برنامه‌های هفته‌ی ملی کودک تشریح شد

رده: خبر
زمان:

به مناسبت هفته‌ی ملی کودک نشستی با حضور جمعی از مسئولین در سالن کنفرانس آفرینش فرهنگی هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برگزار شد. یکشنبه 11 مهر 1400 در سالن کنفرانس آفرینش فرهنگی هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان نشستی به مناسبت روز جهانی و هفته‌ی کودک برگزار شد. در این نشست مهدی علی‌اکبرزاده مدیرعامل کانون، ابوالقاسم سلیمانی مدیر کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون و دبیر هفته‌ی کودک، غلامرضا کیانی رئیس کانون زبان ایران و جمعی از اعضای شورای معاونین کانون حضور داشتند. در این جلسه برنامه‌هایی برای هفته‌ی ملی کودک در نظر گرفته شد که یکی از آن‌ها دیدار با خانواده‌ی نوجوان شجاع و دلیر ایذه‌ای، علی لندی و رونمایی از تندیس این قهرمان کوچک است. در ادامه به ارائه‌ی برنامه‌های هفته‌ی کودک می‌پردازیم.

برنامه‌های هفته‌ی ملی کودک تشریح شد

حال خوش کودکی، رنگ خوش زندگی

نشست خبری روز جهانی کودک سال 1400 با شعار «حال خوش کودکی، رنگ خوش زندگی» و با حضور ابوالقاسم سلیمانی دبیر هفته‌ی ملی کودک و اعضای معاونان کانون برگزار شد. در این نشست مهدی علی‌اکبرزاده مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان ضمن گرامیداشت یاد قهرمان ملی «علی لندی» اظهار داشت: امسال هفته‌ی کودک با عنوان یادواره شهید لندی شروع به کار خاهد کرد. یکی از برنامه‌های مهم در هفته ی ملی کودک دیدار با خانواده این شهید نوجوان و رونمایی از تندیس وی در یکی از مراکز فرهنگی هنری کانون پرورش فکری استان خوزستان است.

برنامه‌های هفته‌ی ملی کودک تشریح شد

علی اکبرزاده همچنین گف: خوشحالیم که امسال فرصتی دوباره داریم تا در قالب هفته‌ی کودک تمامی برنامه‌ها، رویدادها و فعالیت‌هایمان در حوزه‌ی کودکان و نوجوانان را مرور کنیم. این هفته به ما این فرصت را می‌دهد که با تمرکز بیشتری فعالیت‌های گذشته را ارزیابی و برای آینده برنامه‌ریزی کنیم. به دلیل شرایط کرونایی که در دو سال گذشته داشتیم، به تمامی کودکان، نوجوانان و مسئولین تعلیم و تربیت نوید بازگشایی همه‌ی مراکز کانون در سطح کشور از ابتدای هفته‌ی ملی کودک با رعایت مسائل و دستورالعمل‌های لازم بهداشتی را می‌دهیم. وی ادامه داد: تمامی فعالیت‌های مجازی کانون در طول این دو سال دایر بوده است. اما اعتقاد داریم که هیچ فعالیت مجازی نمی‌تواند جایگزین ارتباطات حضوری مربیان و اعضا شود. کودکان و نوجوانان به حضور در فضای فیزیکی و رو در رویی با مربیان خود نیاز دارند. یکی دیگر از رویدادهای خوبی که در این هفته رخ خواهد داد افزایش ساعت کاری کتابخانه‌های کانون تا عصر است که بعد از هفته‌ی کودک نیز ادامه خواهد داشت. با این حال به دلیل شیوع موج پنجم کرونا و نگرانی‌های والدین، آموزش‌ها در فضای مجازی همچنان ادامه خواهند داشت و مدرسان کانون زبان و مربیان مراکز فرهنگی اینترنت رایگان دریافت خواهند کرد.

فروشگاه آنلاین کانون

علی‌اکبرزاده افزود: یکی از درخواست‌های والدین از ما دسترسی راحت‌تر به محصولات کودکان و نوجوانان است که عرضه‌ی آن‌ها در فروشگاه‌های کانون انجام می‌گیرد. اما متأسفانه تعداد این مراکز اندک است. انشالله همزمان با هفته‌ی ملی کودک در هر یک از استان‌ها فروشگاهی به منظور دسترسی آسان‌تر خانواده‌ها به محصولات کانون افتتاح خواهیم کرد. در آینده نیز دیجی‌کالا به عنوان مهم‌ترین و بزرگ‌ترین فروشگاه آنلاین کانون فعالیت خود را آغاز خواهد کرد. برای این منظور سامانه مشخص و فضای کاری کاملاً آماده شده است. در حال حاضر برنامه‌ریزی‌های لجستیکی در حال انجام است که انشالله در طول 2 الی 3 هفته‌ی آینده انجام خواهد شد. در فروشگاه آنلاین کانون علاوه بر کتاب، سرگرمی‌های سازنده و اسباب‌بازی‌ها آثار دیگر تولیدکنندگان مورد تأیید کانون عرضه می‌شود. مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان از رونمایی ایده‌های آزاد اسباب‌بازی خبر داد و گفت: اسباب‌بازی کودکان یکی از موضوعات بسیار مهم در ارتباط با بچه‌ها است. به همین دلیل کانون در طول این دو سال طرح‌های مربوط به ایده‌های آزاد را دریافت کرده و از برگزیده‌های آن‌ها در 21 مهر 1400 رونمایی خواهد شد. سامانه‌ی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوان نیز در طول هفته‌ی کودک محصولات خود را با 25% تخفیف عرضه می‌کند.

اجرای نمایش در فضاهای باز

مهدی علی‌اکبرزاده گفت: به مناسبت هفته‌ی ملی و روز جهانی کودک به منظور اجرای نمایش در فضاهای باز تریلی‌های سیار (تماشاخانه‌های سیار کانون) در تهران و شهرهای دور و نزدیک و مناطق روستایی قرار خواهند گرفت. در پرتال کانون نیز هفت فیلم سینمایی به صورت رایگان اکران خواهند شد. پخش آنلاین روزانه تولیدات کانون که در سال‌های گذشته در جشنواره‌های خارجی رتبه آورده‌اند و پخش آنلاین اجرای قصه‌گویان برتر کانون در فضای مجازی از دیگر اقداماتی هستند که در دستور کار ما قرار دارند.

ساعت کودکی

علی‌اکبرزاده در رابطه با برنامه‌های دیگر کانون اظهار داشت: اختصاص ساعاتی تحت عنوان «ساعت کودکی» یکی دیگر از برنامه‌هایی است که در هفته‌ی ملی و روز جهانی کودک در نظر داریم. به این منظور که والدین در طول روز حداقل یک ساعت از زمان خود را به فرزندانشان اختصاص داده و با آن‌ها درباره‌ی نیازها و مشکلاتشان صحبت کنند. هدف ما از اجرای این برنامه توجه به کودک، ضرورت گفت‌وگو با او و مطرح کردن مشکلات از طرف او است. ما به نیاز داریم ذهن خانواده‌ها را در حوزه‌ی مسائل کودکان قوی کنیم. همچنین جلسه‌ای با حضور کودکان به صورت نمادین در کانون برگزار و نتایج این گفت‌وگو را در پرتال کانون منتشر خواهیم کرد.

هنر، زبان بین‌المللی کودکان

این مقام مسئول به ارسال پیامی از زبان کودکان در سراسر دنیا اشاره کرد و گفت: یکی دیگر از اقدامات که در دستور کار داریم، آماده کردن پیامی از زبان کودکان است که آن را به کودکان سراسر جهان ارسال خواهند کرد. نقش رسانه‌ها در انعکاس این پیام بسیار حائز اهمیت است. هنر زبان بین‌المللی کودکان در تمام جهان است و این پیام می‌تواند پیام روز جهانی کودک باشد که از زبان بچه‌های ایرانی در اقصی نقاط جهان طنین‌انداز می‌شود.

نام روزهای هفته‌ی ملی کودک

نام روزهای هفته‌ی ملی کودک

مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان تصریح کرد: کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان تنها متولی برگزاری هفته‌ی ملی کودک نیست. بلکه تمامی نهادهای مرتبط با حوزه‌ی کودکان و نوجوانان در این زمینه برنامه‌ریزی و مشارکت کرده‌اند. بر این اساس در این نشست روزهای هفته‌ی کودک به این صورت نام‌گذار شدند. 16 مهر روز «کودک، صلح، بازی و نشاط»، 17 مهر روز «کودک، باورهای دینی و معنویت»، 18 مهر روز «کودک، خانواده، آموزش و مهارت‌های زندگی»، 19 مهر روز «کودک، امنیت، بهداشت و سلامت جامعه»، 20 مهر روز «کودک، کتاب، هنر و ادبیات» و 21 مهر روز «کودک، هویت، میراث طبیعی و فرهنگی» نام‌گذاری شدند. آخرین روز هفته‌ی ملی نیز به موضوع «کودک، رسانه و فناوری‌های نوین» اختصاص دارد. علی‌اکبرزاده افزود: این هفته بهانه بسیار خوبی برای ارزیابی نیازها و انتظارات موجود در حوزه‌ی کودکان و نوجوانان و همچنین فرصتی عالی برای پیوند زدن هفته‌ی ملی سال بعد به این هفته است. وی ادامه داد: ما باید توجه خود را به نسلی که آینده ما را در دست می‌گیرند، به کار بگیریم. به همین دلیل تربیت مناسب کودکان یک مسئله‌ی بسیار مهم و حیاتی است. فاصله‌ی ین هفته‌ی کودک امسال و سال آینده فرصتی است تا در نحوه‌ی رفتارمان نسبت به بچه‌ها بازنگری کنیم. کانون زبان ایران از بخش‌های بسیار مهم ما در پرورش فکری کودکان است که در برنامه‌های آتی با تحولات گسترده‌ای مواجه می‌شود. تا کنون نیز حدود 210 هزار نفر در ایام کرونا برای کانون زبان ثبت‌نام کرده‌اند که خود یک رکوردشکنی بود. مهدی علی‌اکبرزاده از رسانه‌ها درخواست کرد که درباره‌ی کودکان قلم زده و به آن‌ها در گرفتن تصمیمات مهم کمک کنند. ابوالقاسم سلیمانی نیز در این باره گفت: ما در تلاشیم که بتوانیم در طول سال و این هفته تمامی فعالیت‌های خود را به کودکان و خانوداه‌هایشان تقدیم کنیم. همچنین تلاش‌های بسیاری برای معرفی نوجوان موفق در زمینه‌های فرهنگی و هنری شده است. امسال یکی از کمیته‌های ما به استان‌ها اختصاص داده شده است. به همین دلیل تمام تلاش خود را کردیم که دوستانمان در استان‌ها نقش پررنگی را ایفا کنند. یکی از برنامه‌ها ما برگزاری نشست‌های مجازی توسط شاعران و هنرمندان است. از دیگر برنامه‌های هفته‌ی کودک می‌توان به بازدید رایگان از موزه کودک کانون و برگزاری نشست‌هایی متناسب با نام‌گذاری‌های هفته‌ی ملی کودک اشاره کرد.

فعالیت 264 مرکز کانون زبان ایران در کشور

غلامرضا کیانی رئیس کانون زبان ایران گفت: یکی از مهم‌ترین مسائل دنیای امروز آموزش زبان‌های خارجی است که خوشبختانه در برنامه‌ی درسی ملی کشور به آن توجه خاصی شده است. در حال حاضر نیز در کشور 264 مرکز با رویکرد عدالت محور در حال فعالیت هستند. وی افزود: به دلیل هم‌اندیشی نزدیکی که بین مراکز کانون ایران و دانشگاه‌ها وجود دارد، در زمینه‌ی آموزش زبان حدود 200 مسئله‌ی روشن و احصا شده‌ی پژوهشی را به دانشگاه‌های سراسر کشور ارسال کردیم. انشالله بتوانیم در این حوزه راه‌کارهای مناسبی را پیدا کنیم. در حال حاضر نیز خوشبختانه تمامی 2800 دبیر کانون زبان ایران را با مدل‌های کاملاً علمی ارزیابی کردیم. البته برای آن‌ها برنامه‌های توانمندسازی را در دستور کار خود داریم.

اقدامات کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان آذربایجان شرقی

اقدامات کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان آذربایجان شرقی

علی بینش مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان آذربایجان شرقی گفت: بچه‌ها ارزشمندترین و مهم‌ترین سرمایه‌های ملی در هر جامعه‌ای هستند و همه‌ی بزرگسالان اعم از والدین، مسئولین و ... باید امانت‌دار این هدیه‌های الهی باشند. بینش با اشاره به اهمیت دوران کودکی و توجه کردن به آن‌ها بیان کرد: نیازها و خواسته‌های کودکان مهم‌ترین هدف بزرگداشت هفته‌ی کودک است. یکی دیگر از اهداف مهم در برگزاری برنامه‌های این هفته، همگرایی و هم‌افزایی فعالیت دستگاه‌ها و نهادهای فرهنگی در ارتقاء کمی و کیفی خدات به بچه‌ها است. علی بینش همچنین با اشاره به شعار هفته‌ی ملی کودک در سال 1400 گفت: در راستای تحقق یافتن این شعار برنامه‌هایی گسترده، جذاب و متنوع در دستور کار داریم که با همکاری برخی نهادها و دستگاه‌های عضو ستاد هفته‌ی کودک اجرا خواهند شد. وی افزود: معرفی و تجلیل از کودکان فعال در حوزه‌ی هنر و ادب، اجرای ده‌ها برنامه‌ی فرهنگی هنری مانند: مسابقه، سرود، قصه‌گویی و کارگاه‌های متنوع هنری و ادبی به صورت حضوری و آنلاین، برگزاری آئین تجلیل از فعالان حوزه‌ی کودک در زمینه‌های اجتماعی و فرهنگی، حضور در مزار شهدا و بیعت مجدد با آرمان‌های انقلاب اسلامی، حضور در تعدادی از روستاهای محروم و اهدای کتاب و اقلام فرهنگی به کودکان این مناطق، تجلیل از پرستاران بیمارستان کودکان و برپایی نمایشگاه آثار منتخب هنری کودکان استان در تبریز و دیگر شهرهای استان، عضویت رایگان کودکان علاقه‌مند در مراکز کانون، اجرای برنامه‌های مشترک در موضوعات نظیر اهمیت آب و تغذیه‌ی سالم با مشارکت شیلات و آب منطقه‌ای و دیدار و گفتگوی کودکان با ائمه‌ی جمعه و فرمانداران شهرهای استان از برنامه‌های مهم به مناسب روز جهانی و هفته‌ی کودک است. این مقام مسئول درباره‌ی برنامه‌های هفته‌ی ملی برای خانواده‌ها اظهار داشت: نشست‌های در فضای مجازی برای خانواده‌ها با حضور کارشناسان و در زمینه‌ی رسانه‌ی باورهای دینی، محیط‌زیست ایمنی و سلامت کودکان برگزار خواهند شد.

سخن آخر

به مناسبت فرارسیدن هفته‌ی ملی کودک، کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و دیگر مراکز مرتبط با حوزه‌ی کودکان و نوجوانان از 16 تا 22 مهر ماه برنامه‌هایی در تمامی نقاط کشور برگزار می‌کنند که در این متن به آن‌ها اشاره شد. امیدواریم تمامی این فعالیت‌ها بتوانند در طول سال تداوم داشته و کودکان و نوجوانان برای آینده‌ی جامعه به نحو احسن پرورش داده شوند.

b xpx
# / b
xpx b
# / b

افزودن
b
/ /
: