محمد جعفری، معاون تربیت بدنی و سلامت وزارت آموزش و پرورش، اعلام کرد که سرانه فضاهای ورزشی در مدارس و خارج از مدارس هماکنون 0.38 متر مربع است که 0.21 متر مربع آن درون مدرسهای و 0.17 متر مربع برون مدرسهای میباشد. هدف برنامه هفتم توسعه، افزایش این سرانه به یک متر مربع است. برای تحقق این هدف، تا پایان برنامه هفتم قرار است 20 هزار فضای ورزشی با میانگین 600 متر مربع ایجاد شود. امسال نیز حدود 3 هزار فضای ورزشی جدید در هفته تربیت بدنی افتتاح خواهد شد. همچنین، با مشارکت مردم و مسئولان، بیش از 2800 فضای ورزشی موجود تعمیر، تجهیز و بهینهسازی میشود و اعتبارات مناسبی برای این امور اختصاص یافته است.
با ساماندهی نیروها عدالت آموزشی محقق میشود؛
شیما جعفری، معاون پرورشی و تربیت بدنی آموزش و پرورش منطقه 4، از اجرای «طرح پویا» با هدف افزایش نشاط اجتماعی، سلامت جسمانی و روانی دانشآموزان خبر داد. این طرح در کانونهای ورزشی شهید عراقی و خواجه عبدالله انصاری با حضور بیش از 4500 دانشآموز برگزار شد و فعالیتهایی مانند تنیس روی میز، والیبال، شطرنج، ژیمناستیک و تکواندو را شامل میشود. جعفری تأکید کرد که طرح پویا در راستای سند تحول بنیادین آموزش و پرورش طراحی شده و با حمایت مدیر منطقه، هدفش فراهم کردن فضای آموزشی شادابتر و ارتقاء سلامت خانوادههاست.
دولت چهاردهم در پی ایجاد مدرسهای با یادگیری خلاق، فعالیت گروهی و پرورش فکر
رضوان حکیمزاده در همایش آموزش و پرورش استان قزوین اعلام کرد که عملکرد این استان در همه شاخصها بالاتر از میانگین کشوری است و در آموزش ابتدایی پیشتاز کشور به شمار میرود. او از افتتاح «طرح توانا» خبر داد که با هدف اجرای سند تحول بنیادین و توانمندسازی معلمان و مدیران برای تغییر روشهای تدریس و افزایش مشارکت دانشآموزان طراحی شده است. حکیمزاده تأکید کرد دولت چهاردهم در پی ایجاد مدرسهای خلاق و فعال است که یادگیری فراتر از حافظهمحوری باشد و دانشآموزان آموختهها را در زندگی واقعی به کار ببرند. همچنین ضرورت تغییر فضای مدارس به محیطی آموزشی و تعامل گروهی دانشآموزان به جای رقابت فردی را برجسته کرد.
توسعه آموزشهای فنی و حرفهای و افزایش تجهیزات هنرستانها در دستورکار وزارت آموزش و پرورش
سیدمصطفی آذرکیش، معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش، در نشست با مدیران استان قزوین بر ارتقای توانمندی معلمان و مدیران و اجرای الگوی مدرسه تراز تأکید کرد. وی برنامههایی مانند برگزاری دورههای توانمندسازی، توسعه مهارتهای دانشآموزان، تقویت پژوهشسراها و افزایش پوشش تحصیلی بازماندگان را از اولویتها دانست. آذرکیش بر شناسایی و حل دقیق مشکلات آموزشی و اهمیت همکاری تیمی برای بهبود کیفیت آموزش تأکید کرد و از تخصیص بودجه برای ارتقای امکانات دبیرخانهها خبر داد. همچنین توسعه آموزشهای فنی و حرفهای و حمایت از دانشآموزان با استعداد از دیگر سیاستهای مهم وزارت آموزش و پرورش است.