سازمان سنجش اعلام کرد که نمرهکل و نمرات خام نوبت دوم آزمون سراسری 1404 هماکنون در سامانه جامع آزمون سراسری قابل مشاهده است. کارنامه علمی بهصورت جداگانه برای متقاضیانی که در هر دو نوبت شرکت کردهاند و بهصورت تکی برای کسانی که فقط در یکی از نوبتها شرکت داشتهاند، نمایش داده میشود. متقاضیانی که در دو نوبت آزمون، گروه آزمایشی متفاوت داشتهاند باید تا پایان امروز، 26 مرداد گروه اصلی مورد نظر خود را برای انتخاب رشته مشخص کنند. کارنامه نهایی شامل نمرات آزمون اختصاصی، سوابق تحصیلی، نمرهکل نهایی، رتبه در سهمیه و رتبه کشوری خواهد بود. اطلاعات تکمیلی درباره انتخاب رشته بهزودی منتشر میشود.
ساعت برگزاری امتحانات جبرانی دوازدهمیها تغییر کرد
محسن زارعی، رئیس مرکز سنجش و پایش کیفیت آموزشی، اعلام کرد که امتحانات نهایی نوبت تابستان برای دانشآموزان پایه دوازدهم از 27 مردادماه آغاز شده و تا 9 شهریورماه ادامه خواهد داشت. این آزمونها راس ساعت 7 صبح و فقط در یک نوبت برگزار میشوند و دانشآموزان باید حداکثر تا ساعت 6:30 صبح در محل برگزاری آزمون حضور داشته باشند. تأکید شده که همراه داشتن کارت ورود به جلسه برای شرکت در امتحان الزامی است. زارعی همچنین توضیح داد که این آزمونها تنها شامل دانشآموزان پایه دوازدهم است و سایر امتحانات تابستانی برای پایههای دیگر توسط مدارس و بهصورت داخلی برگزار میشود.
آغاز پیش ثبت نام دانشآموزان اتباع خارجی در مدارس
به گزارش ایسنا، پیشثبتنام دانشآموزان اتباع خارجی برای پایههای اول، هفتم و دهم در سال تحصیلی 1405-1404 از طریق سامانه پیشثبتنام وزارت آموزش و پرورش آغاز شده است. متقاضیان باید ضمن رعایت مفاد شیوهنامه ثبتنام اتباع، فرآیند پیشثبتنام را از طریق درگاه اعلامشده تکمیل کنند. طبق این شیوهنامه، ارائه معرفینامه رسمی از ادارهکل اتباع و مهاجرین خارجی استانها برای ثبتنام دانشآموزان اتباع، الزامی است.
راهاندازی پایگاههای انتخاب رشته کنکور
به گزارش ایسنا، سمیه سادات ابراهیمی، مدیرکل امور تربیتی، مشاوره و مراقبت در برابر آسیبهای اجتماعی وزارت آموزش و پرورش، از راهاندازی 1155 پایگاه تخصصی انتخاب رشته کنکور با حضور بیش از 3600 مشاور متخصص در سراسر کشور خبر داد. این پایگاهها که در فضای امن مدارس و مراکز مشاوره دایر شدهاند، با هدف ارائه خدمات مشاورهای رایگان و تخصصی به دانشآموزان پایه دوازدهم و داوطلبان ورود به دانشگاه راهاندازی شدهاند. این خدمات شامل مشاوره تحصیلی، شغلی، آزمونهای شخصیتشناسی و استعدادسنجی، بررسی خطاهای شناختی و فرم نهایی اولویتبندی انتخاب رشته است. در هر منطقه حداقل دو پایگاه (یکی برای دختران و یکی برای پسران) فعال شده و از مدیران مدارس خواسته شده تا برای اطلاعرسانی گسترده و معرفی پایگاهها به دانشآموزان و خانوادهها تلاش کنند. ابراهیمی با تأکید بر مقابله با فعالیت مشاوران غیرمجاز، از دانشآموزان و خانوادهها خواست به جای مراجعه به مراکز نامعتبر، از خدمات تخصصی و مطمئن این پایگاهها استفاده کنند.
انجمن اولیا و مربیان با مشارکت خانوادهها کیفیت آموزش را متحول میکند
خدیجه جلیلیان، کارشناس مسئول انجمن اولیا و مربیان منطقه 8 آموزش و پرورش، با اشاره به قدمت و اهمیت این انجمن، آن را یکی از مهمترین نهادهای مشارکتی در آموزش و پرورش دانست. وی تأکید کرد که انجمن اولیا و مربیان با 26 وظیفه مشخص، از جمله نظارت، مشاوره، سازماندهی فعالیتهای فرهنگی و جذب مشارکتهای مردمی، نقش کلیدی در تقویت ارتباط میان خانه و مدرسه ایفا میکند. او افزود: همفکری و تعامل میان معلمان، والدین و مدیران باعث افزایش تعلق خاطر خانوادهها به مدرسه و ارتقای انگیزه دانشآموزان میشود. انجمن همچنین با استفاده از کارشناسان آموزشی، فضای مجازی و رسانهها تلاش میکند آموزش و مشاوره مؤثر را برای خانوادهها فراهم کند. جلیلیان به برخی اقدامات موفق این انجمن نظیر برگزاری کارگاههای مهارتآموزی، ارتقای سواد رسانهای والدین و برنامههای فرهنگی در محلهها اشاره کرد و افزود: بهرهگیری هوشمندانه از فضای مجازی میتواند تعامل مؤثر با خانوادهها را افزایش دهد.