اعتیاد والدین به مواد مخدر و تاثیر آن بر فرزندان

رده: مقاله
زمان:

بر کسی پوشیده نیست که اعتیاد زندگی‌ها را نابود می‌کند و اثرات جبران‌ناپذیری بر فرد و خانواده‌اش دارد. این اختلال به شدت ناتوان‌کننده است و اغلب با سایر مشکلات سلامت روان و جسم همراه بوده و حتی آنها را تشدید می‌کند. اعتیاد والدین به مواد مخدر بر سلامت جسمی، عاطفی، روانی و تربیت فرزندان موثر است. اعتیاد والدین به مواد مخدر به شدت بر سلامت و رشد فرزندان تأثیر می‌گذارد. فرزندان والدین معتاد در معرض خطر پیامدهای نامطلوب مختلفی از جمله مشکلات: عاطفی، اجتماعی، ناسازگاری رفتاری و مشکلات شناختی و تحصیلی هستند. هنجارها در خانواده، از سنین پایین در کودکان شکل می‌گیرد و زمانی که اعتیاد و سوء مصرف مواد بخشی از آن هنجارها باشد، کودکان از همان سنین پایین یاد می‌گیرند که از آن پیروی کنند. به همین دلیل اعتیاد والدین اثرات جبران‌ناپذیری بر زندگی فرزندانشان خواهد داشت.

اعتیاد به مواد مخدر چیست؟

اعتیاد به مواد مخدر چیست؟

اعتیاد به مواد مخدر که اختلال سوء مصرف مواد نیز نامیده می‌شود، بیماری‌ای است که بر مغز و رفتار فرد تأثیر می‌گذارد و منجر به ناتوانی در کنترل مصرف می‌شود. موادی مانند الکل، ماری جوانا و نیکوتین و... جزء مواد مخدر محسوب می‌شوند. با گذشت زمان، ممکن است فرد به دوز بیشتری از مواد نیاز داشته باشد. پس از مدتی، او برای داشتن احساس خوب به سراغ مواد می‌رود و به این ترتیب مصرف مواد مخدر افزایش می‌یابد تا حدی که احساس می‌کند گذران زندگی بدون مصرف مواد دشوار است و به این ترتیب شخص به مواد مخدر معتاد و وابسته می‌شود. هر نوع دارویی که خارج از محدوده مجاز استفاده شود، سوء مصرف محسوب می‌شود و ایجاد اعتیاد می‌کند.

تاثیرات اعتیاد والدین بر کودکان

تاثیرات اعتیاد والدین بر کودکان

فرزندان والدین معتاد ممکن است به انواع بیماری‌های جسمی و روحی یا به بیماری‌های مبتنی بر اضطراب مانند آسم یا میگرن مبتلا شوند. علاوه بر این، والدین ممکن است اختیار خود را در حالی که تحت تأثیر مواد هستند از دست بدهند و باعث آزار کلامی، فیزیکی یا جنسی کودکشان شوند. وقتی والدین معتاد زمان و انرژی خود را صرف مصرف مواد می‌کنند فرزندان ممکن است از احساس تنهایی و انزوای شدید رنج ببرند و یا به افسردگی عمیق مبتلا شوند که منجر به رفتارهای خودآزاری مانند: ایجاد بریدگی و زخم در بدن و یا اقدام به خودکشی شود. اثرات سوء اعتیاد والدین بر کودکان شامل:

اثرات فیزیکی

اثرات فیزیکی

اثرات فیزیکی در فرزندان والدین معتاد، اغلب قبل از تولد شروع می‌شود. اثرات مصرف مواد در دوران بارداری منجر به:

  • نقص فیزیکی؛
  • کاهش رشد؛
  • ناهنجاری اندام‌های حیاتی؛
  • اختلالات روانی دلبستگی یا توجه؛

اثرات ذهنی

کودکانی که والدین معتاد به مواد مخدر دارند، ممکن است نتوانند طبق نمودارهای رشد پیشرفت کنند. هنگامی که رشد ذهن و مغز به درستی صورت نگیرد فرد دچار اختلالات خلقی و شخصیتی و مشکلات اجتماعی و تحصیلی می‌شود.

اثرات عاطفی

اثرات عاطفی

تأثیرات عاطفی اعتیاد والدین نیز در بدو تولد در کودکان قابل تشخیص است. والدین مهم‌ترین عامل در زندگی کودک هستند. نحوه عملکرد والدین بر طرز تفکر و احساس کودکان در مورد خود و دنیای اطرافشان تأثیر میگذارد. والدین معتاد نمی‌توانند احساس امنیت را در فرزند خود ایجاد کنند و فرزندان آنها همواره دچار حس ناامنی، ترس و استرس هستند.

بی‌توجهی و غفلت

بی‌توجهی و غفلت

هنگامی که کودکان به دلیل سوء مصرف مواد والدینشان مورد بی‌توجهی قرار می‌گیرند، دچار مشکلات رشدی مانند تاخیر در گفتار، سوءتغذیه و مشکلات شناختی می‌شوند. هنگامی که مواد مخدر در اولویت قرار می‌گیرند، والدین نقش والد و سرپرست بودن خود را فراموش می‌کنند و یا چون از اعتیاد خود احساس گناه و شرمساری می‌کنند برای کمتر کردن احساس گناه و شرم خود به مصرف بیشتر روی می‌آورند و این یک چرخه‌ای است که تکرار می‌شود. غفلت و بی‌توجهی از نظر عاطفی اثرات پایداری بر کودکان دارند و حتی می‌توانند عوارض جانبی فیزیولوژیکی و پیامدهای منفی سلامتی داشته باشند. اغلب کودکانی که با والد یا والدین معتاد زندگی می‌کنند دچار مشکلات رفتاری و عاطفی هستند که به شکل طغیان خشم، افسردگی و اضطراب بروز می‌کند.

بیان احساسات و تفکرات برای کودکان دشوار است و در نتیجه رفتارهای آنها معمولاً بهترین نشانگر وضعیت روانی و احساسی آنهاست. هنگامی که کودکان در محیطی بزرگ می‌شوند که در آن غفلت یک هنجار است و سوءمصرف مواد در اولویت قرار دارد، سلامت روحی و جسمی کودکان آسیب می‌بیند و توانایی آنها برای داشتن یک دلبستگی سالم به افراد دیگر به خطر می‌افتد. بچه‌هایی که در این موقعیت قرار می گیرند بیشتر احتمال دارد این الگوها را در زندگی خود تکرار کنند و اعتیاد به یک مشکل بین نسلی تبدیل شود.

آزار جسمی یا جنسی

چون اعتیاد بر سلامت روان و احساسات اثر می‌گذارد والدین معتاد ممکن است باعث آزار جسمی یا جنسی کودک شوند.

اعتیاد والدین به مواد مخدر و تاثیر آن بر فرزندان

چگونه به کودکانی با والد معتاد کمک کنیم؟

شناسایی نشانه‌ها و پاسخ مناسب به آن

شناسایی نشانه‌ها و پاسخ مناسب به آن

برای کودکان و نوجوانان بسیار سخت است که در مورد مسائل خانوادگی خود صحبت کنند. بیشتر اوقات، آنها می‌ترسند که اگر از مشکلات اعتیاد والدین‌شان صحبت کنند تأثیر منفی بر آنها یا خانواده‌شان بگذارد. شاید گفتن مسائل خود را برای مدت طولانی به تاخیر بیندازند، به این امید که اوضاع بهتر شود. زمانی که فرزندان والدین معتاد به صورت شفاهی از مشکلاتشان چیزی نمی‌گویند اغلب علائم آشکاری از خود نشان می‌دهند که بیانگر درگیری‌های آنها در خانه است. مربیان و معلمان باید بسیار هوشیار باشند، نشانه‌های این کودک را شناسایی کنند و بدانند که چگونه باید به درستی پاسخ دهند. آنها معمولاً نشانه‌های زیر را بروز می‌دهند:

  • خشم و پرخاشگری؛
  • مشکلات رفتاری؛
  • چالش‌های روانی؛
  • ضعف یا عدم موفقیت تحصیلی؛
  • عزت نفس پایین؛
  • نشانه‌های افسردگی؛
  • خودآزاری؛
  • احساس تنهایی و انزوا؛
  • سرزنش خود به دلیل اعتیاد والدین؛

کمک به ترک اعتیاد والدین

کودکان و نوجوانان باید چنان احساس امنیتی داشته باشند که بتوانند صحبت کنند و مشکلات خود و والدینشان را بازگو کنند. آن‌ها باید بتوانند با یک فرد قابل اعتماد گفتگو کنند و راهنمایی بگیرند تا بتوانند مسائلشان را حل کنند و در صورت امکان والدین خود را به ترک اعتیاد سوق دهند.

سخن آخر

اعتیاد والدین آسیب‌های جبران‌ناپذیری به خانواده و فرزندان وارد می‌کند. فرد معتاد برای تامین نیاز خود دست به هر کاری می‌زند و از هر چیزی برای مصرف خود هزینه می‌کند حتی خانواده و فرزندانش. فرزندان والدین معتاد از غفلت و بی‌توجهی گرفته تا آسیب‌های جسمی و روانی را تجربه می‌کنند و از نظر عاطفی و احساسی دچار مشکل می‌شوند. این کودکان بیشتر در معرض بدرفتاری و آزار هستند زیرا والدین آنها به دلیل مصرف مواد نمی‌توانند بر خود و زندگی‌شان تسلط داشته باشند و این کودکان گرفتار آزار و اذیت جنسی، جسمی و روانی والدین یا والد خود قرار می‌گیرند. این کودکان همواره از اعتیاد والد یا والدینشان به مواد مخدر احساس شرم می‌کنند و گمان می‌کنند که باید مراقب والدین خود باشند و این بار مسئولیت استرس و فشار روانی زیادی بر این کودکان تحمیل می‌کند و نیاز است که مورد حمایت و پشتیبانی مسئولین قرار بگیرند. آنچه در این میان اهمیت زیادی دارد توجه مربیان و اولیای مدرسه به علائمی است که این کودکان از خود نشان می‌دهند و باید مورد توجه و پیگیری قرار بگیرند. اگر اولیای مدرسه از مشکلات کودک آگاه شدند باید پاسخ درستی به نیازهای او بدهند تا آسیب کمتری ببیند. کمک به ترک اعتیاد والدین همواره بهترین گزینه برای رفع مشکلات به وجودآمده برای کودک است.

b xpx
# / b
xpx b
# / b

افزودن
b
/ /
: