نوبت اول آزمون سراسری 1404 در روزهای 11 و 12 اردیبهشت در 410 شهر و بیش از 1700 حوزه برگزار شد. 957 هزار و 798 نفر در این آزمون ثبتنام کردند که 63 درصد آنها زن و 37 درصد مرد بودند. دفترچه سوالات همه گروههای آزمایشی روی سایت سازمان سنجش منتشر شده و کلید اولیه آزمون نیز فردا، 15 اردیبهشت، منتشر میشود. داوطلبان میتوانند تا 23 اردیبهشت اعتراضات خود را فقط از طریق سیستم پاسخگویی الکترونیکی سازمان سنجش ثبت کنند.
«مدرسه» در دولت وفاق ملی کانون تحول جامعه است
علیرضا کاظمی، وزیر آموزش و پرورش، در مراسم تجلیل از معلمان با اشاره به نقش کلیدی آنها در تربیت نسل آینده، از تلاشهای فرهنگیان تقدیر کرد. وی ضمن تشکر از توجه ویژه دولت به آموزش و پرورش، بر اهمیت عدالت آموزشی، ارتقای کیفیت آموزش و کرامت معلمان تأکید کرد. کاظمی به دستاوردهایی همچون آغاز بدون مشکل سال تحصیلی با وجود کمبود معلم، پرداخت مطالبات، رتبهبندی معلمان و موفقیتهای بینالمللی دانشآموزان اشاره کرد. در پایان، با حضور رئیسجمهور از 24 معلم و مدیر نمونه کشور تقدیر شد.
آموزشهای مهارتی به دختران، زمینهساز مشارکت فعال در تصمیمگیریهای اجتماعی
میترا تیموری، مشاور وزیر آموزش و پرورش در امور زنان و خانواده، در مراسم «سپاس معلم» در مدرسه تزکیه تهران ضمن تبریک روز معلم و دهه کرامت، بر لزوم الگوبرداری دختران از حضرت معصومه (س) تأکید کرد. وی دسترسی به آموزش باکیفیت را عامل توانمندی دختران دانست و گفت آموزش مهارتهای ارتباطی و اجتماعی، مشارکت مؤثر آنها را در جامعه افزایش میدهد. در این مراسم همچنین پیام تبریک وزیر آموزش و پرورش قرائت و از معلمان نمونه و سرایدار مدرسه تقدیر شد.
تدوین کارنامه عملکرد مدارس در نرخ ثبتنام، تکرار پایه و گذر تحصیلی
در نشست «رویکردهای تحولی در آموزش ابتدایی»، رضوان حکیمزاده، معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش، بر نقش کلیدی معلمان در رهبری تغییر فرهنگی مدارس تأکید کرد. او از تدوین کارنامه عملکرد استانها، برگزاری اجتماعات یادگیری برای توانمندسازی معلمان و حمایت از پژوهشهای مدرسهمحور خبر داد. حکیمزاده خواستار مشارکت فعال معلمان، خانوادهها و جامعه علمی در برنامههای تحولی شد و تأکید کرد که معلمان باید بهعنوان طراحان یادگیری و تولیدکنندگان دانش آموزشی ایفای نقش کنند.
راهبردهای مطالعاتی به دانشآموزان آموزش داده شود
در همایش ملی «نقطه تحول» در شیراز، محسن زارعی، رئیس مرکز سنجش و تضمین کیفیت آموزشی وزارت آموزش و پرورش، بر اهمیت آموزش راهبردهای مطالعاتی به دانشآموزان برای موفقیت در امتحانات نهایی تأکید کرد. وی سنجش و ارزیابی را موتور تحول در نظام آموزشی دانست و خواستار تحلیل نتایج ارزشیابیها برای برنامهریزی بهتر شد. زارعی از انتشار بستههای یادگیری در فضای مجازی خبر داد و آرامش را لازمه یادگیری دانست. وی همچنین به دلایل متفاوت در عملکرد دانشآموزان، بهویژه تفاوت میان دختران و پسران، اشاره کرد و شرط اصلی تحقق اهداف تعلیم و تربیت را «عشق معلم به آموزش» عنوان کرد.