اولین المپیاد مجازی، سال آینده برگزار خواهد شد

رده: خبر
زمان:

فاطمه مهاجرانی رئیس مرکز ملی پرورش استعدادهای درخشان و دانش‌پژوهان جوان در گفت و گو با خبرنگار حوزه‌ی آموزشی ایرنا، اعلام کرد: اولین المپیاد مجازی با عنوان «المپیاد پروژه ای» سال آینده برگزار خواهد شد. وی درباره‌ی المپیاد مجازی تصریح کرد: در واقع المپیاد مجازی شبیه به جشنواره خوارزمی است که در آن یک موضوع خاص را به عنوان یک مسئله تعریف کرده و به آن می‌پردازد. تفاوت المپیاد مجازی با جشنواره خوارزمی در این است که در جشنواره خوارزمی، افراد باید حضور داشته باشند؛ ولی در المپیاد مجازی نیازی به حضورشان نیست و المپیاد به صورت مجازی برگزار می‌شود.

اولین المپیاد مجازی، سال آینده برگزار خواهد شد

اولین تجربه‌ی المپیاد پروژه ای

مهاجرانی اضافه کرد: نخبگان و شرکت‌کنندگان در المپیاد مجازی، از طریق پورتالی که نشانی آن بعدا اعلام می‌شود، موضوعات و طرح‌های خود را ارسال می‌کنند تا مورد داوری قرار گیرند. ما در نظر داریم که در اولین تجربه‌ی المپیاد پروژه ای به موضوعاتی از قبیل انرژی، آب و محیط زیست پرداخته شود که در حال حاضر برای قطعی شدن آن، با اعضای کمیته‌ها در حال رایزنی هستیم. رئیس مرکز ملی پرورش استعدادهای درخشان گفت: المپیاد مجازی، دبیرخانه و دفتر جهانی دارد که لازم است مانند سایر المپیادهای جهانی، ما نیز عضو آن شویم. ما تمام تلاشمان را به کار خواهیم گرفت تا برگزیدگان المپیاد پروژه ای کشوری بتوانند به مرحله‌ی جهانی معرفی شوند.

اولین المپیاد جغرافیا

مهاجرانی در صحبت‌هایش به برگزاری اولین المپیاد جغرافیا اشاره کرد و گفت: المپیاد جغرافیا، یکی دیگر از المپیادهایی است که برای اولین بار قرار است در کشور برگزار شود و بهمن امسال هم‌زمان با سایر المپیادها برگزار خواهد شد. تعداد شرکت‌کنندگان المپیاد جغرافیا چیزی حدود 5 هزار و 500 نفر می‌باشد که این تعداد آمار چشم‌گیری است و نشان می‌دهد ما باید در رشته‌های علوم انسانی، المپیادهای متنوعی را برگزار کنیم.

افراد برگزیده در المپیاد جغرافیا، معافیت کنکور بگیرند

وی در ادامه افزود: در رابطه با المپیاد جفرافیا، تفاهم‌نامه‌ی همکاری با سازمان جغرافیایی به امضا رسیده است و کمیته‌ی علمی المپیاد جغرافیا، قصد دارد برای افراد برگزیده در المپیاد جغرافیا، معافیت کنکور بگیرد، ولی این مسئله به مصوبه‌ی شورای عالی انقلاب فرهنگی نیاز دارد و زمان‌بر است؛ بنابراین کمیته‌ی علمی المپیاد جغرافیا در نظر دارد شرایطی را به وجود آورد تا برگزیدگان اولین المپیاد جغرافیا، بتوانند از ظرفیت‌های سازمان جغرافیا استفاده کنند و اگر عمل‌کرد خوبی داشته باشند، همکاری با این سازمان را ادامه دهند.

منطقه‌ای کردن المپیاد ادبی

فاطمه مهاجرانی بیان کرد: هم‌چنین ما به دنبال منطقه‌ای کردن المپیاد ادبی در سال 2019 هستیم تا بتوانیم میزبان کشورهای فارسی زبان منطقه، در تابستان 98 باشیم. در این مورد رایزنی‌هایی نیز با کتاب‌خانه‌ی ملی، فرهنگستان زبان و ادب فارسی، اکو و بنیاد سعدی انجام گرفته است. مهاجرانی هم‌چنین افزود: علاوه بر این، برگزاری المپیاد علوم قرآنی و معارف اسلامی نیز در دستور کار قرار گرفته، ولی به دلیل سنگین بودن موضوعات علمی در این حوزه؛ برگزاری این المپیاد به سال 98 موکول شده است.

مهاجرانی رئیس مرکز ملی پرورش استعدادهای درخشان ضمن اشاره به برگزاری المپیاد علوم زمین درسال آتی گفت: المپیاد علوم زمین نیز بعد از رایزنی‌ها و فراهم کردن تمهیدات لازم با سازمان زمین‌شناسی و نقشه‌برداری، سال آینده برگزار خواهد شد. وی هم‌چنین افزود: ما به دنبال جهانی کردن المپیادهای سلول‌های بنیادی نیز هستیم و امیدواریم موفق شویم که برای اولین بار در سال 2019 این المپیاد را برگزار کنیم حتی اگر با حضور چند کشور اندک باشد.

b xpx
# / b
xpx b
# / b

افزودن
b
/ /
: