احتمال بازگشایی مدارس از آبان

رده: خبر
زمان:

با توجه به شدت گرفتن موج پنجم کرونا در کشور، سخنگوی ستاد مقابله با کرونا خبر از بازگشایی مدارس در آبان یا آذر می‌دهد. حتی یونسکو و سازمان جهانی بهداشت بر بازگشایی مدارس مستقل از واکسیناسیون تأکید دارند. بازگشایی مدارس در این ایام که کرونای دلتا سراسر جهان را در بر گرفته و حتی برای کودکان و نوجوانان نیز یک زنگ خطر جدی است، اصلا درست نیست. اما وزارت آموزش و پرورش و ستاد مقابله با کرونا به دلیل اهمیت موضوع تربیت در تلاشند که هرچه سریع‌تر مدارس بازگشایی شوند. از طرفی یونسکو و سازمان جهانی بهداشت نیز بر این موضوع حتی بدون انجام واکسیناسیون دانش‌آموزان تأکید دارند. یکی از اقداماتی که در این راستا انجام شده اعمال محدودیت‌های تردد در کشور است. اما آیا واقعاً کسی این محدودیت‌ها را رعایت می‌کند؟ دولت چه جرایمی برای متخلفین در نظر گرفته است؟ شرایط بازگشایی مدارس در این دوران پیک کرونا به چه صورت است؟ برای اطلاع از جزئیات خبر با ما همراه باشید.

اعمال ممنوعیت تردد و برخورد شدید با متخلفین

اعمال ممنوعیت تردد و برخورد شدید با متخلفین

علیرضا رئیسی سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا گفت: به منظور کاهش روند شیوع کرونا ممنوعیت تردد اعمال کردیم و با افرادی که آن را نادیده بگیرند برخورد می‌کنیم. کسانی که در این ایام اقدام به مسافرت رفتن کنند ماشین آن‌ها توقیف خواهد شد. رئیسی درباره‌ی مشمولین ممنوعیت تردد گفت: تمامی ادارات به جز مراکزی که خدمات ضروری به مردم ارائه می‌دهند تعطیل هستند. ما در این ایام حداقل بازگشایی و تردد را خواهیم داشت. ادارات آب، برق و بخش درمان نیز حداکثر یا با یک سوم ظرفیت خود می‌توانند فعالیت داشته باشند. تمامی اصناف نیز مشمول محدودیت تردد هستند. وی در ادامه افزود: ما حتی برای حوزه‌های فرهنگی، هنری، مذهبی و ورزشی نیز محدودیت ایجاد کردیم. سینماها، تئاتر، ورزشگاه‌ها و استخرهای سرپوشیده تعطیل هستند. همچنین مراسم عزاداری در فضای سرپوشیده کاملاً ممنوع اعلام شده است. علیرضا رئیسی درباره‌ی افراد متخلف اظهار داشت: از زمان شروع ممنوعیت تردد با همکاری وزارت راه و ناجا با تمام متخلفین برخورد و ماشین آن‌ها توقیف خواهد شد. همچنین تمام جاده‌های اصلی و فرعی نیز مسدود شده‌اند. در صورتی که افراد متخلف در مدت یکماه جریمه‌ی خود را پرداخت نکنند، مبلغ آن دو برابر خواهد شد. وی ادامه داد: تمامی محدودیت‌های اعمال شده اقدامات جدی هستند. اما تنها در صورتی مثمرثمر واقع می‌شوند که مردم با ما همکاری کنند.

احتمال نزولی شدن کرونا در تهران با رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی

علیرضا رئیسی خاطرنشان کرد: طبق تحلیل‌های سامانه‌ی سلامت احتمال آن که بتوانیم تا 10 روز آینده روند شروع کرونا را در تهران با رعایت اصول بهداشتی نزولی کنیم، بسیار زیاد است. ما در تهران با وجود 16 شهرستان قرمز هنوز به قله‌ی موج نرسیده‌ایم. اما اگر شیوه‌نامه‌های بهداشتی را رعایت کنیم می‌توانیم تا 10 روز آینده این روند را نزولی کنیم. دکتر رئیسی افزود: متأسفانه تاکنون بلندترین موج مربوط به همین موج پنجم بوده که انتهای آن معلوم نیست و این موضوع جای نگرانی دارد. رعایت اصول بهداشتی زیر 80 درصد بسیار خطرناک و نگران‌کننده است. این در حالی است که در حال حاضر میزان رعایت شیوه‌نامه‌ها در کشور به 37 درصد رسیده که متأسفانه این رقم در استان سیستان و بلوچستان 27 درصد است و این یعنی هیچ کس شیوه‌نامه‌ها را در استان رعایت نمی‌کند.

آمار واکسیناسیون و وضعیت کرونا در استانها

رئیسی گفت: در گام پنجم بسیج ملی مقابله با همه‌گیری کرونا تا کنون 19 میلیون و 110 هزار و 949 دز واکسن تزریق شده است. از طرفی در حال حاضر حدود 359 شهرستان در وضعیت قرمز، 59 شهرستان نارنجی و 30 شهرستان زرد هستند. این در حالی است که تنها 5 میلیون و 889 هزار و 413 دز واکسن کرونا موجودی داریم. این میزان برای ده روز پیش‌بینی شده است. میزان واکسن‌های موجود در استان‌های دیگر متفاوت است. بعضی استان‌ها برای ده روز و برخی دیگر برای دو روز واکسن دارند که به موقع برای آن‌ها ارسال خواهیم کرد.

شرایط بازگشایی مدارس از زبان سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا

شرایط بازگشایی مدارس از زبان سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا

علیرضا رئیسی درباره‌ی بازگشایی مدارس گفت: شاید سخنان بنده که طرفدار بازگشایی مدارس هستم جانب‌دارانه باشد. اما برای این مسئله دلایل علمی داریم. رئیسی افزود: ما تمامی دبیران و رانندگان سرویس را واکسینه کردیم. والدین نیز در آینده واکسینه خواهند شد. تنها کودکان و نوجوانان با بیماران زمینه‌ای باقی می‌مانند. البته یونسکو و سازمان جهانی بهداشت بر بازگشایی مدارس مستقل از واکسیناسیون تأکید دارند. اگر مهر نشد آبان یا آذر بازگشایی کنیم و از طرف دیگر مدارس در تابستان به مدت دو ماه پابرجا باشند. یا می‌توانیم مدارس را 3 روز در هفته باز کنیم. وی ادامه داد: ما نگران موضوع تربیت کودکان هستیم. این مسئله چیزی نیست که بتوان با آموزش آنلاین به بچه‌ها آموخت. ما در تلاشیم تا مهر ماه بتوانیم واکسن کرونا را برای دانش‌آموزان تأمین کنیم. معاون اول ریاست جمهوری نیز از امور خارجه خواستند که برای تأمین واکسن کرونا رایزنی کند و هر زمان واکسن تأمین شود ما به سمت بازگشایی مدارس برویم.

تهیه‌ی واکسن کرونا برای دانش‌آموزان زیر 18 سال از چین و کوبا

تهیه‌ی واکسن کرونا برای دانش‌آموزان زیر 18 سال از چین و کوبا

سخنگوی وزارت بهداشت بیان کرد: در جلسه‌ای که با حضور مسئولان مربوطه برگزار شد تصمیم گرفتیم در صورتی که بتوانیم واکسن کرونا را برای محصلان زیر 18 سالی که بیماری زمینه‌ای دارند، از چین و کوبا تهیه کنیم امید به بازگشایی ایمن مدارس خواهیم داشت. علیرضا رئیسی ادامه داد: به طور قطعی تا دوم شهریور حدود 8 میلیون و تا پایان شهریور 25-24 میلیون واکسن کرونا به کشور وارد می‌شود. پس حالا تا پایان شهریور حدود 30 میلیون دز واکسن خواهیم داشت که تمامی کارهای تأمین ارز و ... آن از قبل انجام شده است. علاوه بر این تعداد در مهر و آبان نیز 30 میلیون دز دیگر وارد خواهیم کرد. همه‌ی تلاش ما آن است که در دو هفته‌ی ابتدایی مهرماه این میزان از واکسن کرونا به کشور برسد. در صورتی که به همین روند پیش رویم دز اول جمعیت هدف تا پایان امسال به طور کامل واکسینه می‌شوند. البته این آمارها جدا از واکسن‌های تولید داخل است. رئیسی افزود: تاکنون بیشترین آمار تزریق واکسن در کشور 620 هزار در روز بوده که برای ما رکورد خوبی است. چرا که ما برای تزریق واکسن کرونا هیچ محدودیتی نداریم. تنها مشکل ما تعیین واکسن مورد نیاز است که در صورت موجود بودن می‌توانیم آمار را بالاتر هم ببریم. سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا همچنین تأکید کرد: طبق آمار اعلام شده بدون شک تا پایان آبان می‌توانیم درصد واکسن تزریق شده را تا 65% برسانیم. این در حالی است که ما از اول مهر بیش از 10 الی 15 میلیون دز واکسن تولید داخل به صورت ماهانه خواهیم داشت.

سخن آخر

با توجه به روند تزریق واکسن کرونا و وعده‌هایی که در رابطه با ورود 60 میلیون دز تا مهر و آبان داده شد، امیدواریم که شیوع ویروس در کشور به شدت کاهش یابد. اما تا آن زمان مردم باید برای نزولی شدن روند پیشروی ویروس و ابتلا، شیوه‌نامه‌های بهداشتی را رعایت کنند تا آمار ابتلا به ویروس بیش از این افزایش نیابد. رعایت نکردن اصول بهداشتی و مراقبتی باعث بیشتر شدن روند ابتلا خواهد شد که می‌تواند یکی از مشکلات بازگشایی مدارس باشد. زیرا اگر روند به همین منوال پیش رود بازگشایی مدارس بدون واکسیناسیون دانش‌آموزان بسیار خطرناک خواهد بود.

b xpx
# / b
xpx b
# / b

افزودن
b
/ /
: