المپیادهای دانش‌آموزی در ایران

رده: مقاله
زمان:

ممکن است فرزند شما در یکی از درس‌هایش توانایی بیشتری داشته باشد و شما احساس کنید که اگر در مسیر درست قرار بگیرد، می‌تواند موفقیت‌های بیشتری نیز در آن درس کسب کند. در چنین شرایطی اغلب والدین در انتظار کنکور می‌مانند تا فرزندشان در رشته‌ای که مربوط به آن درس می‌شود قبول شده و وارد دانشگاه شود. اما راه دیگری هم برای موفقیت سریع‌تر و در عین حال یادگیری عمیق‌تر وجود دارد المپیادهای علمی. این مسابقات بین‌المللی هر سال در زمانی معین برگزار می‌شوند و دانش‌آموزان زیادی از سراسر کشور در آن‌ها شرکت می‌کنند. کسب مقام کشوری در المپیاد دانش آموزی می‌تواند آغاز مسیری شگفت‌انگیز برای فرزندتان باشد. مسیری که او را به درجات بالای علمی در جهان برساند. ما در این مطلب تمام نکات مهم مربوط به المپیادهای دانش آموزی را جمع‌آوری کرده‌ایم تا اطلاعات کاملی را در اختیار شما بگذاریم. همراه ما باشید.

ویژگی المپیادهای دانش آموزی

ویژگی المپیادهای دانش آموزی

المپیادهای دانش آموزی بزرگ‌ترین رقابت علمی دانش آموزی در جهان هستند. شرکت‌کنندگان این مسابقه‌ی بزرگ باید زیر 18 سال بوده و در مدرسه از سطح علمی قابل قبولی برخوردار باشند. کسب رتبه در المپیاد به دانش‌آموزان کمک می‌کند تا هم به سطوح علمی بالاتر دست پیدا کنند و هم به نوعی کنکور را دور بزنند! مهم‌ترین هدف در برگزاری المپیادها، بالا بردن سطح علمی دانش‌آموزان در سرتاسر جهان است.

شرایط شرکت در المپیادهای دانش آموزی

شرایط شرکت در المپیادهای دانش آموزی

دانش‌آموزانی که در پایه‌ی دهم و یازدهم تحصیل می‌کنند، می‌توانند در المپیادهای دانش آموزی شرکت کنند؛ البته به این شرط که در تحصیل آن‌ها وقفه ایجاد نشده باشد و هرگز ترک تحصیل نکرده باشند. به این نکته توجه داشته باشید که المپیادهای مقطع تحصیلی متوسطه‌ی اول به صورت آزمایشی برگزار شده و در واقع دانش‌آموز را برای سال بعد آماده می‌کند. تمامی شرایط ثبت نام و شرکت در المپیادهای دانش آموزی در دو دسته‌ی عمومی و اختصاصی در بخشنامه‌ی سازمان آموزش و پرورش ذکر شده است. برای شرکت در المپیادهای دانش آموزی می‌توانید از اینجا ثبت نام کنید.

رشته‌های مختلف در المپیادها

خبر خوب این است که فرزند شما در هر کدام از درس‌ها که قوی باشد، شانس شرکت در المپیاد را دارد؛ زیرا المپیادهای دانش آموزی در رشته‌های گوناگونی برگزار می‌شوند و دانش آموزان با علایق متفاوت می‌توانند در این رقابت سرنوشت‌ساز شرکت کنند. در ایران نیز این رقابت در رشته‌های مختلف برگزار می‌شود که در ادامه با آن‌ها آشنا خواهید شد.

المپیاد ادبیات

المپیاد ادبیات

این المپیاد یک المپیاد تمام رشته‌ای است. به این معنی که دانش‌آموزان پایه‌ی یازدهم تمام رشته‌های تحصیلی می‌توانند در آن شرکت کنند. به همین دلیل است که تعداد شرکت کنندگان در این المپیاد بسیار زیاد بوده و در حقیقت به عنوان یکی از رقابت‌های بسیار شلوغ شناخته می‌شود.

المپیاد شیمی

المپیاد شیمی

این المپیاد نیز مانند المپیاد ادبیات مخصوص پایه‌ی یازدهم است و دانش‌آموزان پایه‌ی دهم به صورت آزمایشی در آن شرکت می‌کنند. اغلب شرکت‌کنندگان در این المپیاد از رشته‌های تجربی و ریاضی هستند.

المپیاد زیست‌شناسی

المپیاد زیست‌شناسی

المپیاد زیست شناسی که در بین دانش‌آموزان رشته تجربی با استقبال زیادی روبرو است، برای تمام دانش‌آموزان پایه دهم و یازدهم بوده و نداشتن وقفه در طول تحصیل، شرط مهم شرکت در آن است.

المپیاد نانو تکنولوژی

المپیاد نانو تکنولوژی

المپیاد نانو تکنولوژی یک رقابت کشوری است که به منظور شناخت استعدادهای درخشان و ارتقاء سطح علمی دانش‌آموزان برتر برگزار می‌شود. این آزمون نیز برای پایه دهم و یازدهم است.

المپیاد ریاضی

المپیاد ریاضی

دانش‌آموزان پایه یازدهم می‌توانند در المپیاد ریاضی شرکت کنند. البته در پایه‌ی دهم هم این المپیاد به صورت آزمایشی برگزار می‌شود. شرکت‌کنندگان این المپیاد از میان دانش‌آموزان رشته‌های تجربی و ریاضی هستند و تعداد آن‌ها هر چقدر باشد، فقط ششصد نفر از پایه‌ی یازدهم به مرحله‌ی دوم راه پیدا می‌کنند. در مرحله‌ی دوم نیز فقط 60 نفر به دوره‌ی آموزشی تابستان می‌روند. در انتهای این رقابت تنگاتنگ نیز دوازده نفر موفق به کسب مدال طلای المپیاد ریاضی می‌شوند و شش نفر برای شرکت در المپیاد جهانی ریاضی انتخاب می‌شوند.

المپیاد فیزیک

المپیاد فیزیک

المپیاد فیزیک نیز مخصوص رشته‌های تجربی و ریاضی است. در این المپیاد نیز دانش‌آموزان پایه یازدهم اجازه‌ی شرکت تا مرحله آخر را دارند و دانش‌آموزان پایه دهم به صورت آزمایشی شرکت می‌کنند.

المپیاد علوم زمینی

المپیاد علوم زمینی

اجازه‌ی شرکت در این المپیاد به دانش‌آموزان رشته ریاضی، تجربی و فنی‌حرفه‌ای داده شده است. این المپیاد نیز برای پایه‌های دهم و یازدهم برگزار می‌شود.

المپیاد نجوم

المپیاد نجوم

المپیاد نجوم نیز مانند المپیاد ادبیات یک رقابت فراگیر است و تمامی دانش‌آموزان رشته‌های مختلف می‌توانند در آن شرکت کنند. به همین دلیل است که این المپیاد هم یکی از رقابت‌های بسیار شلوغ و نفس‌گیر به شمار می‌آید.

المپیاد جغرافیا

المپیاد جغرافیا

المپیاد جغرافیا برای دانش‌آموزان رشته انسانی برگزار می‌شود. شرط شرکت در این المپیاد داشتن میانگین نمره‌ی 17 در درس زبان است.

مراحل برگزاری المپیاد دانش‌آموزی

مراحل برگزاری المپیاد دانش‌آموزی

المپیادها در پنج مرحله برگزار می‌شوند و در هر مرحله استعدادها و نخبه‌ها شناسایی شده و به مرحله‌ی بعدی راه پیدا می‌کنند. در مرحله‌ی اول، دانش‌آموزان در بهمن و اسفند به رقابت پرداخته و از هر رشته حدود هزار دانش‌آموز وارد مرحله‌ی دوم می‌شوند. مرحله‌ی دوم که در اردیبهشت برگزار می‌شود، در هر رشته چهل نفر را به مرحله‌ی سوم و اردوی تابستانی می‌رساند. اردوی تابستانی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است و در آن بهترین اساتید به آموزش برگزیدگان می‌پردازند. در پایان اردوی تابستانی هشت تا هجده دانش‌آموز مدال طلا کسب کرده و دانش‌آموزان دیگر نیز به مدال برنز دست پیدا می‌کنند. افرادی که مدال طلا کسب می‌کنند، می‌توانند مستقیم به دانشگاه رفته و در رشته‌ی مورد علاقه‌ی خود مشغول به تحصیل شوند. همچنین نام آن‌ها (به جز منتخبین المپیاد ادبیات) در تیم ملی المپیاد کشور ثبت شده و عضو بنیاد ملی نخبگان می‌شوند.

المپیادهای دانش‌آموزی در ایران

در مرحله‌ی چهارم که در پاییز برگزار می شود، طلاداران مرحله‌ی قبل به عنوان اعضای تیم ملی المپیاد ایران انتخاب شده و به رقابت می‌پردازند. در این مرحله، منتخب‌ها دوره‌ی علمی چند ماهه‌ای را سپری می‌کنند تا از آمادگی بیشتری برخوردار شوند. مرحله‌ی پنجم، همان رقابت سرنوشت‌سازی است که تمام دانش‌آموزان منتخب جهان را در مقابل هم قرار می‌دهد. در این مرحله، تنها شش دانش‌آموز به شهری که میزبان المپیادهای دانش آموزی است، سفر می‌کنند. مرحله‌ی پنجم در تابستان برگزار می‌شود و پیش از آزمون، دوره‌ای کوتاه به همراه چند آزمون آزمایشی نیز برای آمادگی منتخبان در نظر گرفته شده است. در این مرحله است که فرزند شما سطح علمی خود را در مقیاس جهانی محک می‌زند و می‌تواند صاحب مدال طلا، نقره، برنز و یا دیپلم افتخار جهانی شود.

مزایای شرکت در المپیادهای دانش آموزی

شرکت در المپیادهای دانش آموزی نه تنها سطح علمی دانش‌آموزان را افزایش می‌دهد، بلکه می‌تواند یک فرصت مناسب برای عبور از کنکور باشد. دانش‌آموزانی که در این المپیادها شرکت کرده و رتبه‌ای کسب می‌کنند، می‌توانند از مزایایی که سازمان نظام وظیفه، بنیاد ملی نخبگان و وزارت علوم برای‌شان در نظر گرفته است، بهره‌مند شوند. برخی از این مزایا به شرح زیر است:

  • بنیاد نخبگان از مدال‌آوران حمایت‌های مالی و غیر مالی می‌کند.
  • برای برگزیدگان وام کم بهره در ابعاد مختلف زندگی در نظر گرفته شده است.
  • افرادی که مدال نقره و برنز کسب می‌کنند در کنکور سهمیه‌ای بیست درصدی دارند.
  • دارندگان مدال المپیاد این امکان را دارند که هم‌زمان در دو رشته دانشگاهی تحصیل کنند.
  • دارندگان مدال طلا از کنکور معاف شده و می‌توانند در رشته و دانشگاه مورد علاقه‌ی خود تحصیل کنند.
  • دانش‌آموزان پسر که در المپیاد برگزیده شده‌اند به جای خدمت سربازی، زمان خود را صرف انجام پروژه‌های علمی و تحقیقاتی می‌کنند.

b xpx
# / b
xpx b
# / b

افزودن
b
/ /
: