اعلام آمادگی وزیر آموزش و پرورش برای بازگشایی مدارس بعد از سال جدید

رده: خبر
زمان:

در شرایط کنونی جهان در هر موج یک ویروس جهش یافته‌ی جدید از کرونا کشف می‌شود که ویژگی‌های مختص به خود را دارد. به همین دلیل مردم باید بیش از هر زمانی نسبت به رعایت پروتکل‌های بهداشتی مصمم باشند. کشف واکسن‌های مختلف برای این ویروس نیز نمی‌تواند مانع از شیوع آن شود. این طور که پیداست این بیماری همچنان با ما همراه است و قصد نابودی ندارد. به گونه‌ای که برخی دانشمندان معتقدند کرونا تا چندین سال دیگر پابرجا خواهد بود. بنابراین با توجه به وضعیت کشور نمی‌توان زندگی را بیش از این به تعویق انداخت. بلکه باید خود را با این شرایط وفق و با رعایت بهداشت فردی و اجتماعی به زندگی ادامه داد. از این رو وزیر آموزش و پرورش به منظور جلوگیری از افت تحصیلی و آسیب‌های پنهان و پایدار نسبت به دوری از محیط آموزشی برای دانش‌آموزان، آمادگی آموزش و پرورش را جهت بازگشایی مدارس در سال جدید اعلام کرد.

بازگشایی مدارس در سال جدید

بازگشایی مدارس در سال جدید

محسن حاجی میرزایی، وزیر آموزش و پرورش کشور درباره‌ی بازگشایی مدارس در سال جدید گفت «از نظر آمادگی جهت برگزاری کلاس‌های حضوری، ما همین الان هم آمادگی بازگشایی را با دو روز فاصله داریم اما دلیل آن که این کار تاکنون انجام نشده، ممنوعیت ستاد ملی مبارزه با کرونا است. در حقیقت این ستاد به ما اجازه‌ی بازگشایی مدارس را نمی‌دهد. از نظر ما بسته بودن مدارس و دور بودن دانش‌آموزان از فضای آموزشی آن‌ها را با آسیب‌های پنهان و پایداری مواجه می‌کند که می‌توانند جبران‌ناپذیر باشند. از طرفی ما مدام در تلاش برای افزایش کیفیت آموزش مجازی هستیم. اما با وجود تمام این کارها تدریس آنلاین نمی‌تواند جایگزین آموزش حضوری شود. به همین دلیل متقاضی بازگشایی مدارس بودیم و هستیم. با این حال هر زمان ستاد ملی مبارزه با کرونا به ما مجوز دهد، مدارس را باز می‌کنیم. از این رو بازگشایی مدارس در سال جدید را مد نظر داریم. حتی اگر بعد از عید شرایط مساعد باشد آمادگی کافی جهت بازگشایی را داریم.» وزیر آموزش و پرورش در رابطه با اختیاری بودن مدارس گفت «پیشنهاد ما جهت بازگشایی، دایر بودن متعارف مدارس طبق روال هر ساله است. با این حال ستاد ملی مبارزه با کرونا اعلام کرده است تا شرط اختیاری بودن را برای دانش‌آموزان ایجاد کنیم. اما این قید ما نیست، بلکه ستاد ملی کرونا آن را اعلام کرده است.»

افزایش حقوق معلمان خرید خدمات آموزشی

محسن حاجی میرزایی درباره‌ی معلمان خرید خدمات آموزشی بیان کرد «از شروع سال تحصیلی جاری اصلاحات در مقررات صورت گرفت. در گذشته این گروه از معلمان به ازای هر 24 ساعت کار، نیمه وقت محسوب می‌شدند. به همین دلیل میزان درآمد آن‌ها کمتر از سایرین بود. در حالی که طبق بررسی‌های ما این معلمان می‌توانند به عنوان 24 ساعت تمام وقت تلقی شوند. همچنین از آن جا که تابع قانون کار هستند، حقوقشان مطابق 24 ساعت تمام وقت محاسبه خواهد شد. بنابراین حقوق این عزیزان افزایش خواهد یافت. با فرهنگیان به این توافق رسیدیم که دیگر درباره‌ی پرداخت مطالبات صحبت نکنیم. همکاران عزیز می‌توانند مطالبات خود را از طریق ادارات پیگیری کنند. این اطمینان را به شما می‌دهیم که مهم‌ترین مأموریت ما تلاش برای ایجاد شرایطی است که فرهنگیان دیگر هیچ مشکلی نداشته باشند.»

افت عملکرد دانش‌آموزان ایرانی در آزمون تیمز به ویژه در درس علوم

آزمون تیمز در حقیقت سیاست کشورهای مختلف جهت نشان دادن کیفیت نظام آموزشی است. اما متأسفانه دانش‌آموزان ایرانی بر اساس نتایج آزمون تیمز در 2019 در وضعیت بسیار نابسامانی قرار دارند. حتی تعداد زیادی از کشورهای منطقه نظیر ارمنستان، قطر و امارات که از ایران بسیار ضعیف‌تر بودند، رشد چشمگیری در نظام آموزشی داشتند. این آزمون در زمینه‌ی پیشرفت آموزشی و یادگیری در دروس ریاضیات و علوم در پایه‌های چهارم و هشتم برگزار می‌شود. نتیجه‌ی این آزمون برای کشورهایی که به کیفیت آموزشی اهمیت می‌دهند، بسیار باارزش و مهم است. متأسفانه ایران در آزمون 2019 هنوز به معیار متوسط جهانی نرسیده است. ایران طبق این آزمون در درس ریاضیات پایه‌ی چهارم بین 58 کشور شرکت کننده در رتبه‌ی 50ام قرار دارد. در علوم پایه‌ی چهارم جایگاه 48، ریاضی پایه‌ی هشتم از بین 39 کشور رتبه‌ی 29 و در علوم پایه‌ی هشتم بین 39 کشور در جایگاه 29 قرار دارد. از این رو مسعود کبیری، عضو هیئت علمی پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش به منظور بررسی وضعیت محصلین ایرانی در این دو درس با مدیر داده پردازی تیمز و پرلز به گفتگو پرداخت. ایران نسبت به سال 2015 رشد کرده است اما متأسفانه نسبت به 2011 به ویژه در درس علوم در وضعیت نامناسبی قرار دارد. نتایج حاصل از این آزمون نشان می‌دهد که کشورهای دیگر برای رشد و پیشرفت در نظام آموزشی سرمایه‌گذاری‌های بسیار خوبی انجام داده‌اند. اگر ایران با همین وضعیت ادامه دهد، در سال آینده نیز به کشورهای رتبه اول نخواهد رسید. بازگشایی مدارس در سال جدید می‌تواند فرصتی مناسب برای سازگاری دانش‌آموزان با شرایط کنونی باشد. اما با این حال خطر همیشه در کمین است و محصلین باید تمامی پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کنند. بدون شک وزارت آموزش و پرورش شرایط لازم جهت ایمنی دانش‌آموزان را فراهم خواهد کرد.

b xpx
# / b
xpx b
# / b

افزودن
b
/ /
: