ویژگی‌های افراد باهوش و 9 عبارتی که آن‌ها به کار نمی‌برند

رده: مقاله
زمان:

افراد باهوش کسانی هستند که نسبت به مردم عادی، در زندگی خود با موضوعات چالش‌برانگیز بیشتری دست و پنجه نرم می‌کنند. این افراد معمولأ با چالش‌هایی روبه‌رو می‌شوند که مردم عادی اصلأ با آن‌ها روبه‌رو نمی‌شوند و از طرف دیگر نیز ممکن است اشتباهاتی انجام دهند که دیگران هرگز گرفتار آن‌ها نمی‌شوند. اکثریت مردم بر این عقیده‌اند که افراد باهوش هرگز گرفتار موضوعات پیش پا افتاده زندگی نمی‌شوند در حالی که این تفکر حقیقت ندارد و افراد باهوش نیز همانند بقیه‌ی انسان‌ها هستند و ممکن است در زندگیشان اشتباهاتی داشته باشند.

ویژگی‌های افراد باهوش و 9 عبارتی که آن‌ها به کار نمی‌برند

برخی ویژگی‌های افراد باهوش

  • از پرحرفی خسته می‌شوند: افراد باهوش از پرحرفی خسته می‌شوند و معمولأ بحث‌های بیهوده و عادی روزمره آن‌ها را کلافه می‌کند، زیرا مغز افراد باهوش دائمأ در حال فکر کردن به برنامه‌ها و هدف‌های بزرگ است. این افراد معمولأ به ایده‌هایی در زمینه‌ی علم، فلسفه و هنر فکر می‌کنند که کم‌تر در بحث‌های روزمره درباره‌ی آن‌ها صحبت می‌شود. به همین دلیل افراد باهوش به دنبال فردی شبیه به خود هستند تا بتوانند درباره‌ی موضوعات مهم با او صحبت کنند.
  • کمتر حرف می‌زنند و بیشتر فکر می‌کنند: افراد باهوش نسبت به افرادی که هوش عادی دارند، دیرتر عقاید و نظرات خود را اعلام می‌کنند زیرا این افراد به دنبال همه‌ی راه حل‌ها و جواب‌های ممکن می‌گردند تا بتوانند بهترین راه حل و جواب را پیدا کنند. به همین دلیل دیگران فکر می‌کنند که آن‌ها افرادی درون‌گرا، بی‌حوصله و عجیب و غریب هستند. زیرا افراد عادی با شیوه‌های خاصی که افراد باهوش برای پیش‌برد کارها ارائه می‌دهند آشنایی ندارند.
  • از شغلشان زود خسته می‌شوند: از آن جایی که افراد باهوش دوست دارند که هر روز مغز خود را با موضوعات، ایده‌ها و پروژه های جدید به چالش بکشند، باعث می‌شود که از شغلی که زمانی برایشان جالب بوده خیلی زود خسته شوند و بعد از مدتی آن کار برایشان حوصله سر بر شود.
  • کمتر از افراد عادی اهل عمل هستند: افراد باهوش به دلیل افکار و ایده‌های زیادی که در ذهنشان وجود دارد، معمولأ انگیزه‌ی کمتری برای عملی کردن آن‌ها دارند. متأسفانه اکثر مردم این ویژگی افراد باهوش را به اشتباه تنبلی تلقی می‌کنند. گاهی اوقات این افراد به دلیل مهارت زیادی که در فکر کردن دارند، زمان عمل باز هم فکر می‌کنند و ذهن خود را با ایده‌ها و نظریه‌های جدیدتر پر می‌کنند و به همین دلیل عمل را فراموش می‌کنند.
  • در جامعه آدم بی‌دست و پایی به نظر می‌رسند: افراد باهوش از پرحرفی و مکالمات عادی خسته می‌شوند، در صورتی که از موضوعی مطمئن نباشند درباره‌ی آن صحبت نمی‌کنند، از ایده‌های قدیمی الهام نمی‌گیرند و به جای عمل؛ بیشتر فکر می‌کنند. این ویژگی‌های خاص افراد باهوش باعث می‌شود که از دید مردم در جامعه آدم‌های بی‌دست و پایی به نظر برسند.

ویژگی‌های افراد باهوش و 9 عبارتی که آن‌ها به کار نمی‌برند

  • به سختی عاشق می‌شوند: عاشق شدن برای افراد باهوش بسیار سخت است. زیرا افراد باهوش، نسبت به دیگران هشیارتر، تحلیلی‌تر و مستقل‌تر هستند و به همین دلیل سخت‌تر و دیرتر از افرادی با هوش عادی عاشق می‌شوند.
  • تلاش کردن برای افراد باهوش اهمیت کمتری دارد: همان‌طور که می‌دانید برای رسیدن به موفقیت باید تلاش کرد اما افراد باهوش از آن جایی که مفاهیم را خیلی سریع‌تر از دیگران درک می‌کنند، معمولأ بدون آن که تلاش کنند نتایج خوبی می‌گیرند، بنابراین زمانی که برای رسیدن به موفقیت باید تلاش کنند از پس آن بر نمی‌آیند.
  • بیش از حد به چهره‌های شاخص و مقامات احترام می‌گذارند: نه تنها افراد باهوش بلکه افراد عادی نیز دارای این ویژگی هستند که به افراد سرشناس و تحصیل کرده بیش از حد احترام می‌گذارند و بدون هیچ چون و چرایی از دستورات آن‌ها اطلاعت می‌کنند. افراد باهوش متأسفانه ارزش آدم‌ها را از روی میزان تحصیلشان می‌سنجند وبه آن‌ها بیش از حد اهمیت می‌دهند.
  • غرور و اعتماد به نفس کاذب دارند: افراد باهوش زمانی که در یک کار موفق می‌شوند، حس قدرت و اعتماد به نفس در وجودشان افزایش می‌یابد و فکر می‌کنند می‌توانند در همه‌ی زمینه‌ها صاحب نظر باشند. افراد باهوش معمولأ برای رسیدن به موفقیت از راه‌های میان بر استفاده می کنند به همین میزان رصد خطا در کارهای آن‌ها زیاد است.

بدترین جملات منفی که افراد باهوش از آن‌ها استفاده نمی‌کنند.

افراد باهوش از جملات «خسته به نظر می‌رسی»، «چقدر لاغر شدی»، «لیاقتت بیشتر از اینهاست»، «تو همیشه یا تو هیچ وقت ...»، « نسبت به سنت خیلی جوان‌تر به نظر می‌رسی»، «به تو گفته بودم که ...»، «حق انتخاب با توست یا هر طور خودت صلاح می‌دانی» و بسیاری موارد دیگر استفاده نمی‌کنند، زیرا این جملات باعث القای حس منفی در افراد می‌شوند. در اینجا برخی از این موارد را بیشتر توضیح می‌دهیم. آدم‌های خسته معمولأ چشمانی گود افتاده همراه با موهای پریشان دارند که در کار خود تمرکز کافی را ندارند و اغلب مواقع کج‌خلق هستند. در واقع گفتن این جمله به این معنی است که آن‌ها داری ویژگی‌های گفته شده هستند و ممکن است از حرف شما ناراحت شوند. افراد باهوش به جای این جمله از عبارت «همه چیز خوب است؟» استفاده می‌کنند و باب گفت و گو را با افراد باز می‌کنند تا آن‌ها بتوانند درباره‌ی احساسشان صحبت کنند. از طرف دیگر این جمله نگرشی مثبت از شما در ذهن مخاطب ایجاد می‌کند و موجب جلب اعتماد آن‌ها می‌شود.

عباراتی که نشان‌دهنده‌ی نگرش مثبت شماست

جمله‌ی «وای چقدر لاغر شدی!» عبارتی به ظاهر مثبت است که در حقیقت برای افراد بار منفی دارد. با گفتن این جمله، در واقع این حس را در فرد ایجاد می‌کنید که او را مورد نقد و بررسی قرار داده‌اید و او قبلأ ظاهری چاق و نامناسب داشته است. افراد باهوش به جای این جمله از عبارت « چقدر عالی به نظر می‌رسی» استفاده می‌کنند که یک جمله‌ی کاملأ مثبت است و شما با به جای مقایسه‌ی ظاهر فعلی او با گذشته‌اش، فقط ظاهر فعلی و مناسب او را مورد تمجید قرار داده‌اید. افراد باهوش زمانی که دوستشان از یک رابطه‌ی شخصی یا حرفه‌ای جدا شده، هرگز به او نمی‌گویند « لیاقتت بیشتر از این‌هاست» زیرا این جمله باعث می‌شود که او فکر کند انتخابش اشتباه بوده یا سلیقه‌اش خوب نیست. افراد باهوش در این شرایط از جمله‌ی «خودش ضرر کرده» استفاده می‌کنند که این عبارت در فرد این حس را ایجاد می‌کند که از هر نظر عالی بوده و هم‌چنین نشان‌دهنده‌ی نگرش مثبت شما از این موضوع است.

ویژگی‌های افراد باهوش و 9 عبارتی که آن‌ها به کار نمی‌برند

عبارات هوش‌مندانه نیازی به کلمات توصیفی ندارند

استفاده از کلمه‌ی «تو نسبت به» که یک عبارت توصیف‌کننده است، در عین حال که می‌تواند مهربانانه باشد، بی‌ادبانه نیز هست. معمولأ هیچ شخصی نمی‌خواهد که تا آخر عمرش مانند یک ورزش‌کار عالی به نظر برسد ولی استفاده از این کلمه در جملات موجب القای حس منفی در افراد می‌شود. افراد باهوش به جای این عبارت می‌گویند: «فوق‌العاده به نظر می‌رسی». در حقیقت این جمله همانند یک معجزه عمل می‌کند. بهتر است بدانید که عبارات هوش‌مندانه نیازی به کلمات توصیفی ندارند پس اگر می‌خواهید شما هم جزء افراد باهوش باشید کمتر از عبارات توصیفی استفاده کنید.

سخن آخر

از آن‌جایی که ذهن افراد باهوش مدام درگیر ایده‌ها و هدف‌ها و راه‌های رسیدن به آن‌ها می‌باشد، کمتر دوست دارند با دیگران وقت‌گذرانی کنند به همین دلیل زمانی که با دیگران در ارتباطند احساس ناراحتی می‌کنند. ارتباط افراد باهوش با دیگران حتی با اعضای خانواده هدف‌مند است. ارتباط برقرار کردن با دیگران بسیار حائز اهمیت است زیرا از این طریق می‌توان تجربیات و احساسات خود را با دیگران به اشتراک گذاشت و از آن‌ها بهترین استفاده را کرد.

b xpx
# / b
xpx b
# / b

افزودن
b
/ /
: