در سال 1403 بیش از 500 هزار نفر ظرفیت پذیرش در دانشگاهها (روزانه، نوبت دوم، پیام نور و غیرانتفاعی) وجود داشت که بیش از 187 هزار نفر در دورههای رایگان پذیرفته شدند. برای سال 1404 نیز ظرفیت نهایی مردادماه مشخص میشود، اما پیشبینی میشود مشابه سال گذشته باشد. معاون آموزشی وزارت علوم تأکید کرد که افزایش ظرفیت بدون برنامه در دستور کار نیست و ظرفیت حدودی 480 هزار نفر است. در کنکور 1404، 60% نمره به سوابق تحصیلی و 40% به آزمون اختصاص دارد. جوانترین داوطلب متولد 1389 از زرند کرمان (گروه هنر) و مسنترین داوطلب متولد 1324 از تهران (گروه انسانی) بودهاند. نتایج اولیه نیمه دوم مرداد، کارنامه انتخاب رشته دهه اول شهریور، و نتایج نهایی در نیمه اول مهر اعلام میشود. 64% داوطلبان زن و 36% مرد هستند.
شایعه لو رفتن سوالات آزمون مدارس استعدادهای درخشان و نمونه دولتی تکذیب شد
به نقل از ایسنا، متن اطلاعیه آموزش و پرورش درباره شایعه لو رفتن سوالات آزمون به شرح زیر است: با توجه به شایعات منتشر شده در فضای رسانه ای کشور مبنی بر انتشار سؤالات آزمون ورودی مدارس استعدادهای درخشان و نمونه دولتی از سوی یک مؤسسه آموزشی، پیش از برگزاری آزمون، ستاد عالی آزمون ها ضمن بررسی همه جانبه موضوع، قاطعانه این شایعه بی اساس و ادعاهای مطرح شده در فضای رسانه ای غیررسمی را تکذیب و فاقد اعتبار دانست. لذا ضمن قدردانی از هوشیاری داوطلبان و خانوادههای محترم در برخورد با این گونه اخبار خلاف واقع، تقاضا می شود به شایعات مطرح شده در فضای مجازی، بی اعتنا بوده و اطمینان داشته باشند که آموزش و پرورش با همکاری و حضور مؤثر نهادهای نظارتی و امنیتی در حفظ امنیت آزمونها، هیچ گاه اجازه نخواهد داد که عده ای با ترفندهای شناخته شده و ادعاهای بی اساس، آرامش و امنیت آزمون ها را برهم زده و موجب تشویش افکار عمومی شوند. لذا مجدداً ضمن رد این ادعاها تأکید می نماید تمامی فرآیندهای طراحی، انتقال و اجرای آزمونهای ورودی مدارس استعدادهای درخشان و نمونه دولتی، تحت تدابیر سختگیرانه حفاظتی و امنیتی انجام پذیرفته و هیچ خللی در حفظ امنیت آزمونهای مذکور ایجاد نشده است.
سه محور اصلاح و بهروزرسانی روشهای آموزش در مدارس
رضوان حکیمزاده، معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزشوپرورش، در گردهمایی مدیران استانی تأکید کرد: برای ارتقای کیفیت آموزش، ابتدا باید چرایی، چیستی و چگونگی کار تبیین شود و تبیین چرایی، نقش کلیدی مدیران استانی است. وی تحقق سند تحول بنیادین را محور اصلی برنامهها دانست و بر بهروزرسانی روشهای یادگیری با رویکرد مشارکتی، گروهی و خلاقانه طبق راهکار 3-17 این سند تأکید کرد. او سه محور اصلی اصلاح آموزش را گفتمانسازی، توانمندسازی و تولید محتوا اعلام کرد و از اجرای طرح «اجتماعات یادگیری معلمان» خبر داد که تاکنون 381 هزار معلم و مدیر در آن ثبتنام و 2364 اجتماع یادگیری تشکیل شده است. به گفته وی، معلمان باید نقش فعال در تولید محتوا داشته باشند و این فرآیند از سطح مدرسه تا ملی رصد میشود. برنامه «توانا» در سطوح ملی، استانی و منطقهای اجرا میشود و بر صلاحیت حرفهای، محیط یادگیری مثبت و بهرهگیری از فناوریهای نوین مانند هوش مصنوعی تأکید دارد. وی خواستار هماهنگی برنامههای استانی با سرفصلهای ملی، تولید محتوای تعاملی و مشارکت مداوم معلمان برای تحقق عدالت و کیفیت آموزشی شد.
گزینش72 هزار داوطلب ورود به دانشگاه فرهنگیان رو به اتمام
علیرضا کاظمی، وزیر آموزشوپرورش، در گردهمایی مدیران استانی با گرامیداشت یاد شهدا، بر ایستادگی در برابر استکبار و اهمیت انسجام اجتماعی در شرایط بحرانی مانند جنگ 12 روزه تأکید کرد. وی مشارکت و حضور فعال رئیسجمهور در مدیریت بحران را الگویی برای مدیران دانست. کاظمی با اشاره به اجرای دقیق آزمونها، از پیشرفت فرآیندهای آموزشی از جمله تصحیح بهموقع اوراق و گزینش 72 هزار داوطلب دانشگاه فرهنگیان خبر داد. وی تشکیل ستاد آموزشوپرورش در شرایط جنگی و آغاز دورههای تربیت مدرس در راستای توسعه عدالت آموزشی را از اقدامات مهم این وزارتخانه برشمرد. همچنین، دلجویی از خانوادههای شهید و مجروحان جنگ، از وظایف اصلی مدیران دانسته شد. کاظمی تأکید کرد تمرکز اصلی آموزشوپرورش باید بر اجرای سند تحول بنیادین باشد و طرحهای کلان از جمله پروژه مهر، مدارس الگوی تراز، ارتقاء کیفیت آموزشی، ورزشی و پرورشی، و محرومیتزدایی از فضاهای آموزشی از محورهای اساسی محسوب میشوند. وی به تغییر ساختار آموزشی و استفاده از سامانه ساتع برای رصد پروژهها اشاره و بر مشارکت معلمان در اجتماعات یادگیری برای تحقق عدالت آموزشی تأکید کرد.
پروژه مهر با امضای همدلی و نقشآفرینی مؤسسان مدارس غیردولتی در آغاز سال تحصیلی
نشست مؤسسان مدارس غیردولتی تهران با محوریت پروژه مهر، مدرسه متعالی و آمادگی برای آغاز سال تحصیلی برگزار شد. در این نشست بر تعامل مؤثر با آموزش و پرورش و ارتقای کیفیت برنامهریزی آموزشی تأکید شد. در نشست مجمع مؤسسان مدارس غیردولتی، میررضا شفیعپور این مدارس را الگوهایی برای تحقق «مدرسه متعالی» دانست و بر توجه همهجانبه به تربیت دانشآموزان تأکید کرد. هادی ورمزیاری نیز همکاری مؤسسان را عاملی کلیدی در موفقیت پروژه مهر و آغاز منظم و پرنشاط سال تحصیلی دانست و بر ضرورت تعامل مؤسسان با ادارات آموزشوپرورش مناطق مختلف برای بهبود برنامهریزیها تأکید کرد. در پایان، مؤسسان دغدغههای خود را درباره مدیریت، نیروی انسانی و مسائل اجرایی مطرح کرده و خواستار تعامل مؤثر با مدیران آموزشوپرورش تهران شدند.