با آغاز امتحانات نهایی خردادماه 1404، مانند سالهای گذشته، شائبههایی درباره لو رفتن سؤالات و ایرادات راهنمای تصحیح در فضای مجازی مطرح شده است. امسال نیز برخی دبیران زیستشناسی به راهنمای تصحیح امتحان زیست پایه یازدهم انتقاداتی وارد کردهاند و خواستار اصلاح آن شدند. محسن زارعی، رئیس مرکز ارزشیابی آموزش و پرورش، اعلام کرد که نسخه اولیه راهنمای تصحیح تنها یک ساعت پس از آزمون منتشر میشود تا دبیران بتوانند از طریق سرگروهها نظرات اصلاحی خود را منتقل کنند. این بازخوردها پس از جمعبندی، برای بازنگری نهایی به تیم طراح داده میشود. همچنین فرخ طبری، رئیس اداره آزمونهای مرکز، تأکید کرد که پیش از شروع تصحیح الکترونیکی، نسخه نهایی راهنمای تصحیح با تایید مراجع ذیصلاح بازبینی میشود تا از صحت آن اطمینان حاصل شود و حقی از دانشآموزان ضایع نگردد.
آموزش حضوری سرگروههای آموزشی در تابستان
رضوان حکیمزاده، معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش، در اجتماع یادگیری معلمان کشور، از تدوین برنامهای جامع برای تحول آموزش ابتدایی با مشارکت فعال معلمان و استانها خبر داد. او تأکید کرد که تحول واقعی باید از کلاسهای درس آغاز شود و معلمان، به عنوان راهبران اصلی این تحول، نقش کلیدی دارند. این برنامه با سه هدف طراحی شده است:
تجهیزات هوش مصنوعی در مدارس باید به روز شوند؛
مصطفی آذرکیش، معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش، اعلام کرد که براساس ابلاغ رئیسجمهور، این وزارتخانه موظف است مدارس کشور را به تجهیزات حداقلی و بهروز در زمینه هوش مصنوعی و فناوریهای نوین مجهز کند. او با اشاره به سرعت تحولات فناوری، تأکید کرد که بهروزرسانی مستمر تجهیزات هوش مصنوعی در مدارس ضروری است. به گفته آذرکیش، در حال حاضر برخی مدارس این امکانات را دارند و برخی دیگر باید مجهز شوند. وی همچنین به تجربه دوران کرونا اشاره کرد و گفت که اگرچه مدارس ایران و جهان در ابتدا برای آموزش مجازی آماده نبودند، اما زیرساختهای اولیه آموزش ترکیبی و مجازی در مناطق مختلف کشور فراهم شد. به گفته آذرکیش، اکنون نیز از طریق اپلیکیشنها و ابزارهای همراه، دسترسی به زیرساختهای اولیه هوش مصنوعی در بسیاری از مناطق وجود دارد، اما برای تحقق آموزش نوین، توسعه و بهروزرسانی این تجهیزات همچنان لازم است.
فعال شدن منوی گزارش وضعیت نظام وظیفه دانش آموزان
57درصد کلاسهای درس شهر تهران نیازمند تخریب، بازسازی و مقاومسازی
عباس زارع، مدیرکل نوسازی مدارس استان تهران، در بیستوهفتمین جشنواره خیرین مدرسهساز اعلام کرد که تهران با حدود 1.9 میلیون دانشآموز و بیش از 59 هزار کلاس درس همچنان با کمبود فضای آموزشی مواجه است. سرانه فضای آموزشی که در سال 1400 حدود 4 متر مربع بود، اکنون به 5.41 متر مربع رسیده است؛ اما همچنان اندکی پایینتر از میانگین کشوری است. طبق برنامه هفتم توسعه، استان نیازمند 13 هزار کلاس جدید است تا به سرانه مطلوب 6.1 متر مربع برسد. مناطق محروم از جمله مناطق 9، 15، 17، 18 و 19 تهران و شهرستانهای شهریار، قرچک، بهارستان 2 و شهر قدس، سرانهای کمتر از 3 متر مربع دارند. همچنین، 8532 کلاس نیاز به تخریب و نوسازی و 15082 کلاس نیاز به مقاومسازی دارند.