگی و هنری در برنامه‌ها استفاده کند.

b xpx
# / b
xpx b
# / b

افزودن
b
/ /
: