5 فایده انار برای نوزادان و کودکان

رده: مقاله
زمان:

چقدر از فواید انار برای کودکان و نوزادان اطلاع دارید؟ روزانه چه میزان انار در برنامه‌ی غذایی خود و خانواده در نظر گرفته‌اید؟ می‌دانید خوردن انار از چه سنی پیشنهاد شده است؟ از 6 ماهگی به بعد می‌توانیم انار را به برنامه‌ی غذایی نوزادان اضافه کنیم. این میوه‌ی پاییزی سرشار از ویتامین و مواد مغذی است و فواید زیادی برای کودکان دارد. اما خواص انار برای کودکان و نوزادان چیست؟

از چه سنی خوردن انار مجاز است؟

از چه سنی خوردن انار مجاز است؟

همانطور که اشاره شد نوزادان بعد از شش ماهگی توانایی خوردن انار را دارند. اما نکته‌ای که باید به آن توجه کرد خوراندن آب انار به جای دانه‌های آن به به نوزادان زیر یک سال است. همچنین این آب میوه باید فاقد قند یا شیرین‌کننده مصنوعی باشد زیرا شیرین‌کننده‌های مصنوعی برای سلامتی مضرند. قسمت خوراکی انار از 15 درصد آب تشکیل شده است و می‌تواند نیاز بدن به آب را تامین کند. با این حال نباید در مصرف آن زیاده‌روی کرد. خوردن بیش از حد انار نه تنها برای کودکان و نوزادان بلکه برای بزرگسالان نیز با عواقبی همراه است. در هر فنجان 174 گرمی آب انار 7 گرم فیبر 3 گرم پروتئین 24 گرم قند و مقادیر زیادی ویتامین وجود دارد. همچنین این فنجان آب انار 144 کالری دارد.

فواید انار برای کودکان و نوزادان

1- محافظت در برابر بیماری: انار میوه‌ای با دانه‌های قرمز است که به دلیل دارا بودن مقادیر بالای ویتامین A و C به عنوان یک آنتی‌اکسیدان قوی عمل می‌کند. خنثی کردن بسیاری از اکسیدان‌های آزاد در بدن از فواید انار برای کودکان و نوزادان است. به همین دلیل یک میان‌وعده‌ی فوق‌العاده برای بچه‌ها به شمار می‌رود. آهن، فیبر، پتاسیم و ویتامین‌های موجود در انار خطر ابتلا به بیماری‌ها را کاهش می‌دهند. ویتامین C سیستم ایمنی بدن را در مقابل عفونت‌ها تقویت می‌کند، بنابراین مصرف این خوراکی باعث می‌شود بچه‌ها کمتر سرما بخورند. 2- کاهش التهاب: آنزیم‌های بیوشیمیایی موجود در انار از طریق تخریب عفونت‌های باکتریایی، التهاب را کاهش می‌دهند. به این ترتیب هرگونه التهاب ناشی از عفونت باکتریایی با خوردن انار از بین می‌رود. 3- درمان اسهال و یبوست: آب این میوه‌ی پاییزی در درمان استفراغ ناشی از سیستم دفاعی تکامل نیافته، دیسانتری، اسهال و یبوست نیز مؤثر است و به هضم بهتر غذا کمک می‌کند. در طب سنتی از انار برای درمان اسهال خونی و بیماری‌های گوارشی استفاده می‌شود. 4- از بین‌برنده‌ی کرم روده: یکی دیگر از فواید انار برای کودکان و نوزادان، از بین بردن انگل‌ها و کرم‌های روده است. این خاصیت نیز به دلیل دارا بودن مواد آنتی‌اکسیدان داخل انار است. 5- کنترل تب: انار به کاهش و کنترل تب نیز کمک می‌کند؛ همچنین به دلیل داشتن آب و مواد مغذی، مواد از دست رفته‌ی بدن در بیماری‌ها را نیز تامین می‌کند.

فواید انار برای بزرگسالان

فواید انار برای بزرگسالان

انار نه تنها برای کودکان و نوزادان بلکه برای بزرگسالان نیز مفید است. آب انار خطر ابتلا به بیماری قلبی در بزرگسالان را کاهش می‌دهد، در مبارزه با درد مفاصل و آرتروز مؤثر است، فشار خون را کاهش می‌دهد و در جلوگیری از سرطان سینه و پروستات و درمان آن کمک زیادی می‌کند.

چطور برای نوزاد آب انار تهیه کنیم؟

همانطور که اشاره شد برای کودکان میوه‌ی انار مناسب است اما برای نوزادان باید آب انار را تهیه کرد. برای این کار دانه‌های انار را به صورت کامل جدا کنید و در مخلوط‌کن بریزید. هیچ شکری به مخلوط‌کن اضافه نکنید و در نهایت آب میوه را از صافی رد کنید.

چه نکاتی را برای اضافه کردن انار به برنامه غذایی رعایت کنیم؟

با وجود فواید انار برای کودکان و نوزادان در مصرف این میوه باید به نکاتی توجه داشت. به طور کلی والدین باید قبل از اینکه هر خوراکی به برنامه‌ی غذایی فرزندانشان اضافه کنند، از خواص آن اطلاعات کافی داشته باشند؛ برای مثال این که چه میزان در طول روز انار برای نوزادان و کودکان کافیست، نحوه‌ی آماده‌سازی آن و ... . برای اطلاع از موارد تخصصی می‌توان با متخصصین پزشکی در ارتباط بود، اما نکات و اقدامات احتیاطی مصرف انار برای نوزادان و کودکان عبارت‌اند از: 1- نوزادان تا 9 ماهگی قادر به خوردن دانه انار نیستند. بنابراین به جای دانه‌، آب آن را به فرزندانتان بدهید. دانه‌های انار می‌توانند منجر به خفگی شوند. 2- هنگام گرفتن آب انار، پوست سفید آن را داخل آب میوه‌گیر نریزید. زیرا باعث ترشی آن می‌شود. 3- از آن‌جا که غذای اصلی نوزادان شیر مادر است و بیشتر مواد مغذی بدن آن‌ها از همین طریق تأمین می‌شود. پس آب انار را به مقدار کم در رژیم غذایی کودکان قرار دهید. در طول روز بیش از 100 گرم آب انار به بچه‌های 8 ماهه ندهید زیرا نوشیدن بیش از حد آن باعث اسهال و چاقی در کودک می‌شود. 4- هرگز از شکر اضافی یا طعم‌دهنده‌ی دیگر به جهت تغییر طعم اصلی آب انار برای کودک و نوزاد استفاده نکنید 5- آب انار را نمی‌توان با میوه‌ها یا سبزی‌های دیگر ترکیب کرد. زیرا ممکن است بدن کودک نسبت به مواد جدید واکنش نشان دهد. بنابراین بهتر است انار و آب انار را بدون افزودنی به او بدهید و واکنش‌های آلرژیک بدش را زیر نظر بگیرید. 6- بهترین زمان خوردن انار برای کودکان و نوزادان بعد از ظهر و عصر (اوایل شب) است. مصرف این میوه قبل از خواب می‌تواند منجر به بروز مشکلات دهان و دندان شود.

سخن آخر

با توجه به فواید انار برای کودکان و نوزادان این میوه‌ی پاییزی و مفید را از کودکان دریغ نکنید اما مراقب میزان مصرف آن باشید. این خوراکی اگر به مقدار و در زمان مناسب مصرف شود، در درمان مشکلات دندان و لثه کمک زیادی می‌کند. در غیر این صورت عوارضی جانبی برای دندان‌ها به همراه خواهد داشت.

b xpx
# / b
xpx b
# / b

افزودن
b
/ /
: