در آیین بزرگداشت هفته پیوند اولیا و مربیان که در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برگزار شد، مجید پارسا، مدیرکل آموزشوپرورش تهران، بر ضرورت مشارکت خانوادهها و نهادهای مختلف در امر تعلیم و تربیت تأکید کرد و گفت مدارس بهتنهایی قادر به انجام این مسئولیت سنگین نیستند. او همچنین از افزایش مراکز مشاوره خانواده از 12 به 20 مرکز تا پایان سال خبر داد. عاطفهسادات مدبرنژاد، مدیرکل انجمن اولیا و مربیان وزارت آموزشوپرورش، نیز بر اهمیت تعامل خانواده و مدرسه در رشد دانشآموزان تأکید کرد و از اجرای طرح «اولیا و مربیان همگام در تربیت» برای آموزش والدین خبر داد. همچنین از رونمایی سومین جشنواره کتاب و مربیانو بسته آموزشی خانواده سالم، جامعه سالم در سطح ملی سخن گفت. وی اعلام کرد طرح «مدرسه اولیا» نیز برای مشارکت فعالتر خانوادهها در توسعه فضاهای آموزشی اجرا خواهد شد.
عملکرد درخشان استانها در هدایت تحصیلی و مشاوره دانشآموزان
در گردهمایی معاونین پرورشی سراسر کشور، طاهره فضائلی، معاون برنامهریزی امور مشاوره وزارت آموزش و پرورش، گزارشی جامع از عملکرد استانها در حوزههای مشاورهای و تربیتی ارائه داد. وی با اشاره به استانهای برتر در اجرای برنامههایی چون هدایت تحصیلی، غربالگری، مداخلات روانی و ارجاع به مراکز تخصصی، بر ضرورت اجرای دقیق و علمی این فرآیندها تأکید کرد. فضائلی همچنین آسیبهایی نظیر کمتوجهی برخی مدیران به نقش مشاوران و ضعف آگاهی خانوادهها نسبت به اهمیت غربالگری را از چالشهای موجود برشمرد و خواستار افزایش آگاهی، آموزش و هماهنگی میان عوامل مدرسه شد. او تاکید کرد که اجرای درست این برنامهها، موجب کاهش محسوس آسیبهای اجتماعی در مدارس و افزایش اعتماد خانوادهها به نظام آموزشی خواهد شد.
مدرسهسازی بدون مشارکت مردمی امکانپذیر نیست
در جلسهای با محوریت بررسی مشکلات آموزشی شهرستانهای فلارد، خانمیرزا و لردگان، حمیدرضا خانمحمدی، معاون وزیر آموزش و پرورش و رئیس سازمان نوسازی مدارس، بر ضرورت اجرای الگوی مشارکت مردمی در مدرسهسازی تأکید کرد و گفت: بدون مشارکت مردم، ساخت مدارس ممکن نیست. وی با اشاره به محدودیت بودجه و زمان، خواستار استفاده از ظرفیت خیرین و تجربههای موفق گذشته شد. خانمحمدی همچنین نقش مسئولان محلی در پیشبرد این نهضت را مهم دانست و از آنان خواست پروژههای نیمهتمام را تکمیل کرده و بر مناطق محروم تمرکز ویژه داشته باشند.
معلمان عنصر اصلی ارتقای کیفیت آموزشی در مدارس هستند
احمد محمودزاده، معاون وزیر آموزش و پرورش، با تأکید بر نقش کلیدی معلمان در ارتقای کیفیت آموزش، اعلام کرد که معلمان اصلیترین عامل در پیشرفت تحصیلی دانشآموزان هستند و باید دانش، مهارت و نگرش آنها بهطور مستمر تقویت شود. وی بر اهمیت آموزشهای ضمن خدمت، بهویژه برای معلمان مدارس غیردولتی، تأکید کرد و از کاهش ساعات تدریس معلمان این مدارس از 44 به 30 ساعت و اجرای برنامههای توانمندسازی و دانشافزایی برای بیش از 300 هزار معلم غیردولتی خبر داد. هدف از این اقدامات، ارتقای کیفیت آموزش و حرفهایسازی معلمان است.
درخواست وزیر آموزش و پرورش از اولیاء برای مراقبت از تربیت فرزندانشان
علیرضا کاظمی، در آیین افتتاح هفته پیوند اولیا و مربیان، بر نقش اساسی خانواده در تربیت دانشآموزان تأکید کرد و گفت شخصیت و هنجارهای رفتاری دانشآموز در خانواده شکل میگیرد. وی بیان کرد مدرسه بهتنهایی نمیتواند استعدادهای فرزندان را شکوفا کند و همکاری مؤثر خانواده و مدرسه، بهویژه از طریق انجمن اولیا و مربیان، ضروری است. کاظمی همچنین بر لزوم ارتقاء کیفیت آموزش و تربیت در مدرسه و خانه، متناسب با نیازهای روز تأکید کرد و خواستار تقویت سازوکارهای انجمن اولیا و مربیان شد. او از والدین خواست ارتباط نزدیکتری با معلمان داشته باشند و در تربیت فرزند مشارکت فعالتری ایفا کنند. وی با اشاره به آسیبهای اجتماعی و روانی که دانشآموزان با آن مواجه هستند، خواستار پر کردن وقت دانشآموزان با فعالیتهای ورزشی، فرهنگی و تربیتی شد تا عزتنفس و امنیت روانی آنها افزایش یابد.