بالاترین بازدهی زمانی در مطالعه درسی

رده: مقاله
زمان:
بالاترین بازدهی زمانی در مطالعه درسی

در ابتدا باید بگوییم بهترین زمان برای مطالعه در افراد مختلف ، متناسب با نوع فیزیک و آناتومی بدن متفاوت است. اما در این مقاله به نکات ویژه ای پیرامون موضوع ذکر شده می پردازیم تا شما بتوانید از ساعات مطالعاتی خود، بهترین بهره مندی را داشته باشید.

انرژی مثبت

گام اول: نسبت به درسی که می خوانید، دید و انرژی مثبتی داشته باشید. بهتر است در شروع درس خواندن، درسی را بخوانید که از بقیه مهم‌تر و یا سخت‌تر است. یادتان باشد قانون یک در میان را رعایت کنید، همان‌طور که می‌دانید مغز ما دارای دو نیم‌کره است، که یک نیم‌کره مربوط به حل مسائل دروسی مانند فیزیک و ریاضی و ... است و نیم کره‌ی دوم مربوط به دروس حفظی مانند ادبیات، زبان و ... است. شما وقتی ریاضی می خوانید، نیم‌کره‌ی دوم مغزتان در حال استراحت است و زمانی که دروس حفظی می‌خوانید؛ نیم‌کره‌ی اول در حال استراحت است، پس به گونه‌ای برنامه‌ریزی کنید که این قانون یک در میان برقرار باشد تا کمتر خسته شوید.

فضای مناسب

گام دوم: فضای خوبی را برای زمان مطالعه‌ی خود تدارک ببینید. برای مثال حتی‌الامکان هنگام مطالعه حالت درازکش و یا خوابیده نداشته باشید و یا هنگامی که تازه غذا خورده‌اید، شروع به درس خواندن نکنید، زیرا زمانی‌که معده پر است؛ خون برای هضم بهتر غذا به طرف آن هجوم می‌آورد و در نتیجه، خون کمتری به مغز می‌رسد. هم‌چنین در هنگام مطالعه از فکر و خیال بیهوده دوری کنید .

زمان مناسب

گام سوم: بهترین زمان یادگیری را با توجه به شخصیت و فیزیک جسمانی خود پیدا کنید. برخی از افراد، در طول روز یادگیری خوبی دارند و برخی دیگر در هنگام شب. پس به جاست که بهترین زمان را پیدا کنید و طبق آن، برای زمان استراحت و مطالعه خود برنامه ریزی کنید؛ به طوری که هیچ‌گاه پشت سر هم به مطالعه‌ی دروس نپردازید و مابین مطالعه، استراحت‌های کوتاه در برنامه‌ی خود تعریف کنید. لازم به ذکر است که با افزایش ساعات مطالعه، اثر بخشی آن کاهش می‌یابد، پس سعی کنید با برنامه‌ریزی مشاور خود؛ بازه‌های زمانی مطالعاتی بین 75 تا 90 دقیقه‌ای در نظر بگیرید و حتما ما بین هر کدام 10 تا 15 دقیقه استراحت کنید.

نداشتن استرس

گام چهارم: زمان مطالعه، استرس و اضطراب نداشته باشید. توجه داشته باشید که داشتن استرس و تشویش از مهم‌ترین عوامل تخریب حافظه و نداشتن تمرکز می‌باشد. پس قبل از شروع مطالعه 2 دقیقه زمان بگذارید و سعی کنید افکار پریشان را از خود دور کنید.

بالاترین بازدهی زمانی در مطالعه درسی

گام پنجم: در مطالعه، استمرار داشته باشید. شما باید برای مطالعه، برنامه‌ریزی دقیقی در طول هفته داشته باشید و به گونه‌ای نباشد که در یک روز اصلا درس نخوانید و روز بعد برای جبران، ساعت مطالعه را دو برابر کنید. در واقع کوچک‌ترین بهانه برای به تعویق انداختن مطالعه جایز نیست. سعی کنید در روز حداقل 5 ساعت مطالعه داشته باشید و در روزهای تعطیل هم ساعت مطالعاتی شما باید به حداقل 8 ساعت برسد.

عمل‌کرد مغز در ساعات مختلف روز

ساعت 6 تا 8:30 صبح: به این مدت زمان ساعت طلایی می‌گویند، زیرا بهترین زمان برای مرور و یادگیری است. ساعت 9 صبح: در این زمان از روز مغز شما بهترین عمل‌کرد را در زمینه‌ی حافظه‌ی کوتاه‌مدت خواهد داشت و بهترین زمان برای تکرار و مرور جزوات می‌باشد. ساعت 11 صبح: بهترین زمان برای تصمیم‌های دشوار و یا حل مسئله‌های سخت است. ساعت 3 بعد از ظهر تا 8 شب: برای مغز بهترین زمان برای حافظه‌ی بلندمدت است، پس بهترین زمان برای یادگیری دروس مختلف شماست.

سخن آخر

زمان یکی از اصلی‌ترین فاکتورها برای داشتن یک مطالعه‌ی سودمند و هدف‌دار می‌باشد. اینکه در ساعت‌های مختلف از زمان مطالعاتی خود کدام دروس را انتخاب کنید و ترتیب و اهمیت آن‌ها چگونه باشد یکی از مهم‌ترین عوامل در مطالعه‌ی مفید می‌باشد.

b xpx
# / b
xpx b
# / b

افزودن
b
/ /
: