برگزاری آیین بازگشایی مدارس در 268 مدرسه‌ی پایتخت

رده: خبر
زمان:

مدیر کل آموزش‌های شهروندی شهرداری تهران، مجتبی دانشور، درباره‌ی موضوع برگزاری آیین بازگشایی مدارس گفت: آیین بازگشایی مدارس در 268 مدرسه‌ی پایتخت برگزار می‌شود. وی اظهار کرد: برنامه‌های امسال در چهار محور آیین بازگشایی، آموزشی، حمایتی و گردشگری قرار دارد. مجتبی دانشور درباره‌ی موضوع برنامه‌های استقبال از مهر با عنوان «مهر قلم» گفت: در آیین بازگشایی مدارس، جشن بزرگ مهر در 122 مدرسه با شرکت مسئولین منطقه‌ای و در 22 منطقه با حضور مسئولین اجتماعی و فرهنگی، آیین استقبال از سال اولی‌ها در 22 ناحیه و در مجموع این آیین در 268 مدرسه در تهران اجرا می‌شود. وی افزود: با توجه به این که در تهران 440 مدرسه‌ی متوسطه داریم، پیشنهاد دادیم که در این مدارس در اول مهر توسط شهرداران مدارس، دستاوردهای سال قبل اعلام شوند.

برگزاری آیین بازگشایی مدارس در 268 مدرسه‌ی پایتخت

برنامه‌ی آموزشی همگانی

مدیر کل آموزش شهروندی شهرداری تهران در ادامه از برنامه‌های آموزشی مخصوص دانش آموزان خبر داد و اظهار کرد: آموزش حقوق و تکالیف شهروندی، ترافیک و آلودگی‌ها، محیط زیست و پسماند، ایمنی و مدیریت بحران از تاریخ 2 الی 20 مهر ماه با برگزاری 1476 نمایش، 1968 برنامه‌ی آموزشی همگانی و هم‌چنین توزیع 16800 پوستر انجام می‌شود. وی با اشاره به 366 تور گردش‌گری ویژه‌ی دانش آموزان که از 2 الی 20 مهر برگزار می‌شوند، گفت: یک تور موزه‌گردی و دو تور بازدید از مراکز آموزشی در 122 ناحیه خواهیم داشت. مجتبی دانشوردر ادامه درباره‌ی آیین بازگشایی حوزه و دانشگاه اظهار کرد: یک حوزه‌ی علمیه در منطقه‌ی 12 و دو دانشگاه در منطقه‌ی 6، به مناسبت آغاز سال تحصیلی از 15 شهریور بازگشایی می‌شوند. هم‌چنین برای دانش‌جویان جدید‌الورود، هزار بسته‌ی آموزشی تهیه و توزیع می‌شود و 10 تور تهران‌گردی نیز برای آن‌ها در نظر گرفته شده است.

بازنگری برنامه درسی

حجت‌الاسلام علی ذوعلم، رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی، درباره‌ی موضوع بازنگری برنامه درسی با اشاره به این موضوع که برنامه‌های درسی برای تطابق کامل با برنامه درسی ملی، نیازمند بازآرایی و بازنگری عمیق هستند، گفت: قصد داریم در این راستا حرکاتی انجام دهیم چرا که متأسفانه در این‌باره خلأهای بسیاری وجود دارد. وی هم‌چنین اظهار کرد: بنده نمی‌گویم که کتب درسی ما، کتب خوبی نیستند یا مشکل دارند بلکه می‌گویم در آن‌ها خلأهایی وجود دارد که این خلأها شامل تمام کتب درسی می‌شود، ولی میزان خلأ در کتب مختلف متفاوت است.

برنامه درسی ملی

رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی در ادامه گفت: در حال حاضر نوعی بازآرایی در حال اجرا است که ما در تلاش هستیم تا یک بستر علمی فراهم شود که در آن نگاهی جامع نسبت به مقوله‌هایی که در آن‌ها خلأ وجود دارد، ایجاد و الویت‌گذاری شود. هم‌چنین تدوین برنامه‌ریزی درسی به گونه‌ای باشد که بر اساس برنامه درسی ملی انجام گیرد. وی در پاسخ به سؤال که آیا موضوعی وجود دارد که در کتب درسی نیامده باشد و یا به شکل دیگری بیان شده باشد و بتواند در حافظه‌ی تاریخی دانش آموزان تأثیرگذار باشد؟ گفت: متأسفانه بله. یکسری واقعیات تاریخی وجود دارند که در کتب درسی نیامده‌اند و دانش آموزان از آن بی‌خبر هستند. علت این مشکل نیز این بوده که متأسفانه تا قبل از انقلاب اسلامی، دیگران تاریخ کشور ما را می‌نوشتند و فقط حدود 40 الی 50 سال است که خودمان شروع به نوشتن تاریخ کشورمان کرده‌ایم و به همین دلیل توانسته‌ایم نکاتی را برجسته کنیم که این خیلی خوب است.

برگزاری آیین بازگشایی مدارس در 268 مدرسه‌ی پایتخت

نخبگان می‌توانند به ما کمک کنند

حجت‌الاسلام و المسلمین ذوعلم در ادامه گفت: نکته‌ی دیگری که باید به آن توجه کنید این است که برنامه درسی قبل از انقلاب توسط بیگانگان نوشته می‌شد. این موضوع بیان‌گر آن است که ما توانسته‌ایم بعد از انقلاب روی پای خود بایستیم، در نتیجه غفلت‌ها کم و بیش وجود داشته‌اند و جامعه‌ی نخبگان بدون شک می‌توانند به ما بسیار کمک کنند. وی هم‌چنین اضافه کرد: یکی از درخواست‌های ما از صاحب نظران، متخصصان، نخبگان حوزوی و دانشگاهی در شاخه‌های مختلف و پژوهش‌گاه‌ها همیشه این موضوع بوده که تعلیم و تربیت به کل جامعه تعلق دارد و آن‌ها باید ما را نقد کنند و پیشنهادهای خود را به ما ارائه دهند خصوصأ در زمان‌هایی که نیاز به مشارکت در تولید مواد و رسانه‌های آموزشی باشد.

حمایت والدین دانش آموزان از مدارس

در حاشیه‌ی جلسه‌ی هیئت دولت، محسن حاجی میرزایی، وزیر آموزش و پرورش با بیان این موضوع که برنامه‌ی تلفیق خانه و مدرسه کمک بسیار زیاد و مؤثری به تربیت دانش آموزان می‌کند، گفت: بنده از همه‌ی والدین تقاضا دارم که مدارس را حمایت کنند. وی با اشاره به بازگشایی مدارس در مهر ماه، بیان کرد: اقدامات لازم جهت بازگشایی مدارس و آغاز سال تحصیلی جدید و سازمان‌دهی نیروی انسانی نیز در تمامی واحدها و در تمامی استان‌ها انجام گرفته است. حاجی میرزایی هم‌چنین در مورد کسری نیروی انسانی گفت: با تمهیدات و هماهنگی‌هایی که با ادارات کل استان‌ها به عمل آمده، این مشکل نیز حل خواهد شد. وزیر آموزش و پرورش در ادامه با اشاره به این که آیین بازگشایی مدارس قرار است در 268 مدرسه‌ی پایتخت برگزار شود، گفت: در اول مهر 14 میلیون دانش آموز به مدارس می‌روند و یکی از برنامه‌های من تلفیق خانه و مدرسه است. در واقع این برنامه کمک بسیار زیاد و مؤثری در تربیت دانش آموزان می‌کند و من از همه‌ی والدین استدعا دارم در فرصت اندکی که باقی مانده، به مدارس فرزندانشان سر بزنند و آن‌ها را حمایت کنند. وی هم‌چنین تأکید کرد که حمایت از مدارس فقط حمایت مالی نیست ولی محیط مدارس باید محیطی شاد برای دانش آموزان به ویژه دانش آموزان دختر باشد. وی در پایان گفت: امیدوارم بتوانیم مهر باشکوهی را برای دانش آموزان برگزار کنیم.

b xpx
# / b
xpx b
# / b

افزودن
b
/ /
: