الهام یاوری، معاون وزیر و رئیس سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان، از برگزاری «کارسوق ملی فراگیر المپیاد ریاضی همزمان» در سال تحصیلی جدید خبر داد و ایران را مبدع این الگوی نوآورانه در شناسایی استعدادهای درخشان معرفی کرد. او با اشاره به جایگاه علمی ایران در المپیادهای جهانی، گفت این مدل، پاسخی هوشمندانه به نیاز جهانی برای فراگیرسازی رقابتهای علمی و تحقق عدالت آموزشی است. این رویداد همزمان با المپیاد بینالمللی ریاضی (IMO) برگزار میشود و فرصتی یکسان برای دانشآموزان سراسر کشور، حتی در مناطق دورافتاده، فراهم میکند. یاوری تأکید کرد این رویداد، تجلی عدالت تربیتی است و با همکاری کمیته علمی المپیاد و باشگاه دانشپژوهان جوان، گامی مهم در شناسایی سرمایههای انسانی کشور و ارائه یک «راهکار ایرانی» برای پرورش استعدادها در سطح جهانی محسوب میشود. علاقهمندان برای شرکت در این المپیاد میتوانند از طریق سامانه ثبتنام کنند.
کتاب «هوش مصنوعی»؛ تازهترین دستاورد آموزشی برای هنرجویان کاردانش
کتاب «هوش مصنوعی» توسط وزارت آموزش و پرورش برای هنرجویان پایه دهم شاخه کاردانش تألیف شده است. این کتاب که در کنار درس «نقشهکشی رایانهای» ارائه میشود، شامل 5 پودمان آموزشی است و بهصورت تلفیقی و مستقل، ابعاد مختلف هوش مصنوعی را آموزش میدهد. ویژگیهای مهم کتاب شامل روش آموزش پروژهمحور، سنجش واقعی با نمونهکار، استفاده از QR Codeهای تعاملی برای دسترسی به منابع بهروز و تمرکز بر کاربردهای هوش مصنوعی در صنعت، خدمات، کشاورزی و هنر است. هدف این کتاب، ایجاد تعادل بین استفاده از هوش طبیعی و هوش مصنوعی در مشاغل آینده است. همچنین اعلام شده که تألیف این کتاب آغازی برای تولید کتابهای جدید دیگری مانند «اقتصاد سبز» و «اقتصاد دیجیتال» در شاخه کاردانش خواهد بود.
جشن عاطفهها پیوند بین دلهای مهربان و دستهای بخشنده است
آیین «جشن عاطفهها» با حضور جمعی از مسئولان آموزش و پرورش و کمیته امداد امامخمینی(ره) در دبستان شهید احمدیروشن منطقه 19 تهران و همزمان در مدارس سراسر کشور برگزار شد. فیروز یارمحمدی، مدیر آموزش و پرورش منطقه 19، این جشن را نماد انسانیت، مهرورزی و همدلی دانست و تأکید کرد که پیوند علم با مهربانی و نوعدوستی برای تربیت انسانهای کامل ضروری است. او افزود آموزش مهارتهای زندگی و ترویج کارهای خداپسندانه، مانند کمک به دانشآموزان نیازمند، از اولویتهای آموزش و پرورش است و چنین اقداماتی جزو باقیات صالحات محسوب میشوند.
پرهیز از تکالیف طولانی و خستهکننده برای دانشآموزان مقطع ابتدایی
رضوان حکیمزاده، معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش، با تأکید بر لزوم استفاده از تکالیف مهارتمحور در دوره ابتدایی، اعلام کرد که این نوع تکالیف باید کوتاهمدت، متناسب با سن دانشآموزان و برانگیزاننده باشند تا از خستگی و دلزدگی آنها جلوگیری شود. وی افزود: تکالیف تکراری، طولانی و خستهکننده نهتنها مؤثر نیستند، بلکه باعث بیعلاقگی به درس و مدرسه میشوند. به جای آن، باید تمرینها بهگونهای طراحی شوند که مهارتهای مرتبط با دروس را تقویت کنند. حکیمزاده همچنین تأکید کرد: در برنامههای تحولی آموزش، روشهای فعال و مشارکتی اولویت دارند و معلمان باید بیشتر تمرینها را در کلاس و بهصورت گروهی انجام دهند. در صورت لزوم، تکالیف خارج از مدرسه هم باید مهارتی و هدفمند باشند. او در پایان گفت: چارچوب این سیاست به مدارس ابلاغ شده و در کارگاههای آموزشی معلمان نیز آموزش داده شده است.
پیشدبستانی اجباری میشود
وزیر آموزش و پرورش، علیرضا کاظمی، در جمع خبرنگاران بر ضرورت گسترش عدالت آموزشی و اجباری شدن دورههای پیشدبستانی یک و دو تأکید کرد. او با اشاره به وجود حدود یک میلیون دانشآموز بازمانده از تحصیل، دلایل این مسئله را فقر، مهاجرت، مشکلات جسمی، فرهنگی و تحصیل در خارج از کشور دانست و خواستار طراحی سازوکارهای مناسب برای بازگرداندن این گروه به چرخه آموزش شد. کاظمی با بیان اینکه کشور از نظر زیرساختهای آموزشی وضعیت خوبی دارد، افزود که برای ارتقای کیفیت آموزش، جذب و آموزش نیروهای انسانی، گزینش مربیان و تدوین برنامههای درسی اقدامات موثری انجام شده است. وی اهمیت دوره پیشدبستانی را در رشد شخصیت، مهارتهای اجتماعی و شناسایی مشکلات کودکان پیش از ورود به مدرسه بسیار حیاتی دانست و خواستار همکاری خانوادهها در این زمینه شد.