بخشنامه تصمیمگیری درباره امتحانات دی ماه اعلام شد؛
وزارت آموزش و پرورش در بخشنامهای نحوه برگزاری امتحانات دی ماه 1403 را اعلام کرد. بر این اساس، با توجه به اینکه تعداد داوطلبان شرکت در آزمونهای نهایی دی ماه 190 هزار نفر در 900 حوزه اجرایی است، آزمونهای نهایی طبق برنامهریزی قبلی اعلام شده و بدون هیچ تغییری برگزار میشود؛ همچنین امتحانات داخلی طبق ماده 37 آییننامه آموزشی ارزشیابی پایانی نوبت اول از حدود 50 درصد اول محتوای برنامه درسی در بازه زمانی دی ماه برگزار میشود. طبق ماده 39 آییننامه آموزشی نیز برنامهریزی و نظارت بر امتحانات پایانی غیرنهایی نوبت اول و دوم شهریور و دی ماه بر عهده مدیر مدرسه است؛ بنابراین مدیران مدارس میتوانند نسبت به برنامهریزی برای آزمونهای داخلی دی ماه اقدام کنند.
اثربخشی خوبِ توزیع شیر در مدارس
دکتر احمد اسماعیلزاده درباره توزیع شیر در مدارس دولتی اظهار کرد: دولت سیزدهم، برنامه توزیع شیر در مدارس دولتی را عملیاتی کرد. اگرچه اعتباری برای توزیع شیر مدارس در بودجه دولت لحاظ نشد، اما بنا به دستور رئیسجمهور وقت، مبلغی برای توزیع شیر در مدارس در نظر گرفتند. پس از تخصیص اعتبار، دانشآموزان ابتدایی مدارس دولتی دو نوبت در هفته شیر دریافت میکردند. وی با بیان اینکه دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت، برنامه توزیع شیر در مدارس را ارزیابی کرده است، افزود: ارزشیابیها بیانگر این است که توزیع شیر مدارس، اثربخشی خوبی دارد و بسیاری از دانشآموزان شیر توزیعشده را مصرف میکنند. به طور کلی میتوان گفت که فرهنگسازی خوبی به واسطه توزیع شیر مدارس شکل گرفته است. نتایج ارزیابیهای انجامشده را در اختیار متولی اصلی جذب بودجه توزیع شیر مدارس یعنی دبیرخانه شورای عالی سلامت و امنیت غذایی قرار دادهایم تا اعتبار مورد نیاز توزیع شیر مدارس را از سازمان برنامه و بودجه دریافت کنیم.
احداث هنرستانهای جدید برای تأمین نیازهای شغلی دانشآموزان در اولویت آموزشوپرورش
سید مصطفی آذرکیش، معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش، در دومین همایش درسکاوی و درسپژوهی با موضوع «گامی در بهسازی فرآیند آموزشی و غنیسازی یادگیری» که با حضور مدیران مدارس شهر شیراز برگزار شد، گفت: احداث هنرستانهای جدید برای تأمین نیازهای شغلی دانشآموزان از اولویتهای اصلی ما است. وی در این همایش که با حضور معاونین وزارت آموزش و پرورش برگزار شد، با اشاره به رویکرد مهارتآموزی و ارتقای آن گفت: رشد هنرستانها در استان فارس، نمونهای از یک رویکرد موفق در توسعه آموزش فنی و حرفهای است. آذرکیش افزود: امروز شاهد هستیم که دانشآموزان مستعد و باانگیزه به هنرستانها روی میآورند و این نشاندهنده تغییر نگرش مثبت به مهارتآموزی در جامعه است. در بخش پایانی مراسم نیز از کتاب سند چشمانداز آموزشهای فنی، حرفهای و کاردانش در برنامه هفتم توسعه رونمایی و دبیرخانه کشوری درسپژوهی و درسکاوی در استان فارس افتتاح شد.
گام دوم نهضت سوادآموزی بر پایه مهارتمحوری
معاون نهضت سوادآموزی ادارهکل آموزشوپرورش استان زنجان گفت: گام دوم نهضت سوادآموزی بر پایه مهارتمحوری استوار است. زنان نقشی کلیدی داشتند و هفته سوادآموزی با نامگذاری روزهای ویژه، بزرگداشت میشود. علی حیاتی روز سهشنبه 4 دی ماه در جلسه گرامیداشت هفته نهضت سوادآموزی، اظهار کرد: نهضت سوادآموزی که به فرمان امام خمینی (ره) تشکیل شد، یک انقلاب دانایی در درون انقلاب اسلامی بود که سواد جمعی را در ایران اسلامی گسترش داد و بیسوادی را ریشهکن کرد.
وی با اشاره به ضرورت توجه جدی به نقش زنان در آموزشدهندگی سوادآموزی، افزود: در دوران شاهنشاهی، زنان قربانی تبعیض آموزشی بودند و به دلیل بینشها و نگرشهای نامناسب، زنان امکان یادگیری و سوادآموزی نداشتند. اما با ظهور انقلاب اسلامی و سوادآموزی جمعی، زنان پای کار آمدند و با آموزش عمومی و سوادآموزی، به همجنسهای خود کمک کردند تا علم و دانش را فرا بگیرند. وی همچنین از تغییرات در برنامهها و ساختار نهضت سوادآموزی، در آینده نزدیک خبر داد و تصریح کرد: هفته سوادآموزی، برای قدردانی از زحمات و تلاشهای همکاران است. تلاش و زحماتی که به آن اعتقاد و اعتماد داریم و امیدواریم که در گام دوم نهضت سوادآموزی که بر پایه مهارتمحوری است، بتوانیم قدمهای مهمی برداریم.